A nyitottság nem csak egy személyes hozzáállás, hanem felelősségteljes döntés is, hiszen a diverzitás a vállalkozás számára óriási előnyökkel járhat, és az innováció egyik sarokpontjaként is működhet. CEO-kat kérdeztünk arról, hogy mit jelent nekik személyesen a nyitottság, és hogyan alkalmazzák azt cégen belül.
Magyarországon már több mint 1000 olyan cég és szervezet működik, mely hisz benne, hogy mindenkit csak a tettei és teljesítménye alapján megítélni helyes, és üzletileg is megéri. Eközben Magyarországon minden második ember találkozott már hátrányos megkülönböztetéssel a munkahelyén. A munkatársak a romák után az LMBTQ közösség tagjait utasítják el leginkább, ha tehetnék, kb. 70%-uk nem választana leszbikus vagy meleg főnököt.
A következő generáció viszont másként gondolkodik: a Nyitottak vagyunk sajtóközleményéből kiderül, hogy miközben a KSH 2017-es adataI szerint 43 ezer betöltetlen állás van a versenyszférában, a 18 évesnél idősebb diákok 83 százaléka olyan munkahelyet választana, amelyikről tudja, hogy nyitott. “Fontos, hogy a cégek és a cégvezetők személyesen is részt vesznek a Budapest Pride-on. Ez az ő ügyük is. Üzenetet küldenek ezzel jelenlegi és jövőbeli dolgozóiknak, és tesznek érte, hogy mindenkit csak az alapján értékeljenek, hogy mit tett le az asztalra” – mondta a cégvezetők szerepvállalásáról Miklós Melinda, a Nyitottak vagyunk ügyvezetője. a Forbes a rendezvényen részt vevő cégvezetőket kérdezett arról, hogy miért fontos nekik az ügy mellé állni.
Szekeres Péter, a Neticle alapítója és ügyvezetője
A nyitottságot alapvető emberi értéknek tekintem. Jó lenne, ha a vallás, bőrszín, gender, származás ugyanolyan oldalakra kerülne a fiatalok barátságfüzetében mint nekünk anno a kedvenc filmed vagy zeneszámod jellegű kérdések.
Nyitottnak lenni a miénktől eltérő tulajdonságokra és gondolkodásra a fejlődésünk mozgatórugója. Ha valaki bezárkózik és csak a saját preferenciáit tekinti elfogadhatónak, nem fog tud igazán innoválni.
Rubin Kata, a Red Lemon ügyvezetője
Mindig is nagyon fontos volt számomra, hogy az embereket a tetteik alapján ítéljük meg, gyerekkorom óta harcoltam minden megkülönböztetés ellen. A volt férjem sváb, a szerelmem, a gyermekem apja zsidó, a barátaim között és a szűk környezetemben van roma, zsidó, afgán, erdélyi magyar, hetero- és homoszexuális, katolikus, buddhista és ateista… és még hosszan sorolhatnám. Nem érdekel ki honnan származik, milyen a bőrszíne, hány kiló, milyen frizurát hord, milyen zenét hallgat, hogy öltözik, kivel bújik ágyba. Sőt, bármilyen hihetetlen a mai világban, amíg a nézetei nem szélsőségesek még az sem érdekel, hogy ki melyik pártra szavaz. Mert különbözőek vagyunk és ez így van jól, ettől színes a világ. Az egyetlen dolog, amit nem tudok tolerálni, az intolerancia.
Egyrészt nyitottságunknak köszönhető a szerteágazó kapcsolatrendszerünk, mindenkivel jó a viszonyunk, ez pedig a PR szakmában óriási tőke. Másrészt a Red Lemonnál valóban egy nagyon színes csapat dolgozik, mindenki egyéniség, mindenki különleges, mindenki más valamiért/valamiben, mint a többiek. Pontosan azért, mert nálunk soha nem számított a származás, a bőrszín, a vallás vagy a nemi identitás, nálunk a szakmaiság, lojalitás és a tenni akarás az érték, és persze elvárás, hogy aki nálunk dolgozik, annak elfogadónak, toleránsnak kell lennie. Ennek köszönhetően fiatalosak, lendületesek, frissek vagyunk és lépést tartunk a világgal. Egy brainstormingon csak úgy cikáznak a különböző javaslatok, hiszen egy-egy témát minden irányból meg tudunk közelíteni. Hiszem, hogy egy színes, vegyes team sokkal izgalmasabb és változatosabb öteltekkel tud előrukkolni, ezáltal jóval nagyobb eséllyel tudja kiszolgálni az ügyfeleit. A több éves tapasztalat pedig azt mutatja, hogy a mi ügyfeleink éppen ezt szeretik. Nyitottak vagyunk a világra, az emberekre, az újdonságokra, ezáltal azon túl, hogy mindig keressük, meg is találnak minket a legújabb szakmai megoldások.
Szalay Péter, az IBM Magyarország operatív igazgatója
Az IBM ott volt az első nagyvállalatok között, amely az egyenlő bánásmód irányelvét a szexuális orientáció szabadságára is kiterjesztette. Nemcsak az USA-ban, itt Magyarországon is aktív résztvevői vagyunk azoknak a programoknak, melyek a nyitottságot és az LMBQT közösséget megillető jogok melletti kiállást bátorítják. Elkötelezettek vagyunk, hogy e közösség tagjai számára olyan munkahelyet biztosítsunk, ahol biztonságban érezhetik magukat, és szabadon vállalhatják identitásukat. Ezt személyes feladatomnak és egyben felelősségemnek is tekintem.
