Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Cél, küldetés és még sok más – mi az a purpose, és miért fontos, hogy legyen nekünk?

Az angol „purpose”-t nem lehet egyetlen magyar szóval visszaadni. Ezért nem is próbáljuk meg lefordítani, inkább elmagyarázzuk, miért olyan nagy a jelentősége.

Az angol purpose szó legalább négy dolgot jelent egyszerre (vagy még többet):

  • küldetés, nagy cél
  • magasabb értelem
  • amire valami jó
  • a lényege valaminek

A purpose az, ami hajt. A purpose miatt kelsz fel, vagy ennek hiányában lesz extra stresszes a munkád. Mert a purpose-alapú kapcsolódás hiányában nehezebben tudod beleadni magad a melóba, ami súrlódást, így stresszt okoz benned.

Ha esetleg így van, nem vagy egyedül. Ami évek óta majd’ minden héten eszembe jut (saját purpose!) az a 67 százalékos arányszám: kutatások szerint ennyien nem tudnak közös purpose hiányában igazán kapcsolódni ma a világon a munkájukhoz. Hatvanhét százalék “disengaged”, azaz nincs „engagement”-ben, nem „jegyzi el” a munkáját… mert nem tudja rávenni magát. Mindenki stresszes, és 67 százalékos extra stresszes emiatt. (Itt a feladat, szerintem.)

Advertisement

A purpose hajtja a munkahelyedet is, a céget, ahol dolgozol. Akkor is, ha az ott dolgozók nem mondták még ki, mi a közös purpose.

A purpose-hajtás pedig nem érkezhet fentről. Fentről hajthatjuk, hogy legyen purpose, sőt, a régebbi cégekben ennek fentről kell érkeznie. (Egy start-up esetében a közös purpose az, ami összehozza az alapítókat.) A purpose csak alulról, a potenciál felől lesz igazi, hajtós, hathatós.

Közösen megtalált, kimondott, észrevett purpose hiányában az történik, hogy a purpose helyét elfoglalják különféle purpose-helyettesítők. A közös értékek. A pénz. A biztonság. Az önmegvalósítás. A jó purpose pedig olyan, hogy mindezeket magába foglalja.

„Purpose driven leadership”, azaz a purpose által hajtott vezetés. Igazi vezetés csak a purpose-ből származhat. Ha én vezetni, vezérelni akarom a csapatot, fontos, hogy tudjam, “hova”, és sejtsem, hogy “hogyan”. De legfőképpen tudnom kell: “miért”.

Ha bárki is követni akarna, leginkább annak alapján tudja eldönteni, velem akar-e tartani, ha meg tudom vele osztani: miért is akarok én lenni a vezér. Mi az én purpose-öm, a “miért”-em, és az merre mutat.

A purpose tehát, ami mindenkinek van (tényleg!), tulajdonképpen ez lehet maga a leadership-potenciál az egyénben. Ha jó a cégünk, azaz közös purpose által hajtott, akkor a benned és a kollégáidban lévő potenciál is ugyanígy kifejlődhet, kivirágozhat.

A másik kedvenc számom, ide a végére: egy 2012-es kutatás szerint a legjobb 50 purpose-hajtotta vállalatba fektetve 400 százalékkal több profitot realizálhattunk (volna) 10 év alatt, mint az S&P 500 indexbe fektetve.


Dr. Karafiáth Balázs, purpose coach
http://drkarafiath.hu
purposeandplay.com


A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.

 

"Nem a more, hanem a better visz előre. És ha van better, akkor előbb-utóbb more is lesz."