A networking nehéz műfaj. Segítünk, hogyan mutasd magad magabiztos, erős és határozott vezetőnek már az első bemutatkozáskor.
Ezeket például jó lenne kerülnöd.
- Ne úgy kezdd, hogy „Az én nevem…”!
Az igazi vezető magát mutatja be, nem a nevét. Csak menj egyenesen oda a másikhoz és mondd egyszerűen: Jessica Smith, miközben határozottan, de kedvesen a kezedet nyújtod. Ez esetben a kevesebb, mint oly sokszor, több.
- Első alkalommal ne mondj túl sokat magadról!
A jó vezető tudja, hogy mások, legalábbis ha networköl, fontosabbak, mint ő. Jobb, ha a partnerekről tudsz meg többet és nem magadról áradozol, legalábbis első alkalommal. Kérdezz te a beszélgetőtársaid céljairól, az ő karrierjükről. Az értő és figyelmes hallgatásnak több előnye is van: tanulhatsz belőlük, fenntartod az érdeklődést magad iránt és szerethető leszel. Az így nyert infókat később felhasználhatod, visszautalhatsz rájuk, és rögtön sok-sok jó pontot begyűjthetsz velük.
Hallgatásod felkelti a másik érdeklődését. Miközben te egyre többet tudsz róla, ő egyre kíváncsibb lesz rád. Mint egy prezentációnál: ha a beszéded címe elárulja, miről fogsz beszélni, nagyobb eséllyel veszíted el a hallgatóságod egy részét, mintha a mondandódat megtartod a végére. Aki figyel, azt szeretik az emberek. Nézz mindig a beszélgetőpartnered szemébe és soha ne a telefonodra!
- Ne gyere azzal, hogy szükséged lenne egy állásra!
A jó vezető tudja, hogy a siker kapcsolatokon múlik, s ez az, amiről a networking épp szól. Semmiképp ne indíts azzal, hogy munkát keresel, ne zárd a beszélgetést azzal, hogy munkát keresel, s egyáltalán, első alkalommal kerüld ezt a kérdést!
Ehelyett beszélj a céljaidról, a terveidről jelenlegi munkahelyeden, hogy mit akarsz a cégnél elérni, vagy arról, hogyan segítenéd a munkatársaidat az előre jutásban, s esetleg, hogy neked mi lehetne a következő állomás a karrieredben! Így tulajdonképpen elmondod, hogy váltanál, de nem vagy konkrét, a másiknak nem kellemetlen rá válaszolnia, viszont eszébe fogsz jutni a következő lehetőségnél, ami rád illik.