Az elmúlt időszak a
legtöbb vezető számára a kihívásokról, bizonytalanságról, és az állandó
problémamegoldásról szólt. A hatékony vezetés a cég túlélését is jelenthette.
John Rex, a Microsoft pénzügyi vezetője összegyűjtött öt tippet vezetőknek (nem csak) krízisek idejére.
1. Legyél tudatos!
Tudatosság nélkül csak minták és szokások alapján
cselekszünk, miközben nem sok károsabb dolog van az „ezt mindig így szoktuk
csinálni” mondatnál.
A hatékony vezetéshez elsősorban önismeret szükséges. Ha bele tudsz helyezkedni a másik fél nézőpontjába, és így elemezni a viselkedésedet, könnyebben felismerheted, hogy mely döntések szolgálják és melyek ássák alá a céljaidat. Az önismeret mellett fordíts időt az ember- és helyzetismeretedet fejlesztésére is! Így rengeteg kommunikációs problémát kiküszöbölhetsz.
2. Képviseld hitelesen
a cég alapértékeit!
Az olyan alapértékek, mint az őszinteség, transzparencia és hűség naponta döntési útmutatókként szolgálnak.
A vezetői pozíciókban nem a technikai tudás az, ami igazán számít, hanem hogy elérd, mindenki hozzátegye a maximumot ahhoz, hogy a megfelelő irányba haladjon a cég. A vezető hozzáállása nagyban befolyásolja minden más munkatárs hozzállását is.
3. Légy kíváncsi!
A vezetők hozzászoktak, hogy a tudásuk létfontosságú a vállalat működéséhez. Jobb esetben tudják, hogy nem tévedhetetlenek, de rettegnek hibázni, rosszabb esetben tévedhetetlennek hiszik magukat.
Azzal, ha azt közvetíted, mindig minden helyzetben neked van igazad, nagyon sok értékes tanulási lehetőséget vonsz meg magadtól.
4. Figyelj
arra, milyen válaszreakciókat adsz!
Nehezebb időszakok esetén sokan hajlamosak az
áldozatszerepbe menekülni. Vezetőként azonban az egész cég működésére kihathat,
hogyan reagálsz egy-egy felmerülő helyzetre. Igyekezz korlátozott lehetőségek
esetén is minél proaktívabban a legtöbbet kihozni a kihívást jelentő
helyzetekből!
5. Vedd le az ideális
vezető álarcát!
Sok vezető álarc mögé bújva eljátsza a békefenntartó, a mindentudó vagy a szkeptikus szerepét, hogy hasonlítson egy nem létező, ideális vezetői képhez. Ez bizalmatlan légkört teremt, hiszen a munkatársaid előbb-utóbb azon kezdenek el gondolkodni, vajon mit rejtegetsz az álarc mögött. Ehelyett keresd meg a számodra leginkább önazonos vezetői stílust!