Tim Mossholder / Unsplash
Legyél jobb!

Jótékonnyá tenné az online vásárlásainkat két ambiciózus egyetemista

Bánáti Anna
2021. szeptember 17. 4 perc olvasás

Nyolc hónap háttérmunka után szeptember elején elindult a Colibri Charity – a böngészőkiegészítő célja, hogy online vásárlásaink után adományt gyűjthessünk számunkra fontos szervezeteknek.

„Kíváncsi voltam, hogyan kell elkezdeni a tőzsdézgetést. Egy közös ismerős javasolta, hogy keressem meg Andrist, mert tudta, hogy ő otthonosabban van a témában” – meséli Adler John arról, hogyan ismerkedett meg a Colibri Charity másik alapítójával, Bodó Andrással. A két egyetemistát – John harmadéves üzemmérnök-informatikus a BME-n, Andris a BGE-n másodéves, gazdálkodás és menedzsment szakon – azonban végül nem a tőzsdézés hozta össze, hanem az, hogy a koronavírus-járvány tavalyi kitörésekor mindketten tenni akartak valami hasznosat.

Adler John / Fotó: Colibri Charity

„Elkezdtünk gondolkozni azon, hogy hogyan tudnánk a legjobban segíteni. Adakozni kétféleképpen lehetett eddig: vagy a helyszínen jótékonykodunk, például ételt osztunk, vagy pénzadománnyal. A lezárások alatt nehéz volt úgy segíteni, hogy az ember fizikailag is ott volt, pénzből pedig nekünk, diákoknak nincsen sok.” Elkezdtek olyan megoldás után nézni, amivel úgy tudnak segíteni, hogy nekik nem kerül extra kiadásba, mégis van haszna. Ebből született meg a Colibri Charity.

Adakozás plusz költség nélkül

A Colibri Charity egy böngészőkiegészítő, aminek az a lényege, hogy a felhasználó az online vásárlásai után tudjon adakozni, anélkül, hogy ez plusz költségbe kerülne. Az előnye, hogy bárki tud csatlakozni, és mindenféle extra kiadás és különösebb időbefektetés nélkül adakozhat.

Az adakozni vágyó felhasználónak annyi a dolga, hogy letölti a Colibri kiegészítőt (Chrome-ra, Edge-re, Firefoxra, valamint a Chrome-alapú böngészőkre), majd a regisztráció után kiválasztja, milyen alapítványt szeretne támogatni.

Ezek után bármikor, amikor a Colibri egyik partnerénél vásárol, a kiegészítő automatikusan felajánlja a jótékonysági vásárlást, amivel a végső összeg egy részét a kiválasztott alapítvány kapja – az összeget a partnercégek állják, a felhasználó ugyanannyit fizet, amennyit egyébként is kellene.

A Colibri Charity szeptember elején indult el élesben, de a két egyetemista már nyolc hónapja dolgozik rajta. Azóta több mint 1500 céggel egyeztek meg, köztük olyanokkal, mint a Booking.com, a Marks & Spencer, a Gap, a The North Face vagy a L’Occitane.

Transparency Colibri

Azt, hogy egy-egy vásárlás után hány százalék menjen jótékony célokra, a cégek egyénileg határozzák meg, átlagosan 5 százalékot szoktak megjelölni – de előfordul olyan is, hogy egyszeri alkalommal 50 százalékot ajánlanak fel annak, aki először vásárol náluk.

John és Andris fontosnak tartják, hogy a felület a lehető legátláthatóbban működjön: azt tervezik, hogy negyedévente készítenek egy kimutatást, ahol megmutatják, melyik nonprofit cég mennyit kapott a Colibri Charityn keresztül, illetve feltüntetik a saját költségeiket is. Úgy számolják, teljes bevételüknek 85 százaléka lesz majd jótékony célokra fordítható, a fennmaradó 15 százalék elég lesz a költségek fedezésére és a fejlesztésre.

Bodó András / Fotó: Colibri Charity

A partnereket egy külső összekötő szolgáltatón keresztül keresték fel: „Eleinte úgy terveztük, hogy csak kisebb cégeket keresünk fel, és ha lesz referenciák, majd megcélozzuk a nagyobbakat. Érdekes, de pont fordítva történt: miután néhány nagyobb cég elvállalta a részvételt, a kisebbek is sokkal lelkesebben szálltak be.”

Egyelőre 70 alapítvány található meg a rendszerükben, a felhozatal meglepően nemzetközi:

megtalálható köztük az UNICEF, a WWF, a Greenpeace, de például a New York-i Metropolitan Művészeti Múzeum és az Orvosok Határok Nélkül is.

A nonprofitokat folyamatosan bővítik: „Egyelőre a legnagyobb alapítványok érhetőek el, de szeretnénk, hogy ha valaki a helyi iskolát vagy szomszédos kórházat akarja támogatni, azt is megtehesse. Az a legfontosabb, hogy minél többen, minél kisebb szervezeteket is támogatni tudjunk majd.” Azt is szeretnék megoldani, hogy már rögtön a vásárlás után láthassa a felhasználó, hogy a kiválasztott alapítvány mihez kezd majd az összeggel, és a későbbiekben szeretnék komolyabban is megszűrni a partnercégeket az alapján, hogy mennyire fenntartható a tevékenységük.

Borítókép: Tim Mossholder / Unsplash