Isten selejtet nem teremt

 Böjte Csaba tud valamit, amit az eddig Forbes-címlaposok nem tudtak. Megérkezett, beállt a kamera elé (a kettő között 30 másodperc, ha eltelt) és 15 perc múlva távozott. Sokan szerettek volna […]

Bővebben

Csináld a pénzért (is)!

Pályakezdőként vagy induló vállalkozóként gyakran felmerül a dilemma, hogy ingyen dolgozz. Van olyan szituáció, amikor megéri ingyen is elvállalni egy munkát a várt tapasztalatok és/vagy kapcsolatok miatt. Ugyanakkor mindenkit arra szeretnék buzdítani, hogy kérjen pénzt a munkájáért. Íme 5+1 érv és praktikus tanács tőlem, miért csináld a pénzért (is).

1. Az emberek hozzászoknak, ha ingyen dolgozol, és nem értékelik

Számtalan példát láttunk már arra, hogy a megbízók hozzászoknak az ingyen munkához. Miközben elvárásaik veled szemben egyre csak növekednek, addig ez a neked szánt juttatásban egyáltalán nem látszódik meg. Ebben az esetben nem hiszem, hogy önzőség lenne tisztázni magaddal, illetve a megbízóiddal, hogy ez számodra meddig fenntartható.

Tipp: Ha ingyen is dolgozol vagy önkénteskedsz, akkor pontosan tudd, hogy mit szeretnél kivenni belőle, és minden nap lebegjen a szemed előtt a célod. Legyél motivált, bővítsd a portfóliódat és a referenciáidat. Fejleszd készségeidet és képességeidet tudatosan, ismerd meg erős és gyenge pontjaidat. Mindemellett pedig tudd, hogy nálad hol van a határ időben és energiában, és ezt kommunikáld nyíltan. Kezdő vállalkozóként könnyen abban a helyzetben találhatod magad, hogy éppen egy ismerősödnek vagy barátodnak dolgozol – itt se ess bele az ingyen munka csapdájába. Egy őszinte beszélgetés során, közösen alakítsatok ki egy olyan együttműködést, ami mindkettőtöknek megfelel, és amelyben világosan elhatárolható a baráti szívesség a konkrét megbízástól. Hidd el, ha hosszú távra terveztek, üzlet és barátság csak így fér meg egymás mellett.

2. Hosszú távon nem fenntartható az üzleted, ha nem kérsz érte pénzt

Azt mondják, a pénz nem boldogít, ugyanakkor elkerülhetetlen bevételt szerezned, nemcsak önmagad fenntartására, de üzleti tevékenységed fejlesztésére is. A szakmai és magánéleti önmegvalósítást nehéz elképzelni anyagi juttatások nélkül, ami a hétköznapokban stabil hátteret adhat és ösztönözhet a továbbiakban.

Tipp: Ha ingyen dolgozol, akkor legyen egy fix határidő, amíg hajlandó vagy a munkát ingyen csinálni. Ha a helyzet lehetővé teszi, akkor ezt előre vagy időben kommunikáld a megbízódnak / főnöködnek. Légy bátor és határozott, hiszen senki sem várhatja el, hogy hosszú távon ingyen dolgozz. Érdemes egy szerződésben külön-külön lefektetni azokat a pontokat vagy mérföldköveket, amik elérésekor juttatásban részesülsz.

3. Jobb minőségű munkára leszel képes, ha van pénzed saját fejlődésedbe fektetni

Folyamatos fejlődés nélkül egy idő után karriered – az álmaiddal együtt – könnyen megrekedhet. A mai digitalizált világban újabb és újabb trendek és technológiák bukkannak fel és tűnnek el szinte egy időben. Szerencsére ezek az információk és anyagok viszonylag könnyen elérhetők az interneten, főleg online kurzusok formájában vagy akár a tradicionális “tantermi” oktatás, illetve konferenciák előadásaiból is. Emellett rengeteg szoftver segíthet a munkád hatékonyabb és jobb minőségű elvégzéséhez. Ez csak néhány olyan példa, amiért jellemzően fizetned kell.

Tipp: Ahhoz, hogy minőségi munkát végezz, legyél képben az újdonságokkal, és rendszeresen szánj időt önmagad fejlesztésére. Számos szakmai információt és tudásbázist néhány kattintással könnyen elérhetsz online kurzusokon és blog bejegyzéseken keresztül. Emellett ma már számos üzleti mentor, coach és tréner is elérhető üzleti témákban: tájékozódj, keresd meg a számodra megfelelő szakembert, aki tud neked segíteni. Egy jó szakember bevonásával rengeteg időt és energiát tudsz megspórolni a biztos tévutak elkerülésével. Készíts magadnak képzési tervet, írd össze az érdeklődési köröket és témákat, aminek naprakész követésével munkád egyre profibbá válhat.

4. A jövedelmed hatással van rád – a munkád minőségére és fontosságára. Számít, hogy pénzt keresel a munkáddal

Egy korábbi cikkemben idéztem már Earl Nightingale híres mondatát: “Azzá válsz, amire gondolsz. Arra vagy képes, amit elhiszel magadról”. Ha továbbvisszük a gondolatmenetet, akkor így folytathatjuk: “Annyi pénzt tudsz csinálni, amit elhiszel magadról”.

