Facebook-trükkök, amelyekkel hatékonyabbá tehetők a marketingkampányok.
A growth hacking kifejezést általában olyan kiemelkedően híres programozói vagy marketing technikákra szoktuk használni, mint amilyen ebben a korábbi growth hacking alapokról szóló cikkben lévő Airbnb hack, vagy éppen a Dropbox ajánló rendszer hackje.
Amikor a munkám során az ügyfeleimnek csinálok 1-1 beállítást, vagy implementálok néhány marketing-pszichológiai trükköt, azon gondolkozom, hogy vajon ezek az “apróságok” beleillenek-e ebbe a mára már “buzzword”-é avanzsálódott kifejezésbe? Nem tudom, mindenesetre leírok néhány fogást és trükköt, amelyekkel hatékonyabbá tehető egy-egy marketingkampány, vagy épp némi információhoz juthattok a konkurencia marketingtevékenységéről.
- Facebook célzás wifin keresztül
Alapból duplán eldugja azt a beállítási lehetőséget a Facebook hirdetéskezelője, hogy
csak olyanokra tudj célozni, akik wifi hálózathoz csatlakoznak épp.
Számos hirdetésmegjelenítést spórolsz meg magadnak ezzel a lépéssel, mivel nem fogod feleslegesen égetni a pénzt olyan felhasználók miatt, akik épp a metrón, vagy egy gyors ebéd közben neteznek, és eszük ágában sincs vásárolni a telefonjukon, csak nincs jobb dolguk.
Ha a hirdetésed célja, hogy a végén vásároljanak, akkor ez a beállítás elég fontos a kampányban. Ugyanis nem életszerű, hogy valaki épp a metrón, a helyért való kakaskodás közben fogja megvenni azt a telefonján, amit te a gondos szövegezés és kreatív gyártás után elé teszel egy hirdetésben.
Ezért jó, hogy ha wifihez csatlakozott embereket célzol, mert akkor nagyobb az esélyed, hogy vagy otthon, vagy a munkahelyén, nyugodtabb környezetben éred utol a felhasználót.
Figyelem! Ha márkaépítő kampányt futtatsz, vagy direkt remarketing listákat szeretnél építeni, akkor nem feltétlen kell ez a beállítás.
Hol találod? Először is a Facebook hirdetéskezelőjében (Facebook Ads, külön appként is letölthető a telefonunkra) keresd meg az “elhelyezéseket”, majd válaszd ki az egyedi elhelyezési lehetőséget.
Aztán nyomd meg ezt:
És végül kattintsd be a kis négyzetet itt:
- Mondd, hogy taggeljék be egymást a felhasználók!
Egyértelműnek hangzik, de sokan nem alkalmazzák ezt a trükköt. Az ügyfeleinknél többször van olyan, hogy tudjuk, a termék igazán egy családnak, vagy egy közösségnek lenne alkalmas, nem csupán egy felhasználónak. Ilyenkor nemes egyszerűséggel bele kell írni a hirdetés szövegébe, hogy “taggeld be azt, akivel szívesen elutaznál” (ha pl. utazás a termék), vagy “jelöld be azt, akivel kivennéd ezt a luxusvillát” (ha pl. egy rövid távú ingatlanbérlésről beszélünk).
És láss csodát, van, amikor 30-40-50 komment érkezik a hirdetés alá, mely egyrészt növeli a hirdetés “hitelét”, a magas “engagement” miatt, másrészt ingyenes organikus elérést eredményez.
- Olvasd el a hirdetések kommentjeit!
Hogy jön ez a growth hacking-gel foglalkozó cikkembe? Lehet mosolyogni, de rengetegen nem hallják meg a piac visszajelzéseit. És ez az egyik legjobb módja annak, hogy ingyen visszajelzést gyűjts. Olvasd el a kommenteket a hirdetéseid alatt!
Így derültek már ki olyan nagyobb UX (felhasználói élmény) problémák weboldalakon, vagy apróbb helyesírási hibák a hirdetésekben, amelyek javítása nélkül biztosan pénzt égettünk volna a továbbiakban.
Ha hatékonyan szeretnéd ellenőrizni, hogy melyik hirdetéseid alatt vannak kommentek, akkor a hirdetéskezelőben nyisd le az oszlopokat:
Utána válaszd ki az “engagement” opciót:
Majd láthatod, hogy melyik kampány/hirdetésszett/hirdetés (nézettől függően) alatt mennyi komment, reakció és megosztás van:
- Megtalált egy versenytársad hirdetése Facebookon? Tudj meg többet róla!
Velem is már többször előfordult, hogy egy konkurens ügynökség hirdetése jelent meg a hírfolyamomban és sokáig nemes egyszerűséggel letiltottam őket. De egy ideje találtam egy sokkal hasznosabb módját a hirdetéseik “hasznosításának”. Ugyanis ha rákattintasz a hirdetésnél lévő jobb fülre, akkor valami hasonlót kell látnod:
Ilyenkor több dolgot tehetsz. Ha azt akarod, hogy több ilyen hirdetés jelenjen meg neked (csupán szakmai kíváncsiságból), akkor jelöld be a “This ad is useful” opciót, melynek következtében a Facebook el fog kezdeni több hasonló (remélhetőleg még több konkurens) hirdetést neked feldobni. Ez pusztán azért hasznos, mert láthatod, hogy a konkurencia milyen kreatívot, szöveget és CTA-t (call-to-action) használ a hirdetéseiben.
A másik, hogy rákattintasz a “Why am I seeing this?” opcióra, melynek következtében a Facebook némi plusz információval szolgál, hogy miért éppen te látod ezt a hirdetést. Íme:
Ettől a magyar médiumtól, amelynek nevét kitakartam, azért láttam a hirdetést, mert a profilomban szerepel, hogy “kapcsolatban”, valamint beleesek az általuk beállított célcsoportba. A hirdetésükön pedig az újságjukat szerették volna eladni egy karácsonyi csomag keretében. Megjegyzem teljesen releváns volt a hirdetésük! Gratula a marketingesüknek! Ha konkurens lap lennék, akkor már beljebb lennék azzal az információval, hogy ez a lap karácsony előtt milyen demográfiába tartozó embereknek hirdet és mit.
- Nem talált meg egyik versenytársad hirdetése sem? Sebaj, mindenre van megoldás!
Mi van akkor, ha nem találkozol a konkurencia hirdetéseivel, de te azért kíváncsi vagy? Van megoldás. Viselkedj úgy, mint egy lelkes érdeklődő! Elsőként iratkozz fel a hírlevelükre! Ezzel több mindent el tudsz érni. Egyrészt azt, hogy meg tudod figyelni az email marketinges képességeiket. Másodsorban, mivel az oldalukon jártál, jó eséllyel belekerültél a remarketing listájukba, ami miatt célzott fizetett hirdetéseket fognak önként és dalolva az orrod alá dugni. Sőt, ha a konkurencia egy kicsit is ért a fejlettebb célzási technikákhoz, akkor emaillista alapján fog célozni, amelyben mivel benne vagy, ezért ugyanúgy látni fogod a hirdetéseit. És még kamu profilt se kellett csinálnod!
Ha profi szinten szeretnétek ezt űzni, akkor érdemes olyan szoftvereket is bevetni, mint a Fanpage Karma.
Farkas Zsolt, Growth Panda Agency – társalapító
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.