Még ha úgy is tűnik, hogy örömmel csocsóznak és csevegnek az aktuális sorozatokról, a legtöbb kolléga igazából csak szeretné elvégezni a munkáját, a magánéletét pedig megtartaná magának. És ez nem csak az idősebb kollégákra jellemző, az X-től, egészen a Z generációig megtalálható a jelenség. Akár főnök vagy, akár alkalmazott, mutatunk pár tippet, hogyan segítsd az egészséges határok megtartását magadnak és munkatársaidnak is.
A Udemy felméréséről a Harvard Business Review számolt be, és az is kiderül, hogy a munkahely alaphangulatát a harsányabb, nyitottabb személyiségek határozzák meg. A túl nagy különbség aközött, hogy hogyan szeretnek dolgozni a munkatársak, könnyen belső, kimondatlan feszültségekhez vezethetnek, ami sem neked, sem az üzletnek nem tesz jót.
Megszabni a határokat azért is nehéz, mert azok a gesztusok, amelyek régen egyértelműen szakmaiatlannak tűntek, ma már többé-kevésbé elfogadottak. Ilyen az ölelés, a személyes részletek megosztása, sőt a káromkodás is. A vezető pedig tévesen gondolja azt, hogy ma már az alkalmazottai „egyszerűen csak tudják”, hogyan szokás viselkedni a munkahelyen. Épp ellenkezőleg, az állandóan, radikálisan változó munkahelyi trendek miatt egyre nehezebb navigálni a normák között.
Egy másik ok, hogy bár a felmérés szerint az emberek 95 százaléka van tisztában azzal, hogy mások hogy tekintenek rá, igazából csak 10-15 százalék látja helyesen a saját magáról alkotott képet. Ha pedig nem vagyunk ezzel tisztában, könnyebben csúszunk bele kommunikációs és viselkedési hibákba.
A Udemy két jól elkülöníthető csoportra osztotta az embereket aszerint, hogyan szeretnek dolgozni, eszerint léteznek „szociális pillangó” és a „szorgos méh” munkatársak, a vezetők számára pedig adtak 5 tippet a két csoport különbségeinek elsimítására.
1. Hangsúlyozd a jó szándékod, mikor visszajelzést adsz!
Főleg, amikor arról, hogyan érdemes működniük egy munkakörnyezetben. Ha nem olyan egzakt dologról beszélgetsz a kollégáddal, mint a teljesítménye, könnyen ellenérzéseket okozhatsz benne, ezért fontos mindig segítő szándékkal és őszinte odafigyeléssel megbeszélni a kollégáddal, aki éppen túl sok információt osztott meg veled ebédszünetben.
2. Mondd el, ha valami kínos!
Ezzel a módszerrel lehet a leghatékonyabban jó mederbe terelni a munkatársak viselkedését. Ha valami túl sok, mondd azonnal, hogy kényelmetlenül érzed magad. Hangsúlyozd ki, hogy tudod, hogy kényes téma, de fontos, hogy beszéljetek róla.
3. Legyél konkrét!
Ha magadnak megfogalmaztad, mi az, ami már túl sok, ugyanolyan pontosan és őszintén próbáld meg átadni ezt a munkatársadnak is. Például: „túl barátságos vagy velem” helyett mutass rá a konkrét viselkedésre. „Észrevettem, hogy hétfőnként mindig részletesen elmeséled a hétvégédet anélkül, hogy megkérdeznéd, van-e időm egy kicsit beszélgetni.”
4. Vezetői pozícióban kommunikáld céges szinten ezeket a gyakorlatokat!
Integráld a céges kultúrába az őszinte, nyílt, tiszteletteljes kommunikációt és a rendszeres visszajelzést. Így a kollégáidnak sem lesz nehéz belemenni egy éppen kellemetlen beszélgetésbe és a fogadó fél is tudja, hogy ennek helye és haszna van.
5. Ajánld fel a segítséged!
Figyelj oda a kollégáidra és közelítsd meg azt, akin úgy látod, segítségre van szüksége. A megfelelő konfliktuskezelés, asszertív kommunikáció és érzelmi intelligencia mind része egy egészséges munkahelynek, és ez nem megy mindenkinek helyből. Te azért vagy vezető, mert ezekben is az élen jársz, segíts a munkatársaidnak, hogy ők is fejlődjenek.
Borítókép: Unsplash