Az elmúlt hetekben vállalkozások ezrei kerültek nehéz helyzetbe, és vezetőik húsba vágó döntéseket kénytelenek meghozni. Rettentő fontos már most, hogy milyen stratégiát és megoldásokat választasz vezetőként, amelyek majd segíthetnek kilábalni a válságból.
Mennyire mély nálatok a gödör?
A megfelelő megoldások kiválasztásához elkerülhetetlen azonosítani a helyzeted. Mennyire mély nálatok a gödör? Tudtátok már stabilizálni a cégetek cash flow helyzetét? Hány havi tartalékkal rendelkeztek? Megoldott az operáció zavartalan működtetése?
“Nagy a baj” stratégia
Ha kevesebb bevételetek van, mint kiadásotok, és 2 hónapnál is kevesebb tartalékkal rendelkeztek, akkor az alábbi lépéseket javaslom:
- Oldjátok meg a mínuszos cash flow helyzetet. Rövid távon sem maradtok így életben, szóval ezt azonnal rendezned kell.
- Vágd le az összes költséged, ami nem mission critical. Igen, az összeset. Most nem engedheted meg magadnak, hogy nice-to-have dolgokra költs.
- Kérj kedvezményt minden beszállítódtól. Mindenkit érint (vagy fog érinteni) a válság. Jobb üzleti stratégia kisegíteni egy partnered a hosszú távú növekedés szellemében.
- Fókuszálj a megmaradt vásárlóidra. Ők most a minden neked! Ráadásul őket ingyen el tudod érni. Hívd fel őket vagy írj nekik e-mailt. Érezzék, hogy a megrendeléseiken sok múlik, hálás vagy értük és extra figyelmet kapnak most.
- Tarts ki és élj túl! 3-6 hónap távlatában reális, hogy tudsz majd növekedésen gondolkozni. Addig egyszerűen csak túl kell élned.
“Nincs baj, de a vezetőség mozgolódik” stratégia
Ha 2-6 havi tartalékotok van és nullszaldó körül működtök, akkor kimondhatjuk, hogy nincs nagy baj nálatok, de nem is a befektetések és bónuszok ideje következi. Mit tudsz tenni ebben a helyzetben?
- Hatékonyság, hatékonyság, hatékonyság. Ugyanannyi pénzből több eredményt kell csinálnod. A 2008-as válság idején rengeteg cég fordult az online marketing felé a hagyományos offline csatornáktól, mert töredékáron, ráadásul mérhetően tudtak vásárlókat szerezni. A mostani válság is a hatékonyság felé fogja terelni a piaci szereplőket. A versenytársaid valószínűleg gondolkoznak már ilyen stratégián, úgyhogy ülj le te is a tervezőasztalhoz vagy kérd ki online marketing szakember segítségét.
- Fókuszálj! Vállalkozóként, vezetőként válság idején hajlamos az ember kapkodni a fejét a vélt vagy valós lehetőségek után. A válság átrendeződést fog hozni, de ez nem azt jelenti, hogy más üzletbe kell kezdened. Az átrendeződés azt jelenti, hogy ha markánsan tudsz javítani a hatékonyságodon és erősebb helyzetben ért téged a válság, akkor a versenytársaidhoz képest erősebben fogsz kijönni belőle és piacot tudsz nyerni. Új piacra lépéssel nagyon óvatosan bánj, mert könnyen elégeti a tartalékaid, és új belépőként jó eséllyel nem lesz elég erős az értékajánlatod.
“Nálunk nincs baj” stratégia
Ha 6 hónapnál is több készpénztartalékod van és cash flow pozitív működtök, akkor nálatok igazából nincs baj. Mit érdemes tenned ebben a helyzetben?
- Stabilizáld a belső folyamataidat. Neked a “business as usual”-t kell fenntartanod. Szánj kiemelt figyelmet arra, hogy a munka zavartalanul működhessen. Az elmúlt napokban több tucat home office cikk jelent meg – implementáljátok a releváns tanácsokat.
- Neked a hatékonyság úttörőjének kell lenned. A válság átrendeződést fog hozni számos piacon. Ha most lassan reagálsz, akkor a nagyobb bajban lévő versenytársaid pikk-pakk le fognak előzni. Vizsgáld meg, hol tudsz eredményesebben működni és már rövid távon cselekedj.
- Te is kérj kedvezményt. A legtöbb cég hajlandó kisebb haszonkulcs mellett működni, hogy biztosítsa a bevételeit és legalább a fix költségeit fedezze. Lehet, hogy itt az ideje a konjunktúra idején drágán megvásárolt szolgáltatások újratárgyalásának. Mivel erős helyzetben vagy, megteheted. Azért túl kemény se legyél és gondold át, hogy a beszállítód túlélné-e az alkut.
- Keress lehetőségeket. Van pénzed és folyamatos cash flow-d. A válság kiváló alkalom új befektetésekre. A versenytársaid a sebeiket nyalogatják. Sokan csődbe mennek. Olcsó munkaerő lesz a piacon. Ezek olyan tényezők, amivel tőkeerős helyzetben nagy növekedést tudsz eszközölni. Fektess hosszútávon megtérülő dolgokba – most viszonylag olcsón meg tudod venni és 1-3 év távlatában még magasabbra fogsz tudni nőni.
Válságstratégia mindenkinek
Ebben a helyzetben nagyon kevesen élik a legjobb napjaikat, most nemcsak vezetői, hanem emberi fejjel is kell gondolkoznod. A legjobb, ha ötvözöd a kettőt, és úgy segítesz magadon, hogy másokon is segítesz. Íme egy példa:
Adakozz és csinálj PR-kampányt mellé. Magam folyamatosan keresem, hogyan tudok kapitalista elvek mentén szociálisan érzékeny szereplőket támogatni. Gondold végig, hogy a terméked / szolgáltatásod kinek jelenthet most segítséget. Néhány példa:
- Étellel segíthetsz kórházi dolgozókat vagy rászoruló családokat.
- Ingyenes internet- vagy telefonszolgáltatással segítheted otthon ragadt családok százait.
- Sportfelszereléssel segítheted gyerekek ezreit az otthoni tesi órákon.
- Vitaminnal, gyógyszerrel segíthetsz rászorulóknak.
Bármilyen szituációban is legyél, tudatosítsd magadban, hogy a helyzet átmeneti. A világ nem ellened esküdött össze. Mindannyiunkat érint a válság, és nehéz hetek, hónapok következnek. Készülj a legrosszabbra és számíts a legjobbra.
Szesztay Péter
A BP Digital SEO ügynökség ügyvezetőjeként közepes- és nagyvállalatoknak segít növekedni online marketing eszközökkel. Emellett a a Hiventures kockázati tőkealap mentoraként segít befektetett cégek alapítóinak.
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.