Válság? Hol?

  „Újra 36 óráznunk kell” – mondja Novotni Anna, a Hajdu alelnöke. Először fordul elő, hogy címlapsztorink alanya arról beszél, hogy mi történt már meg náluk (és nem arról, hogy adott […]

A Forbes 2019. szeptemberi címlapja

Bővebben

Ettől a három dologtól érzi motiváltnak magát az Y-generáció

Bár a legidősebb tagjai lassan betöltik a negyvenet, a millenniuminak is nevezett Y-generáció tagjaival kapcsolatban még most is megannyi hamis állítás kering világszerte. Ezek egyike, hogy az aktív korúak ezen csoportja nehezen motiválható, pedig csak meg kell találni azt a három dolgot, ami valóban hatással van rájuk – írja az amerikai Forbes.

A lap a Leadership IQ kutatására hivatkozik, ez mutatta ki, hogy melyek azok az értékek, amelyek érezhetően motiválják az 1980 után született munkavállalókat. Bár a kutatás amerikai, az Y-generáció megértése világszerte fontos eleme a munkakultúrának, hisz becslések szerint az ide sorolható emberek teszik ki a munkavállaló réteg legvaskosabb szeletét.

1. Fontos a minőség

A minőségközpontú szemlélet az Y-generáció szemében különösen vonzóvá tesz egy szervezetet. A fiatal munkavállalók olyan cégeknél szeretnének dolgozni, amik valóban jó termékeket állítanak elő.

Az Apple és a Google kiváló példák, a milleniumi dolgozók imádják ezeket a cégeket.

De persze nem kell tech-óriásnak lenni, hogy vonzó környezetet teremtsünk. Elég, ha fogyasztóközpontúvá tesszük a belső kommunikációt, valamint olyan terméket állítunk elő, amire a dolgozók is büszkék, hiszen így közelebb hozzuk azt az amúgy komoly vásárlóerőt képviselő Y-generációhoz.

2. Tanulni mindörökké

Amennyiben Y-generációs dolgozókkal szeretnénk körülvenni magunkat, olyan környezetet kell teremtenünk, ami nemcsak a termelést, hanem a tanulást is elősegíti. A fiatal munkavállalók számára vonzó az örökké tartó önképzés gondolata, mégis csak 26 százalékuknak van erre lehetősége. Ennek oka, hogy míg az idősebb generációk a tanult folyamatok későbbi elsajátítását preferálják, a milleniumi munkavállalók számára egy állás akkor igazán vonzó, ha új ismeretek elsajátítására is lehetőséget nyújt.

A munkáltató négy egyszerű kérdéssel segítheti a folyamatot:

  • Mi az, amiben jobb vagy, mint egy hónappal ezelőtt?
  • Mi mindenben szeretnél jobb lenni ebben a hónapban?
  • Hogyan tervezed fejleszteni ezeket a skilleket?
  • Miként segíthetlek ebben?

Ez a rövid beszélgetés nemcsak azt tárja fel, mi mindent tanult a munkavállaló, de az újdonságok elsajátítását is elősegíti, mi több, bevonja a folyamatba a munkáltatót is.

3. Érezni, hogy fontos vagy

Az, hogy értékelnek, nem egyenlő egy üres vállveregetéssel, hisz mindenki szereti, ha a munkája valódi értéket képvisel, és ezt érzi is a felettese oldaláról. Olyan környezetre van tehát szükség, ami baráti versengésre ösztökél, értékeli a kreativitást és az intelligenciát, és ahol a legjobb ötletek státusztól függetlenül törhetnek át a struktúra különböző részein. Ahogy Larry Page és Sergey Brin, a Google alapítói mondták:

„Arra biztatjuk a dolgozóinkat, hogy a projektjeiken túl a munkaidejük 20 százalékát olyasmivel töltsék, ami szerintük a leginkább a Google javára válik. Ez bátorítja őket, hogy még kreatívabbak, innovatívabbak legyenek. Sok jelentős fejlesztést köszönhetünk ennek a gyakorlatnak.”

 

Művész számára szinte elengedhetetlen feltételnek tekintem az időnkénti semmittevés tevékenységét.

Somló István debreceni színidirektor Latinovits Zoltánnak