A vezető, aki éjjel 2-kor, hajnal 4 magasságában és hétvégén válaszolgat az e-mailjeidre. Ismered a típust? Netán te magad is pont ilyen vagy? Akár írod, akár kapod a furcsa időpontban az üzeneteket, nem árt, ha tudsz pár dolgot a szokásról.
Néhányak rosszallják, kifejezetten bunkónak vagy idegesítőnek tartják ezt a szokást. A munkatársak és partnerek úgy érezhetik az ilyen szokatlan időben érkező e-mailek hatására, hogy a küldő nyomás alá helyezi őket, betolakodik a személyes terükbe (idejükbe), kényszert érezhetnek arra, hogy a saját munkaidejükön kívül is üzenetekre válaszoljanak. Pedig nem feltétlenül áll ilyen szándék a dolog mögött.
Az amerikai Forbes egyik szerzője, a vezetői tréningekkel foglalkozó Chaka Booker utána nézett, hogy az ő ügyfelei és saját személyes esetében milyen okok állhatnak a háttérben.
1. A személyes kontaktus az elsődleges
A vezetők többsége megtehetné, hogy minden egyes nap bezárkózik az irodájába, és órákon keresztül e-mailekre válaszolgat. Sokan e helyett inkább kilépnek az ajtó mögül, és személyesen segítik az ügyek előrehaladását. A fontos üzenetek megválaszolása így a munkaidő utánra marad.
2. Éjjel e-mailezni hatékonyabb
Ilyenkor van a legkevesebb esély arra, hogy valaki besétáljon az irodájába, megzavarja a család vagy megcsörrenjen a telefonja. Az éjjel válaszoló emberek szerint az e-mailezés lényege az aszinkron, azaz hogy az egymással üzeneteket váltó felek ne egyszerre próbáljanak kommunikálni egymással.
3. Ilyenkor felesleges a késleltetett küldés beállítsa
Néhányan talán úgy érzik a szokatlan időszakokban írogatók közül, hogy használniuk kellene az időzített küldés funkciót, hogy válaszaik csak a másik fél munkaidejében érjenek célba. Sok e-mail esetén azonban ez a plusz beállítás rengeteg plusz időt és energiát jelentene számukra.
4. A munkatársaknak érezniük kell, hogy miről szól a vezető munkája
Tévedés lenne, ha a munkavállalók és munkatársak azt hinnék, a főnök akkor dobja el a ceruzát, amikor kisétál az irodából. Ez pletykáknak, rosszízű megjegyzéseknek is alapot adhatna, és a későbbi személycseréket során is komoly meglepetéseket okozhatna az újdonsült vezetőknek.
5. Mert a work-life balance privilégium
Világszerte sokan kénytelenek két-három munkahelyen, több műszakban dolgozni, hogy minden hó végén kijöjjön a matek. Miközben sokkal jobb helyzetben lévő vezetők éjszakai üzenetküldésre vetemednek, mások épp az aznapi második vagy harmadik műszakjukat kezdik. Ezt figyelembe véve a munka és a magánélet egyensúlyát követelni egy kényelmes fotelből, nos, egészen másként cseng. Vannak, akik ezt nem felejtik el.
Tippek
Anyalapunk szerzője mindenkinek azt tanácsolja, hogy gondolja át, miért küld vagy miért kap üzeneteket éjjel vagy hétvégén, próbáljon mindig a dolgok mögé látni. A vezetőknek azt üzeni, ügyeljenek rá, hogy munkakörük és munkavégzésük transzparens legyen. Azoknak pedig, akiket zavarnak a munkaidejükön kívül érkező e-mailek, azt, hogy ne érezzék ezek miatt kényszernek, hogy ők is megváltoztassák üzenetküldési szokásaikat. Ha tényleg olyan sürgős lesz valami, akkor úgyis telefonon fogják keresni.
Azonban ha egy cégen belül több dolgozó, vagy akár minden dolgozó felveszi ezt a szokást, akkor érdemes átgondolni adott cég működését.
Kikértem a GDPR-ral az adataim, megkaptam, most akkor mi van?