Photo by Austin Distel on Unsplash
Fotó: Photo by Austin Distel on Unsplash
Legyél jobb!

7 dolog, amit a magas érzelmi intelligenciájú emberek sosem tesznek a munkahelyükön

Forbes
2019. szeptember 17. 5 perc olvasás

Az érzelmi intelligencia és a munkahely párosa elsőre úgy hangzik, mint olaj és víz, pedig valójában jól elvannak egymással. Nagyjából ugyanez a helyzet az öntudatossággal és a szociális intelligenciával, amelyek egyaránt fontosak – főként, ha munkahelyről van szó. 

A munka sok embernek több, mint valami anyagi okokból szükséges dolog: az identitása része. Biztonságot ad, célt kínál. Sokszor előfordul, hogy túlságosan a szívünkre veszünk valamit, túlkompenzálunk. Íme néhány jó tanács a magas érzelmi intelligenciájú emberektől:

1. Sosem gondolják, hogy valami ellenük irányul

A főnöknek rossz kedve lett a második negyedévet értékelő értekezlettől. Az egyik munkatárs stresszes és lobbanékony. A legutóbbi feljegyzésben volt egy hiba, de nem szúrta ki senki, úgy ment körbe, és most az egyik vezető morcos miatta. Sokan hajlamosak arra, hogy személyes sértésként éljenek meg a munkahelyen történő konfliktusokat, úgy érzik, hogy minden az ő inkompetenciájukat akarja bizonyítani, sőt egyenesen azt, hogy nincs is rájuk szükség. (Hány embert ismerünk, aki már attól lefagy, ha a főnöke odamegy hozzá azzal, hogy személyesen akar vele beszélni!)
Pedig ha úgy érezzük, hogy inkompetensnek tartanak bennünket, akkor szépen elkezdünk úgy viselkedni, hogy bebizonyítsuk: tényleg azok vagyunk. A magas EQ-jú emberek reálisan látják az ilyen helyzeteket, és nagyon jól tudják, hogy senki sem rájuk fókuszál, hanem inkább mindenki önmagára.

2. Nem hangsúlyozzák állandóan a saját fontosságukat

Akik állandóan azt próbálják kommunikálni, hogy mennyire elfoglaltak és stresszesek, korántsem az időbeosztásukról üzennek a körülöttük lévőknek, hanem azt igyekeznek tudatosítani, hogy ők mennyire fontosak és nélkülözhetetlenek. Az érzelmileg intelligens emberek viszont nem a fontosságukat hangsúlyozzák, ehelyett megmutatják a munkájuk eredményét. Tisztában vannak vele, hogy úgy lehetnek eredményesek egy csapaton belül, ha pozitív a hozzáállásuk, támogatók és jól viselik a stresszt. 

3. Nem kötik a teljes identitásukat a munkához

A második kérdés, amit ismerkedéskor feltesznek az embernek az embernek – azonnal a származását firtató kérdés után – az, hogy mivel foglalkozol. Ennyire hozzákapcsolódik a munkánk a személyiségünkhöz. De mi van akkor, ha valaki állást keres, kirúgták, nem jól teljesített vagy a midlife krízise közepette éppen karriert vált? Persze, hogy úgy érzi az ember: elveszítette személyisége egy részét. És ez sokszor lebénít bennünket, olyannyira, hogy nem is merünk új munkát keresni. Pedig igenis léteztünk az előtt is, hogy itt vagy ott dolgoztunk, és az után is létezni fogunk, hogy máshol lesz a munkahelyünk. 

4. Tiszteletet adnak – és emiatt kapnak is

Mindenki elvárja, hogy tiszteljék a munkahelyén, de arról már sokkal kevesebb szó esik, hogy vajon ő is tiszteli a többieket. Ha egy több mint 25 éves munkatapasztalattal rendelkező kolléga előtt úgy viselkedsz, mintha az ő véleménye nem számítana, hiszen amit te mondasz, az az igazán hot és szexi, annak nem lesz jó vége. Ha azt akarod, hogy értékeljék az ötleteidet, neked is el kell ismerned más munkáját, véleményét, még ha nem is értesz mindennel egyet.

5. Megértik, miből van pénz

A magas EQ-jú emberek érteni vélik a jutalmazás rendszerét. Nem veszik magától értetődőnek, hogy fizetést kapnak, nagyon jól tudják, hogy azért dolgozniuk is kell, hogy pénzt keressenek. Az is igaz, hogy egy startupnál nem várnak el az első évben sok számjegyű fizetést. Igen, azzal tisztában kell lennünk, hogy a munkánk értékes, de nem árt tisztában lennünk a cégünk pénzügyi hátterével is. Azért kapsz pénzt, mert megdolgozol érte, nem pedig azért, mert annyira értékes vagy, hogy a cég szívesen fizet csak azért, hogy ott legyél.

6. Jól kezelik a veszteségeket és a lehetőségeket

Sokan képtelenek normálisan kezelni, ha például nem kapnak jutalmat – máris a karrierjük végét látják. Pedig lehet ezt másképp is nézni: előfordulhat, hogy egyszerűen nem te vagy a legalkalmasabb az adott feladatra. Sőt, ha netán elveszíted a munkádat, azt tekintheted úgy, mint jó lehetőség arra, hogy valami újba fogj. Ami elsőre veszteségnek tűnik, az valójában egy új lehetőség.

7. Mindig alázatosak, szerények maradnak

Bármilyen pozícióba is kerülsz és bármilyen elismert vagy a saját területeden, muszáj alázatosnak maradnod, máskülönben immunis leszel a kritikákra és mások ötleteire. Így pedig nem fejlődsz tovább. 

Borítókép: Austin DistelUnsplash