Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

4 válságstratégia vezetőknek – Már most eldőlhet, hogy kimászol-e a gödörből

Az elmúlt hetekben vállalkozások ezrei kerültek nehéz helyzetbe, és vezetőik húsba vágó döntéseket kénytelenek meghozni. Rettentő fontos már most, hogy milyen stratégiát és megoldásokat választasz vezetőként, amelyek majd segíthetnek kilábalni a válságból.

Mennyire mély nálatok a gödör?

A megfelelő megoldások kiválasztásához elkerülhetetlen azonosítani a helyzeted. Mennyire mély nálatok a gödör? Tudtátok már stabilizálni a cégetek cash flow helyzetét? Hány havi tartalékkal rendelkeztek? Megoldott az operáció zavartalan működtetése?

“Nagy a baj” stratégia

Ha kevesebb bevételetek van, mint kiadásotok, és 2 hónapnál is kevesebb tartalékkal rendelkeztek, akkor az alábbi lépéseket javaslom:

  1. Oldjátok meg a mínuszos cash flow helyzetet. Rövid távon sem maradtok így életben, szóval ezt azonnal rendezned kell.
    1. Vágd le az összes költséged, ami nem mission critical. Igen, az összeset. Most nem engedheted meg magadnak, hogy nice-to-have dolgokra költs. 
    2. Kérj kedvezményt minden beszállítódtól. Mindenkit érint (vagy fog érinteni) a válság. Jobb üzleti stratégia kisegíteni egy partnered a hosszú távú növekedés szellemében. 
  2. Fókuszálj a megmaradt vásárlóidra. Ők most a minden neked! Ráadásul őket ingyen el tudod érni. Hívd fel őket vagy írj nekik e-mailt. Érezzék, hogy a megrendeléseiken sok múlik, hálás vagy értük és extra figyelmet kapnak most. 
  3. Tarts ki és élj túl! 3-6 hónap távlatában reális, hogy tudsz majd növekedésen gondolkozni. Addig egyszerűen csak túl kell élned. 

“Nincs baj, de a vezetőség mozgolódik” stratégia

Ha 2-6 havi tartalékotok van és nullszaldó körül működtök, akkor kimondhatjuk, hogy nincs nagy baj nálatok, de nem is a befektetések és bónuszok ideje következi. Mit tudsz tenni ebben a helyzetben?

  1. Hatékonyság, hatékonyság, hatékonyság. Ugyanannyi pénzből több eredményt kell csinálnod. A 2008-as válság idején rengeteg cég fordult az online marketing felé a hagyományos offline csatornáktól, mert töredékáron, ráadásul mérhetően tudtak vásárlókat szerezni. A mostani válság is a hatékonyság felé fogja terelni a piaci szereplőket. A versenytársaid valószínűleg gondolkoznak már ilyen stratégián, úgyhogy ülj le te is a tervezőasztalhoz vagy kérd ki online marketing szakember segítségét.
  2. Fókuszálj! Vállalkozóként, vezetőként válság idején hajlamos az ember kapkodni a fejét a vélt vagy valós lehetőségek után. A válság átrendeződést fog hozni, de ez nem azt jelenti, hogy más üzletbe kell kezdened. Az átrendeződés azt jelenti, hogy ha markánsan tudsz javítani a hatékonyságodon és erősebb helyzetben ért téged a válság, akkor a versenytársaidhoz képest erősebben fogsz kijönni belőle és piacot tudsz nyerni. Új piacra lépéssel nagyon óvatosan bánj, mert könnyen elégeti a tartalékaid, és új belépőként jó eséllyel nem lesz elég erős az értékajánlatod.

“Nálunk nincs baj” stratégia

Ha 6 hónapnál is több készpénztartalékod van és cash flow pozitív működtök, akkor nálatok igazából nincs baj. Mit érdemes tenned ebben a helyzetben?

  1. Stabilizáld a belső folyamataidat. Neked a “business as usual”-t kell fenntartanod. Szánj kiemelt figyelmet arra, hogy a munka zavartalanul működhessen. Az elmúlt napokban több tucat home office cikk jelent meg – implementáljátok a releváns tanácsokat.
  2. Neked a hatékonyság úttörőjének kell lenned. A válság átrendeződést fog hozni számos piacon. Ha most lassan reagálsz, akkor a nagyobb bajban lévő versenytársaid pikk-pakk le fognak előzni. Vizsgáld meg, hol tudsz eredményesebben működni és már rövid távon cselekedj.
  3. Te is kérj kedvezményt. A legtöbb cég hajlandó kisebb haszonkulcs mellett működni, hogy biztosítsa a bevételeit és legalább a fix költségeit fedezze. Lehet, hogy itt az ideje a konjunktúra idején drágán megvásárolt szolgáltatások újratárgyalásának. Mivel erős helyzetben vagy, megteheted. Azért túl kemény se legyél és gondold át, hogy a beszállítód túlélné-e az alkut.
  4. Keress lehetőségeket. Van pénzed és folyamatos cash flow-d. A válság kiváló alkalom új befektetésekre. A versenytársaid a sebeiket nyalogatják. Sokan csődbe mennek. Olcsó munkaerő lesz a piacon. Ezek olyan tényezők, amivel tőkeerős helyzetben nagy növekedést tudsz eszközölni. Fektess hosszútávon megtérülő dolgokba – most viszonylag olcsón meg tudod venni és 1-3 év távlatában még magasabbra fogsz tudni nőni.

Válságstratégia mindenkinek

Ebben a helyzetben nagyon kevesen élik a legjobb napjaikat, most nemcsak vezetői, hanem emberi fejjel is kell gondolkoznod. A legjobb, ha ötvözöd a kettőt, és úgy segítesz magadon, hogy másokon is segítesz. Íme egy példa:

Adakozz és csinálj PR-kampányt mellé. Magam folyamatosan keresem, hogyan tudok kapitalista elvek mentén szociálisan érzékeny szereplőket támogatni. Gondold végig, hogy a terméked / szolgáltatásod kinek jelenthet most segítséget. Néhány példa:

  • Étellel segíthetsz kórházi dolgozókat vagy rászoruló családokat.
  • Ingyenes internet- vagy telefonszolgáltatással segítheted otthon ragadt családok százait.
  • Sportfelszereléssel segítheted gyerekek ezreit az otthoni tesi órákon.
  • Vitaminnal, gyógyszerrel segíthetsz rászorulóknak.

Bármilyen szituációban is legyél, tudatosítsd magadban, hogy a helyzet átmeneti. A világ nem ellened esküdött össze. Mindannyiunkat érint a válság, és nehéz hetek, hónapok következnek. Készülj a legrosszabbra és számíts a legjobbra. 


Szesztay Péter
A BP Digital SEO ügynökség ügyvezetőjeként közepes- és nagyvállalatoknak segít növekedni online marketing eszközökkel. Emellett a a Hiventures kockázati tőkealap mentoraként segít befektetett cégek alapítóinak.

A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.

 

"Hétvégén bármi megtörténhet, szegény dolgozók szoktak is félni, pénteki döntéseink élnek-e még hétfőn"

Kelényi Kolos, Szamos Marcipán