A legtöbb ember emlékszik, mi volt az első komolyabb tárgy vagy élmény, amit az első fizetéséből vett. Ugyan az Y és Z generáció főbb motivációs faktorai között a bér már nincs az első helyen, mégis a megfelelő fizetés és juttatás még mindig erős ösztönzőként hat. Hosszú távon nehéz elköteleződni és a maximumot nyújtani ingyen. A minőségről nem is beszélve. Amikor nem érzed anyagi és szakmai súlyát a feladataidnak, akkor hidd el, ez hamar meg fog látszódni az elért eredményeken és a munkád minőségén.

Az alkalmazói / megbízói oldalról megközelítve is hasonló a helyzet: egy cég az eredménye növelésére vagy bármilyen pozitív változást hozó feladatra hajlandó megfelelő pénzügyi erőforrást szánni, profikat keresni.

Tipp: Megfelelő árazási modellt alkalmazz, gondold át az árajánlataidat. Számos iparágban sorra mennek tönkre azok a cégek, amelyek alacsony árazási modellt választanak – mellettük a magas áron működő versenytársaik kiválóan működnek. Ne öld meg a saját céged! Sokszor a vásárlók egy termék árából a minőségére következtetnek: az „olcsó húsnak híg a leve”-hatás még működik. Bízz a képességeidben és légy tisztában a szakmai értékeiddel, melyekre támaszkodhatsz munkád során, ezeket pedig ne add ingyen vagy túl olcsón. Ismerd a saját terméked, tudásod, annak előnyeit, erősségeit és piaci értékét. Az árazási modelled kialakítása érdekében vizsgáld meg a versenytársaidat, és ha van rá lehetőséged, mérd fel célcsoportod igényeit. De a lényeg, hogy ne árazd magad alul: könnyen lehet, hogy az olcsósággal egy kevésbé kívánatos képet alakítasz ki magadról.

Természetesen vigyázz, hogy ne ess át a ló túloldalára. Mielőtt megjelölnéd egy termék árát, a fizetési igényedet, esetleg az órabéredet, mindenképpen tájékozódj a munkaerőpiaci trendekről.

5. A bevételed lehetőségeket teremt neked, a családodnak, és segít küldetésed elérésében

Lehet az egy kétszintes ház Szentendrén, egy féléves utazás a Föld körül, biztonság a nyugdíjas éveidben vagy egy stabilan működő saját cég: ezek eléréséhez a megfelelő mértékű anyagi juttatás mindenképpen hozzá tud járulni. Vagy gondolkozzunk akár csak kisebb lépésekben: stresszmentes pihenés és kikapcsolódás a hétköznapoktól távol, vagy egy kedvenc zenekar koncertje – ezek sincsenek ingyen.

Tipp: Gazdálkodj okosan! Ha már sikerült kialakítanod egy megfelelő üzleti modellt, akkor próbáld előretervezni a kiadásaid és bevételeid arányát. Az érték (és bevétel) teremtésre koncentrálj, és ne a költségcsökkentésre. A költségeket kezelni, kontrollálni kell, emellett pedig bőségben gondolkozz.

Tipp: Fontos, hogy ne csak a munkádnak élj, és néha áldozz a szabadidőre: ekkor nemcsak megszabadulsz az elvárásoktól, de sokszor ilyenkor jön egy új ötlet vagy akár ismeretség, amit a későbbiekben felhasználhatsz vagy motiválhat.

Lehetsz egyéni vállalkozó, alkalmazott vagy cégtulajdonos, ne felejtsd el a rászorulók segítését sem! Ha van rá lehetőséged, válassz egy jó ügyet magadnak, amit szívesen támogatnál akár pénzadománnyal, akár a szabadidődben eltöltött önkénteskedéssel.

+1. Ha (online) vállalkozásba kezdesz, a prioritási listád elején szerepeljen, hogy legyen eladható terméked. Hirdesd, add el és tökéletesítsd!

Online marketing a szakterületem, így ezt a tanácsot semmiféleképpen nem hagynám ki. Ha van egy ötleted, energiát fektetsz bele és ebből termék is születik: akkor tudasd a világgal. Vezess blogot, hozz létre honlapot, kérj tanácsot profiktól, írj értékes tartalmat az érdeklődők számára, használd ki a megfelelő közösségi média felületeket, tematikus csoportokat és “marketingeld” magad!

Ezek a platformok nemcsak abban segítenek, hogy termékednek hírverést generálj és eladd őket, de ezeken keresztül kaphatsz visszajelzéseket a termékedet / szolgáltatásodat illetően is. A korai visszajelzések sokat segíthetnek abban, hogy jó irányba indulj el és referenciákat szerezz be azoktól az emberektől, akik a célcsoportodat alkotják. Indulj ki saját magadból: vennél olyan terméket vagy szolgáltatást, amiről nem is tudsz? Illetve adja magát a másik kérdés: megveszed azt a terméket vagy szolgáltatást, amiről nem tudod biztosan, hogy jó-e?

Sok sikert és kitartást álmaid megvalósításához!

Szesztay Péter
A BP Digital SEO ügynökség ügyvezetőjeként közepes- és nagyvállalatoknak segít növekedni online marketing eszközökkel. Emellett a a Hiventures kockázati tőkealap mentoraként segít befektetett cégek alapítóinak.

A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.

Olvasd el Legyél jobb rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő