Celebek & üzlet = Forbes-nyár

Majka és Hajós András az ország két szegletében nőttek fel. András pesti, újlipótvárosi úrifiú, Majka ózdi vagány. Közös címlapinterjújuk egy jelentős része mégis arról szól, miért lettek jóbarátok, miért köti […]

forbes_cover_aug_hq

Bővebben

steam_02

Dexter magyar laboratóriuma megreformálná a közoktatást

Oszd meg!

Mi az a STEAM? Az angol tudomány, technológia, mérnöki munka, művészet és matematika szavak kezdőbetűi összevonva. Mitől lesz értelme magyarul? Attól, amit ez a csapat csinál.

Góliátelem, mágnes és rézdrót, papírból kivágott kockaéder tető, és egyszerre elevenedik meg az ötödik osztályos matematika és környezetismeret.

Ugyanis ha ezeket ügyesen és precízen kombináljuk össze, egy forgó, homopoláris motor hajtású körhinta a végeredmény. A gyerekek imádják, és értik.

korhinta000-900x600

Ezt, az élményalapú oktatást tűzte ki célul a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem egy docense, az egyetem egyik laborjának, a MOME Digital Craft Labnak vezetője, Lipóczki Ákos, és hallgatóit hívta segítségül a megvalósuláshoz. Mármint nem a körhinta megvalósulásához, hanem ahhoz, hogy egész általános iskolai osztályok találkozhassanak a tudományokkal a gyakorlatban, érthető és játékos formában.

Azonnal beleszerettem a történetbe

– meséli Komporday Dóra, aki eredetileg tanárként végzett és néhány évig dolgozott is, ma újra a padban ül, épp a MOME hallgatója. Az ő egyik órájára sétált be Lipóczki azzal, hogy a Lab oktatásfejlesztési projektjére keres menedzsereket és szakértőt. Dóra azóta a Be Steam! projekt hajtóműve.

A közös munka tavaly októberben kezdődött, és idén áprilisban jutott el az eddigi legizgalmasabb fázisához, amikor is a lány unszolására a Zugligeti Általános Iskola beleegyezett: részt vesz egy próbaprojektben, és ötödikeseit egy hétre a tudományos szórakozás szolgálatába állítja. Vagy fordítva.

besteam

Keretmese és tudomány: így tanít a BeSteam

 

Mi történne velünk, ha eltűnne a gravitáció? Hogy találnánk vissza az űrből, ha megsemmisülne az űrállomásunk? Hogyan tudnánk jelezni annak, aki az űrben van, hogy merre kell, hogy jöjjön? A szervező egyetemisták erre kerettörténetre dolgoztak ki fantáziadús játékokat, így készült a projekthét alatt levegőhajtású versenyautó és rakéta, „balerina”, azaz egypólusú mágnesesség által forgatott elektromotor, vagy a fent említett körhinta.

„A cél egy olyan világ megismerése, ahol az analóg és digitális találkozik, ahol e a két terület egybeolvadásával menthető meg a Föld” – Dóra elképesztően lelkesen beszél egy olyan oktatási módszerről, ami bár összehasonlíthatatlanul megfoghatóbb és izgalmasabb, mint a Nemzeti Alaptanterv, mégis abba tökéletesen jól beilleszthető.

A 26 zugligeti kisdiák a projekthéten délelőttönként tanult, délutánonként pedig figyelhette, ahogy a MOME új Zugligeti úti műhelyházában életre kelnek a matek vagy környezetismeret leckék. A barkácsolásban semmi sem akadályozta őket, a MOME-sok igyekeztek minél nagyobb teret engedni nekik.

mome_design-03

Így néz ki a munka a műhelyben

Dóra elmesélte, hogy amellett, hogy a programokról még a leghírhedtebb rosszcsontok sem akartak esténként hazamenni, a kezdetben távolságtartó tanárok is egyre lelkesebbek lettek, és ahogy a Be Steam! híre terjedni kezdett az iskolában, péntekre már többen is eljöttek a tanári karból. Végül Dóráék nyilvánosan és zárt körben is alaposan kiértékelték a hét sikerét, ami összességében egyértelmű volt.

