CRM, közösségi média, chatbotok, adatbányászat, digitális stratégia – az első, szerdán, az Operában tartott Forbes Műhely szemináriumon több előadáson majd workshopokon is a vállalkozások online jelenléte volt a téma. Összeszedtük a legfontosabb tanulságokat.
A magyar vállalkozások kétharmadának nem okoz problémát, ha elmegy a net
Ez azt jelenti, hogy riasztóan kevés hazai cég épít az online szolgáltatásokra. Az is előfordulhat, hogy nincs saját weboldaluk, emiatt rengeteg ügyféltől esnek el.
A jó CRM akár tizenötszörös megtérülést is hozhat.
Egy ideig lehet Excel-táblázatokat használni, de ha beindul a biznisz, a folyamatok menedzselése már komoly időveszteséget okoz a vállalkozásoknak. Egy jó ügyfélkapcsolati, azaz CRM-rendszer segít felgyorsítani a folyamatokat, megkönnyíti a kapcsolattartást az ügyfelekkel. “400 millió forintos árbevételnél a sima táblázat már nem lesz elég.” – hangzott el. Az értékesítési rendszer célja, hogy ugyanannyi érdeklődőből a legtöbb vevőt faragja – egy kis befektetés ugyan, de sokszoros megtérülést hozhat akár egy hónap alatt is.
Stratégia nélkül nem éri meg az online jelenlét
Etapokra bontva érdemes végiggondolni, hogy mit akarunk kommunikálni. A tartalom legyen érdekes és legfőképpen releváns, ha máshonnan osztunk meg egy posztot, akkor lájkot ugyan kaphatunk, de abból konverzió nem lesz. A promóciók tervezése nagyon fontos, szezonális termékeket, nyereményjátékokat is be lehet vetni. A fizetett hirdetések kikerülhetetlenek, de nem mindegy, hogyan célzunk.
Fotó: Fekete Csaba/Forbes
Több platformon kell jelen lenni
De ehhez tudni kell a célcsoportot. Magyarországon egyelőre valószínűleg felesleges a Pinterestre időt pazarolni, mert a legtöbben csak képnézegetésre használják. Az Instagram a 30 alatti célcsoportra fókuszál, a Snapchatet pedig csak akkor érdemes bevetni, ha biztosak vagyunk abban, hogy a tinédzserek vannak a célkeresztben.
A chatbotok átveszik az uralmat
Gyorsabb, tanítható, a negatív vélemények pedig nem jelennek meg nyilvánosan – a mesterséges intelligenciával párosított csevegőrobotok elérése szinte 100 százalékos (ahhoz képest, hogy egy Facebook-poszt hány követődhöz jut el) és kétszer olyan gyorsan terjednek, mint annak idején a mobilos appok.
A szegmentálás valószínűleg nem éri meg
Ha nincs hatalmas követőbázisunk, akkor nem érdemes nagyon leszűkíteni a hirdetések célzását, mert sokkal többet költünk majd, mint amennyit kapunk érte (persze vannak kivételek).
A logó mindent visz
Ha elkezdjük a képeinket logóval ellátni, akkor számítsunk arra, hogy a közösségi médiás aktivitásunk vissza fog esni – csökken a like-ok száma, és kevesebb lesz a megosztás, viszont pár hónap után valószínűleg az oldallátogatottság sokkal magasabb lesz, mert a felhasználók megtalálnak minket a logó miatt.