Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Dolgozz kevesebbet, érj el többet: négy mód arra, hogy produktívabb legyél

Soha véget nem érő to-do listák, sűrűsödő határidők, munka, munka és munka – ilyen környezetben nem könnyű megőrizni a produktivitásunkat, pedig a siker elsőszámú függvénye nem a ledolgozott órák száma, hanem a saját erőforrásaink menedzselése. Ehhez nyújt mankót öt egyszerű tanáccsal az amerikai Forbes.

Szelídítsd meg azt a listát

A munkától a magánéleten át a házimunkáig sokféle feladatkör tehető átláthatóbbá to-do listák írásával, igaz, ezeket is priorizálni kell: hétköznapokon a munkalisták felé fordul a figyelmünk, a többi viszont a hétvégére marad, ami nem szerencsés, mert a két pihenésre szolgáló napot így elöntik a tennivalók.

Ráadásul vannak dolgok, amiket mihamarabb el kell intézni, ilyen mondjuk egy akciós repülőjegy megvásárlása – ha halogatjuk, többe fog kerülni. Az amerikai Forbes külsős szerzője, Susan O’Brien a Wunderlist nevű alkalmazást ajánlja, noha a többi tipp minden to-do lista általános menedzselésére is használhatók.

  • készíts annyi listát, amennyire csak szükséged van: munka, magánélet, háztartás, vakáció, mind jöhet, amíg teljesen le nem fedik az előtted álló teendőket.
  • minden lista legyen konkrét: szóval ne csak azt írd bele, hogy „vakáció”, hanem mondjuk „vakáció szervezése Hawaii-ra” – ezzel elkerülöd a hosszas, felesleges keresgélést, és csak az adott cél elérésére koncentrálsz.
  • oszd el a listákat „sürgős” és „meg kell csinálni” kategóriákra: előbbi értelemszerűen előbbre való lesz, de utóbbiak is fontosak, csak mondjuk ráérnek a hétvégén.

Tisztítsd meg az e-mail fiókod

A sok felesleges spam megkeserítheti az ember életét, így ajánlott leiratkozni róluk, hogy csak a valóban érdekes és fontos tartalom töltse meg a virtuális postaládát. Erre a cikk szerzője az Unroll-me-t ajánlja, ami segít összeszedni és kiiktatni a promóciós- és hírleveleket.

Vezesd a naptárad

Ha olyan környezetben dolgozol, ahol mások is hozzáférnek a naptáradhoz, bonyolulttá válhat az időd beosztása. Márpedig fontos, hogy minden nap szánj egy kis időt az e-mailekre, a visszahívásokra, na meg hogy gondolkodhass, priorizálhass. Az lehet a megoldás, ha egy órát felszabadítasz a naptáradban ezekre a feladatokra. Egy a lényeg: tarts ki a szándékod mellett, ezt a szabad órát tényleg fordítsd a saját dolgaidra, és ne engedd, hogy mások eltántorítsanak a szándékodtól.

Ne facebookozz annyit

Magyarországon a Facebook a legelterjedtebb közösségi oldal, de tulajdonképpen bármilyen rokon portállal helyettesíthetjük a fenti tanácsot. A lényeg, hogy ha egy mód van rá, kapcsold ki azokat az értesítéseket, amik eltéríthetik a figyelmed. Facebook, Twitter, Instagram, mindegy, de ne csörögjenek fél percenként.

Először csak a szokatlan csendre leszel figyelmes, a telefonod nem fog azonnal csilingelni, valahányszor egy barátod megoszt egy vicces képet a kutyájáról.

Persze ezek csak fogódzók, O’Brien azzal zárja sorait, hogy mindenki maga kell megtalálja a tökéletes receptet ahhoz, hogy jobban bánjon a saját idejével. Amennyiben viszont ez sikerül, a produktív viselkedés elsődleges eredménye több szabadidő és jobban elosztott feladatok lesznek, amik azért, valljuk be, csak jól hangzanak.

Ha tudnánk, mi a vége egy próbálkozásnak, nem neveznénk kísérletnek. A dolog természetéből adódik, hogy a kudarc benne van a pakliban. De néhány nagy siker elég ahhoz, hogy több tucat bukott projektet ellensúlyozzon.