Ha a beosztottaid idősebbek nálad, az könnyen konfliktusforrássá válhat. Az amerikai Forbes szerint ezeket a vezérelveket szem előtt tartva el lehet hajolni a felesleges összezördülések elől.
-
Bizonyíts, amint lehet
A Harvard Business Review szerint a fiatal vezetőkre több kihívás vár, pontosan azért, mert az életkoruk alapján az idősebb kollégáik kicsit ferde szemmel néznek rájuk. A leginkább attól tartanak, hogy ennyire fiatalon még biztos nincs meg a kellő tapasztalata a munkához – és ezt a képet kell azonnal lerombolni. Érdemes felállítani egy célt, ezt elmondani a csapatnak, és aztán elérni amilyen gyorsan csak lehet.
-
Törődj a csapatod jólétével
Könnyebb kivívni a tiszteletet, ha a beosztottak úgy érzik, hogy a főnökük törődik velük. Nem kell a nyakukra mászni, vagy minden sóhajtás mögé szenászot rendezni, de időt kell szakítani arra, hogy a beosztottak odamehessenek és elmondhassák a problémáikat, akár a munkáról, akár a magánéletről – a titok az, hogy keveset kell beszélni, és sokat hallgatni.
-
Az ő sikerük lesz a te sikered
A vezető és az egyszerű kontribútor között az a különbség, hogy a vezető sikerességének megítélésében a csapat teljesítménye is sokat számít. Egy jó főnök folyamatosan a csapatot tolja a reflektorfénybe, ha jól végzik a munkájukat. Ha a beosztottak érzik, hogy a vezetőjük motivált abban, hogy minél több sikerélményük legyen, akkor egy idő után sokkal könnyebben adnak visszajelzést is.
-
Kérj és adj visszajelzést
A szakmai fejlődés záloga a folyamatos visszajelzés. A GE egyik régi CEO-ja, Jack Welch egyszer azt mondta, hogy „azokat a viselkedéseket erősíted, amiket jutalmazol. Ha az őszinteséget jutalmazod, őszinteség lesz a jutalmad.”
-
Adj némi szabadságot!
Itt most nem a vakációs szabadságra gondolnak, hanem arra, hogy engedni kell a beosztottat szabadon végezni a feladatait. A mikromenedzselés nem vezet jóra, meg kell tanulni megbízni a beosztottban, és ebből ki fog derülni, hogy mennyire tud egyedül dolgozni, jó döntéseket hozni anélkül, hogy a kezét fognák. Ha nem megy neki, még mindig lehet képzést biztosítani neki, ha pedig ez sem használ, akkor meg kell fontolni a szerepét a cégnél.