Milyen vállalkozótípus vagy? Csak magadat foglalkoztatod vagy képes vagy a termékedet skálázni és másoknak is munkát adni?
Gyakran összemosódik a köztudatban és a hétköznapi nyelvhasználat során is két fogalom: cégépítő vállalkozónak és önfoglalkoztató vállalkozónak lenni. Az biztos, hogy mindkét vállalkozótípus cégtulajdonos, így első olvasásra talán nem tűnhet nagynak a különbség. Ugyanakkor ha picit mélyebbre ásunk, nyilvánvalóvá válik, hogy különböző mentalitás és működés jellemzi mindkét típust. A Patch blog definíciója jól mutat rá a két vállalkozó típus közti különbségekre:
Önfoglalkoztató vállalkozó az, aki saját magát tartja el – szabadúszóként vagy saját cégében dolgozva.
Cégépítő vállalkozó az, aki egy vagy több vállalkozást működtet, önmagán túlmutató mértékben, átlagosnál nagyobb kockázatot vállalva.
Honnan tudhatod, hogy milyen vállalkozó vagy?
Tedd fel magadnak a kérdést: ha holnap nem megyek be dolgozni, fogok tudni pénzt keresni? Ha jövő héten nem dolgozom, akkor is fogok tudni pénzt keresni? Ha a fenti két kérdésre nem a válasz, akkor jelenleg az idődet adod el és ezáltal inkább az önfoglalkoztató vállalkozó kategóriába tartozol.
És ezzel nincs is semmi baj! A vállalkozók nagyobb része az önfoglalkoztató kategóriába esik. Az utat idáig viszonylag könnyű megtenni: van egy szakma, amiben jó vagy és megtalál a lehetőség, hogy nem hagyományos munkavállalói keretek között dolgozz, hanem “saját lábra állj”. Ez esetben szabadúszóként – egy munkavállalóhoz képest lazább keretek között és talán kedvezőbb juttatásokért cserébe – be tudsz dolgozni néhány cégbe alvállalkozóként. Ahogy munkavállalóként is, önfoglalkoztatóként is a saját idődet adod el. Az önfoglalkoztatás előnye egyben a nehézsége is: neked kell értened mindenhez – legyen az a szakmád, más szakterület, amire aktuálisan felkérnek; a könyvelésről, adózásról és jogi területekről nem is beszélve.
A cégépítés első lépcsőfoka, amikor a tevékenységedet (vagy egy részét) tovább tudod szervezni és nem neked kell mindent egyedül csinálni. Ha már van egy gyakornokod, akkor ezt a szintet próbálgatod. Ha olyan céget szeretnél építeni, ami nélküled is tud pénzt termelni, akkor mindenképpen olvasd el John Warillow Az önjáró vállalkozás című könyvét. A szerző egy izgalmas történet mentén dolgozza fel (és ad gyakorlati tanácsokat) hogyan tudsz olyan céget építeni, ami nélküled is működik és egyszer akár el is tudod adni. Néhány jó tanács a teljesség igénye nélkül:
- Fókuszálj arra, amiben igazán jó vagy! Ne akarj mindenhez érteni! Csináld azt, amiben ki tudsz emelkedni!
- Jól sztenderdizálható terméket/szolgáltatást nyújts! Fontos feltétele egy skálázható vállalkozásnak, hogy sztenderd munkafolyamatok mentén tudod kiszolgálni a vásárlóidat. Fontos: a munkafolyamatnak kell egységesnek lennie, nem a terméknek/szolgáltatásnak.
- Széles réteget szolgálj ki! Egy vásárlód maximum a bevételeid 10-15 százalékát teheti ki. Máskülönben kiszolgáltatott helyzetbe kerülsz és a domináns ügyfél igényei fogják vezetni a cégedet, nem te.
- Havidíjas vagy rendszeresen megújuló terméket/szolgáltatást árulj. A rendszeres bevételek előnyét nem ecsetelem hosszan: stabilitást hoz a vállalkozásod életébe.
- Ne félj nemet mondani felkérésekre! Minél többször állsz ki a szakterületed képviselete mellett, annál több helyre fognak téged ajánlani szakértőként.
A fentiek alapján most talán azt gondolod, hogy jobb céget építeni, mint szabadúszónak lenni. A kérdés nem ennyire egyszerű.
A jó kérdés: melyik út való neked?
Ha inkább szakember vagy és élvezed a munkádat, akkor lehetsz nagyon sikeres szabadúszó – sok megrendeléssel és rengeteg szabadsággal. Ez egy példaértékű pálya, amit csak belső indíttatásból szabad elengedni és cégépítésbe fogni.
A cégépítés következő lépcsőfoka, amikor olyan struktúrát építesz fel, ami lehetővé teszi, hogy mindenki a saját szakterületén dolgozzon. A cukrász a süteményekkel foglalkozzon, a marketinges pedig az ügyfélszerzésen. A növekedés természetes velejárója, hogy romlik a hatékonyság – már nem alapvető, hogy mindenki mindenről tud és a cégépítés ezen szakaszában az egyik legnagyobb kihívás, hogyan tudod a szervezetet egy cél felé hangolni, és ezen az úton tartani. Ezen feladat legyőzésében rengeteget segíthet Verne Harnish könyve, a Rockefeller üzleti gondolkodása. Néhány gyakorlati tanács Harnish könyvéből:
- Tudd hova tartasz! Az üzleti tervezés egy növekvő cég életében létfontosságú. A könyvben találsz egy vonalvezetőt, ami segítséget nyújt a helyes üzleti tervezéshez. A tervezés lépését ne spórold meg, mert innen indul a céged következő szintre emelése.
- Célok és mérhetőség mentén haladj! Minden szervezeti egységnek és munkavállalónak tudnia kell, hogy milyen cél felé tart a cég és ő hogyan járul ehhez hozzá. Emellett a tevékenység mérésére szükség van úgynevezett “okos szám(ok)ra”, ami alapján világosan látszik, hogy a tevékenységét milyen eredménnyel végzi.
- “Hangold össze a gépezetet!” Tarts éves, negyedéves és havi értekezletet a szervezet kulcsembereivel. Vezess be heti és napi megbeszélést minden munkavállalóval. Ne feledd, a céged sikere nagy mértékben függ attól, hogy munkavállalóid a jó cél felé haladjanak.
Vállalkozóként az elsődleges feladatod, hogy számodra megfelelő vállalkozási formát válassz. Mindegy, hogy ki mit gondol rólad. A lényeg, hogy számodra megfelelő munkahelyet teremts – legyen az egy szabadúszó egyszemélyes vállalkozás vagy egy nagyobb szervezet.
Szesztay Péter
A BP Digital SEO ügynökség ügyvezetőjeként közepes- és nagyvállalatoknak segít növekedni online marketing eszközökkel. Emellett a a Hiventures kockázati tőkealap mentoraként segít befektetett cégek alapítóinak.
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.