A sokszínűség azonban nem csak szexuális orientáció, társadalmi nem vagy éppen etnikai, vallási hovatartozás kérdése. Mi a kifejezést legtágabb értelmében használjuk, és azt kérdezzük, hogyan tudunk olyan, nyitott és befogadó vállalati kultúrát kialakítani, amely az emberek, kapcsolatok, gondolatok sokszínűségére épül. Olyan iparágban működünk, ahol a legnagyobb erény az innováció, márpedig mindenfajta újítás alapja a látásmódok sokfélesége. Azt gondolom, az a vállalat, amely ezt a szemléletet képes magáévá tenni, az üzleti életben is sikeres lesz.
Kevin A. Murray, a Citi Magyarország vezérigazgatója és a Citi közép-európai régiójának vezetője
Nyitottnak lenni azt jelenti, hogy odafigyelünk mások véleményére, szempontjaira és ötleteire. Ez nem csupán az egyéni fejlődésben segít, hanem több megoldási lehetőséget tár elénk, és egyben hozzájárul a tisztelet és a kölcsönös megértés kialakulásához az emberek között.
A Citinél a sokszínűségre és a nyitottságra vállalatunk erejének egyik alappilléreként tekintünk. Prioritásként tűztük magunk elé, hogy egy olyan kultúrájú vállalatot építsünk, ahol a legjobb szakemberek akarnak dolgozni, ahol mindenki érdemei szerint haladhat előre, ahol értékeljük és megköveteljük az egymás iránti tiszteletet, és ahol a lehetőségek a különbségekre való tekintet nélkül mindenki számára széles körben elérhetőek. A kivételes egyének, az együttműködő csapatok és a befogadó vezetők az új ötletek és a nagyhatású eredmények mozgatórugói. Nagyra értékeljük sokszínű csapataink ötleteit és az általuk teremtett lehetőségeket, amelyek előre mozdítják vállalatunk fejlődését és növekedését. Idén kezdtünk kiemelt támogatóként együttműködni a sokszínűséget és a befogadást népszerűsítő Nyitottak Vagyunk szervezettel. Ez egy jelentős esemény vállalatunk életében, amely kellően kifejezi dolgozóink, illetve egy befogadó és progresszív kultúra építése iránti elköteleződésünket.”
Heal Edina a Google magyarországi részlegének vezetője
Pályafutásom alatt az egyik legfontosabb, amit megtanultam, hogy mennyire fontos meghallgatni és figyelembe venni a különböző nézőpontokat. Ha csak olyan emberekkel vesszük körbe magunkat, akik nagyon hasonlóan gondolkoznak és ugyanabból az irányból közelítenek meg egy kérdést, vagy problémát, az nem vezet előre. Úgy gondolom, elengedhetetlen, hogy minél több, különböző szociális és kulturális háttérrel rendelkező emberrel vegyük körbe magunkat, annak érdekében, hogy valóban átfogó képet alkothassunk adott helyzetekről.
A Google a Nyitottak vagyunk egyik alapítótagja, a Prezi és az espell mellett. A kezdeményezés létrehozásával az volt a célunk, hogy egy olyan közösséget alkossunk, amely felhívja a figyelmet a sokszínűség és az elfogadás fontosságára. Ez teljes mértékben összhangban áll a Google alapelveivel. A cég alapítói olyan munkahelyet szerettek volna teremteni, amely különböző háttérrel rendelkező embereket hoz össze, és ahol a dolgozók jól érzik magukat, így önmagukat tudják adni a munkájuk során. Hisszük, hogy a legjobb tehetségek alkalmazása mellett, olyan környezetet kell teremtenünk, amely nyitott a különböző nézetekre, ötletekre, kultúrákra, annak érdekében, hogy minél jobb termékeket és szolgáltatásokat tudjunk nyújtani.
Aczél László, a Young & Rubicam ügyvezető igazgatója
Egy olyan iskolában nevelkedtem Angliában a ’80-as években, ahol a nyitottság, a sokszínűség a tolerancia alapértékek voltak és ennek megfelelően egy elképesztő nemzetközi kavalkád alakult ki. A legjobb barátaim indiaiak, pakisztániak, perzsa-zsidók és tősgyökeres angolok voltak. Ez a fajta nyitottság más kultúrák, más nemzetek, más vallások, más nézetek iránt azóta is elkísér és a cégemet is ilyen alapelvek mellett próbálom vezetni.
Nagyon komolyan vesszük a diverzitás minden formáját. A management nagy része nőkből áll. Az ügyfélkapcsolaton szinte csak nők dolgoznak és sok a visszatérő többgyermekes anyuka is. A tolerancia, a másság tisztelete mint alapérték mindent átsző és nagyon komolyan támogatunk olyan alapítványokkal amelyek ezeket a nézeteket képviselik, így pl. a Hősök terét vagy az Autistic Artot.
Katerina Edelshtein, a Nielsen market leadere
A nyitottság számomra olyan természetes, mint a levegővétel: elengedhetetlen a létezéshez. Egyben ez a kíváncsiság és érdeklődés a hajtómotorja, legyen szó emberekről, kultúráról vagy akár az üzleti életről.
A Nielsen négy alapértékének egyike a nyitottság, mert azon túl, hogy elősegíti a termékinnovációt és hozzájárul az üzleti sikerességhez, kimagasló szerepet kap a munkavállalók bevonzásában és megtartásában is. Az, hogy a kollégák mernek önmaguk lenni, és saját magukat adhatják egy professzionális környezetben, egészen különleges és felemelő. Emellett a nyitottság kézzel fogható üzleti hasznot hajt: az önazonos kollégák jóval hatékonyabban dolgoznak.