beszelgetes kave
Fotó: beszelgetes kave
Legyél jobb!

4 tipp, hogyan fogalmazd meg a kritikát anélkül, hogy bunkónak tűnnél

Forbes
2020. május 08. 3 perc olvasás

Az egyenes és őszinte vélemény nagyon fontos része a visszajelzéseknek. Minimális odafigyeléssel ez azonban inspiráló és konstruktív kritika is lehet. 

Kim Scott sikerkönyve, A Radical Candor a direkt visszajelzés tudományáról szól. Arról, hogyan fogalmazzunk tisztán és konstruktívan úgy, hogy a visszajelzésünktől lelkes csapattaggá váljon, ami az üzletünk fejlődéséhez is elengedhetetlen. A Business Insider szerzője nagy rajongója a kötetnek, ezért összegyűjtött belőle négy olyan taktikát, ami segít, hogy megfelelően jusson át az üzenetünk. 

Vékony a határ az őszinte véleménynyilvánítás és a tapintatlanság között, és sokan gyakorolják előbbit úgy, hogy közben megfeledkeznek a kollégájuk érzéseiről, amivel többet árthatunk, mint használunk. Hogyan kell tehát megtalálni az egyensúlyt és köntörfalazás nélkül elmondani, amit gondolunk? 

(1) Szánj időt a beszélgetésre!

Vonzó lehet szűkös időkeretek közé ütemezni egy visszajelzés meetinget és beszüntetni rögtön azután, hogy elmondtuk, amit gondoltunk. Pedig egy jó beszélgetésben mindkét fél beszélhet és mindkét felet meghallgatják. Ha már kemény visszajelzést kell adnod egy alkalmazottadnak, az a minimum, hogy meghallgatod a felmerülő kérdéseit, segítesz neki feldolgozni és érdeklődsz, hogyan viseli.

Ha megfutamodsz egy potenciálisan kellemetlen beszélgetéstől, csak aláásod a vezetői hitelességed, az őszinte véleményed pedig inkább lesz bántó és felelőtlen.

(2) Vedd figyelembe a másik nézőpontját!

Bármikor is adsz (vagy kapsz) visszajelzést, mindig úgy ülj le a másikkal, hogy alaposan átgondoltad, akár meg is kérdezted a másikat arról, miért viselkedik úgy, ahogy. Ettől még nem feltétlenül fog megváltozni a mondanivalód, de a beszélgetés minősége mindenképp javul maj.

(3) Ne feledd, hogy a visszajelzésed hozzájárul a másik személyes növekedéséhez!

Együttműködni másokkal nehéz, különösen akkor, ha a munkastílusotok is eltér. De soha ne a kollégáidon vezesd le az emiatt felgyűjt feszültséget.

A legrosszabb formája a kendőzetlen visszajelzésnek az, ha a mondanivalónkat tudatosan vagy tudat alatt arra használjuk, hogy visszavágjunk a kollégánknak.

Egy undok komment soha nem lesz visszajelzés, és bár lehet, hogy kielégíti valamilyen ideiglenes szükségletünket, hosszú távon óriási károkat végez a személyes kapcsolatainkon. Mielőtt bármit mondanál, mérlegeld, több lesz-e tőle a másik, vagy kevesebb. 

(4) Mutasd meg, hogy érdekel!

A visszajelzésed ezerszer hasznosabb lesz attól, hogy időt és energiát szántál arra, hogy megismerd a másik céljait, motivációit és nehézségeit. Ilyen módon úgy tudod fogalmazni a mondanivalód, hogy személyesen neki szóljon. Persze a másik is fogékonyabb lesz a beszélgetésre, ha látja, hogy nem paneleket fogsz puffogtatni.

Mi több, a könyv szerzője úgy gondolja, hogy ha nem fordítasz időt a másik megismerésére, nincs is jogod kemény visszajelzést adni.

Nem is kell hozzá hosszadalmas kapcsolatépítés, egy egyszerű „törődöm a fejlődéseddel” csodákat művel. (Bár a tettek mindig hangosabbak a szavaknál.)

Végül, az őszinte és direkt véleménynyilvánítás egyenes jellemmel és magas érzelmi intelligenciával működhet. Ha korábban úgy érezted, nehezedre esik a szakmai kapcsolatok kezelése érzelmi intelligenciával, akkor a visszajelzéseknél is problémákba ütközhetsz. Fejleszd tehát folyamatosan ezt a képességed!

Borítókép: Unsplash