Miután elkészültünk a vidámparkkal és a járgánnyal elért minket a sugárzás, de akkor már fel voltunk készülve rá, ezért nem lepődtünk meg mikor elemelkedtünk a földtől. Ákos unokatestvére volt, aki elindított a sugárzást. Érdekes volt lebegni, de amikor éhesek lettünk rögtön nem volt olyan vicces. Először nem találtuk meg a vidámparkunkat, de amikor megéreztük a vattacukorillatát, megfordultunk és észrevettük a villogó fényeket. A csúcsszuper járgányunkkal elértük az óriás kereket, de elfelejtettük az üléseket rászerelni, ezért nehéz volt megkapaszkodni a fém rudakba. Amikor leértünk a NASA ránk kötötte a gipsz lufikat, ezért már tudunk elrepülni.

– a gyerekek beszámolójából kiderül, hogy teljesen beleélték magukat a játék-tanulásba.

„A pilotprojekt ugyan lezárult, de a nagy siker miatt a közös munka folytatódik, még szorosabbra szeretnénk fűzni a kapcsolatot az iskola pedagógusaival.” A MOME-sok nyáron új tematikát dolgoznak ki, 3D-nyomtatók és hagyományos technikák segítségével legközelebb olyan témákat szeretnénk feldolgozni, amelyek átadására és megértésére a tanév során nincs lehetőség.

jargany011-900x600

Lipóczki Ákos tanszékvezető is fújta a lufit


Mivel fontos konklúzió volt, hogy a köziskolai tanárok alapvetően túlterheltnek vallják magukat, a Digital Craft Lab igyekszik a jövőben is a lehető legkevésbé terhelni őket. A MOME csapata a projekt folytatását, és akár országos terjesztését is csak úgy tudja elképzelni, ha lehetőségük van minden eszközt és felügyeletet biztosítani a gyerek számára.

Hosszú távú célunk, hogy be tudjunk szállni a közoktatásba, azokkal az open source készségfejlesztő és oktatásdemonstrációs csomagokkal, amiket most fejlesztünk. Most még csak egy iskolával működünk együtt, de a célunk, hogy ezeket a „boxokat” minél több iskolába eljuttathassuk és akár a nemzeti alaptanterv részévé válhassanak.

A nagy lehetőséget főleg a technika és életvitel, valamint a rajz és vizuális nevelés tantárgyak megreformálásában látják. Nagy álmuk egy Dexter’s Truck, azaz egy olyan négy keréken guruló kis „laboratórium” kialakítása, amellyel ezek az eszközök az ország bármelyik pontjára eljuthatnak, hogy a Zugligeten tesztelt módszerekkel minél több gyerek találkozhasson (Dexter egy ismert mesehős, akinek titkos laborja van – a szerk). Olyanok is, akiknek iskolájában nincs jól felszerelt műhely – és főleg 3D-nyomtató. Utóbbival kapcsolatban egyébként Dórának az a tapasztalata, hogy már viszonylag sok helyen elérhető, viszont a tanárok sem tudják mire használni. Szívesen adnának nekik ötleteket, továbbképzések formájában.

“Hisszük, hogy a jövő kreatív, nyitott gondolkodású, kooperációra alkalmas generációját ezzel a módszerrel élményeken keresztül felnevelhetnénk.”

A Be Steam! fontos, az egyes leckéken túlmutató célja, hogy a mindennapokban is használható tudást adjon a gyerekeknek, és az élményekkel együtt az is hazavigyék a családjaikhoz, így fejlesztve környezetüket. Persze az újabb és újabb kerettörténetek, vagy a valóságtól akár teljesen elrugaszkodni képes játékok bármelyik korosztály tananyagára kifejleszthetők.

raketa005-900x600

Komporday Dóra balról a második felnőtt a sok ötödikes mögött

A BeSteam projekttel a Creative Open nevű új tehetségkutatón – pontosabban inkább jóötlet-kutatón – találkoztam, mint zsűritag, az ötlet a Forbes küldöndíja mellett a TEDx különdíját is megkapta, az eseményről itt írtunk bővebben. Sajnos itt nem tudott nyerni az ötlet, a Digital Craft Lab csapata ezért tovább keresik azokat a forrásokat, amelyek segíthetik őket céljuk elérésében.

Főleg olyan digitális technológiákkal foglalkozó cégek segítségére számítanak, amelyek infrastruktúrával tudnának beszállni a projektbe. Szükségük lenne barkács- és prototipizáló technológiákat gyártó cégek, informatikai vagy alapanyag-előállító cégek és forgalmazóik, modellező szoftverekkel foglalkozó vállalkozások segítségére.

Ha neked is van hasonló jó ötlet a tarsolyodban, vagy akár egyelőre csak a fiókodban, akkor kövesd a Creative Open Facebookját, mert ősszel újra indul a pályázat, ahol akár te is nyerhetsz.

Ezeket láttad?
Címkefelhő