Válság? Hol?

  „Újra 36 óráznunk kell” – mondja Novotni Anna, a Hajdu alelnöke. Először fordul elő, hogy címlapsztorink alanya arról beszél, hogy mi történt már meg náluk (és nem arról, hogy adott […]

A Forbes 2019. szeptemberi címlapja

Bővebben

A tökéletes alkalmazott nyomában – honnan ismerjük fel?

A munkavállalók és a munkáltatók közös érdeke, hogy tisztában legyenek vele, mely tulajdonságok tesznek kiemelkedővé egy alkalmazottat. A dolgozók elismerést szeretnének, a munkáltatók pedig olyanokat keresnek, akik pótolhatatlannak bizonyulnak.

Fordította: Kemény Márk (gyakornok)

Michael Gottlieb a Momentum Law Group vállalkozókat segítő ügyvédi iroda egyik alapítója. Nemrég a havi vezérigazgatói kerekasztal ülésen ezt a kérdést tette fel a csoportnak: „Milyen jelzőkkel írnád le az általad legjobbnak ítélt dolgozót?” A lista meglepő, de még poénnál is meglepőbb, hogy mennyire egyetértett benne a tizenkét vezérigazgatóból álló tanács – írja az amerikai Forbes.

Semmi dráma

A lista tetején ez áll: nem csinál műsort. Az ilyen alkalmazottak nem panaszkodnak, nem keresik a figyelmet és nem pletykálnak. Egyszerűen elvégzik a dolgukat anélkül, hogy felhívnák mások figyelmét arra, hogy milyen mértékű szakmai vagy személyes kihívás hárul rájuk. Nem mutogatnak másokra, hogy azok miért nem végzik jól a munkájukat.

Jeff Lesher, az Entrequest díjnyertes tanácsadó cég egyik vezető beosztottja azt mondja: „A legjobban értékelt beosztottak nemcsak hogy kifogástalanul végzik a munkájukat – figyelemmel, hozzáértéssel és lelkesedéssel –, hanem mindezt úgy teszik, hogy látszik a munka iránti elkötelezettségük.”

 „A felhajtás önző dolog” folytatja Jeff, „egy önzetlenebb megközelítés általában inkább a komoly elköteleződés jele, mint a közvetlen szándéké.”

Az eredményesség a fókuszban

A lista következő eleme a munka elvégzése iránti elköteleződés. Az igazán jó alkalmazottak nemcsak beszélnek az ötletekről és felismerik a problémákat, hanem arra összpontosítanak, hogyan lehet ezeket az ötleteket megvalósítani és a problémákat megszüntetni. Az effajta tehetséges egyének tudják, hogy jelentős különbség van a szándék és a cselekvés között. Azt is tudják, hogy semmi sem számít, amíg az eredményt nem érték el és a munka nincs kész.

Az elsőrangú alkalmazottak számára ismert, hogy ügyfeleiknek nyújtott teljesítményük és lojalitásuk jutalma az üzleti növekedés és a kliensek bizalma. Ezek a „sztáralkalmazottak” fókuszáltan végzik el a munkájukat és nincs szükségük, hogy emlékeztessék őket a prioritásokról.

Kezdeményezőkészség és proaktivitás

A legjobb alkalmazottak nem várnak arra, hogy megmondják nekik, mit csináljanak. Amint nyilvánvalóvá válik a cél, elég motiváltak abban, hogy minden nap maguktól tegyenek ennek a célnak az elérése érdekében. Nem látnak maguk előtt akadályt, ami miatt egyesek önfejűnek tartják őket, a legtöbben viszont szuperképességeket tulajdonítanak nekik.

Legmegnyerőbb különleges képességük, hogy a visszajelzést nemcsak meghallják, de be is fogadják. Erős önbizalmuk és tudatosságuk révén az építő jellegű kritikát fejlődési lehetőségként fogják fel, nem pedig kritizálásnak érzik.

Ez a képesség azonban csak olyan munkahelyen érvényesül, ahol a beosztottakat nem róják meg a kockázatvállalásért.

Ha a vezető konstruktív visszajelzést ad, azt a kezdeményezni képes dolgozó szívesen fogadja. Ha azonban megbünteti önállóságáért, akkor valószínűleg hátradől és olyan új munkahely után néz, ahol engedik a képességeit kibontakoztatni.

Mit mondanak a szakemberek

Kathy Albarado, a HeliosHR vezérigazgatója azt állítja: „A cégvezetők egybehangzóan írták fel a listára, hogy a jó alkalmazott felhajtás nélkül dolgozik. Ez pedig rávilágít arra, hogy a felvételi gyakorlat foghíjas. Megfelelő szűréssel és interjúztatási módszerekkel ki lehet szúrni azokat a jelentkezőket, akik a legnagyobb valószínűség szerint a csapat értékes tagjai lennének.” Kathy arra ösztönzi a munkaadókat, hogy ugyanazokat a vonásokat keressék interjúzáskor, mint amit az amerikai lánycserkészet is tanít a lányoknak: bátorság, karakter és magabiztosság. Bátorság a kockázatot vállalni, karakter a feladatot végrehajtani és magabiztosság a visszajelzést helyén kezelni.

Gabe Muller az ügyvezető igazgatója annak a Glassman Wealth Services tanácsadó cégnek, amely immár zsinórban három éve viszi a Washingtonian Magazine és a Washington Business Journal által odaítélt „Legjobb Munkahely” címet az Egyesült Államok fővárosában. Ő így állítja össze a top hármas listáját: „Szeretem a megoldásorientált gondolkodásmódot, az alkalmazkodóképességet és a készséget visszajelzés befogadására és másokkal való együttműködésre.”

Figyeljük meg, hogy ez megegyezik azzal a listával, amit Michael Gottlieb kérdésére állítottak össze a vezérigazgatók. Azt is megfigyelhetjük, hogy senki sem veszi fel a listára a szakértelmet, tanulmányi háttért, vagy bizonyítványok meglétét. Bár ezek a képesítések is fontosak, mégsem említette senki, hogy a valaha felvett kedvenc dolgozójuk rendelkezett volna a legjobb műszaki ismeretekkel.

A legjobb alkalmazottak lelkesedéssel és eredményesen végzik a dolgukat. Az a főnök, aki nem értékeli az alkalmazottaiban ezeket a tulajdonságokat, biztos lehet benne, hogy egy másik munkaadó tűkön ülve várja, hogy azok munkahelyet váltsanak.

Mitől leszel jó menedzser? A Google szerint ez a tíz tulajdonság a legfontosabb

 

"A legbutább emberek, akiket ismerek, azok, akik mindent tudnak."