Nem attól lesz hatékony egy csapat, hogy kik a tagjai, hanem hogy mennyire tudnak jól együtt dolgozni.
Arisztotelész Projekt – ezzel a névvel indított kutatást a Google, hogy kiderítse, mi kell a jó csapathoz és a hatékony csapatmunkához. A kaliforniai vállalat adatokat gyűjtött felsővezetőktől, csapatvezetőktől és csapattagoktól, hogy megtalálják a főbb tulajdonságokat, melyek meghatározzák egy csapat sikerességét. Az eredmények alapján a kutatócsoport egyik legfontosabb megállapítása, hogy
a leghatékonyabb csapatoknál nem számított, hogy kik vannak benne, hanem hogy mennyire tudnak jól együtt dolgozni.
Az adatokat tovább boncolva pedig öt közös pontot állapítottak meg, amelyek a legszuperebb csapatokban mind megvan, ezeket szedte össze az amerikai Forbes.
1. Pszichológiai biztonságérzet
A pszichológiai biztonság a közegről és kultúráról szól, amit a tagok teremtenek a csapatban. A megfelelő közegben a csapattagok biztonságban érzik magukat ahhoz, hogy megosszák a gondolataikat, hangot adjanak a véleményüknek, még akkor is, ha azzal ellentmondanak a csapat többi tagjának. Egy ilyen befogadó környezetben nagyobb a kockázatvállalási kedv és több az egészséges vita is, ami jobb ötletekhez vezet.
2. Megbízhatóság
A megbízhatóság a bizalomról és a felelősségről szól. Hány olyan csapatban dolgoztunk már a munkánk vagy tanulmányaink során, amikor volt legalább egy potyautas, akire nem lehetett számítani, hogy elvégzi a projekt rá eső részét? Elég egy gyenge láncszem, és az egész csapatmunka megsínyli. Ezzel ellentétben, amikor
minden csapattagban meg lehet bízni, lehet rá számítani, hogy hozzáteszi a részét az egészhez, és vállalja is a felelősséget az elvégzett munkájáért, akkor a csapat sikerre van ítélve.
3. Világos rendszer
Minden csapatnak szüksége van struktúrára és világosan kitűzött keretekre. Persze csak annyira, hogy a túl merev szabályok ne üssenek vissza a hatékonyságban. Amikor struktúráról beszélünk, az átláthatóság és egyértelműség kulcsfontosságú.
A résztvevők akkor fognak remekelni, ha a célok és keretek mindenki számára egyértelműek, így tisztában vannak vele, hogy mi várnak el tőlük.
Erre példa a Google saját projektmenedzsment eszköze, az OKR (Objectives and Key Results), ami segíti a rövid és hosszú távú célok kommunikálását.
4. Jelentőség
Senki nem akar olyan munkát végezni, aminek nincs jelentősége. El lehet képzelni, hogyan érzik magukat a csapattagok, ha nem érzik át, hogy a munkájuknak mi értelme van. Sok módon lehet a csapat munkájának értelmet adni – akár magának a munkának, vagy a végeredmények. A Google ezt anyagi jutalmazással, az egyén családjának támogatásával, a személyes fejlődés és önkifejezés lehetőségével teremti meg.
5. Hatás
A munka arról szól – jobb esetben –, hogy értéket teremtünk másoknak és hatást érünk el. A csapat tagjainak tudni kell az ő egyéni nézőpontjukból, hogy az ő feladatrészük milyen hatással van: másokra, a csapat sikerességére, valamint tágabban értelmezve a vállalat küldetésére. Ha időt szakítunk arra, hogy rendszeres közönként reflektáljunk arra, hogy a csapat munkája milyen hatást ér el, a csapattagok is elkötelezettebbek lesznek, és többet fognak tenni a közös célért.
A Google volt olyan jófej, hogy teljes tanulmányát elérhetővé tette: itt lehet belenézni.
Borítókép: Fotó: Josh Calabrese // Unsplash