2008-ban a Google végzett egy belső kutatást: a cél az volt, hogy megértsék, mi jellemzi a vállalatnál dolgozó legjobban teljesítő vezetőket. Azóta a kutatás eredményein sokat finomítottak, de hiába telt el tíz év, a legtöbb dolog még ma is releváns. A Forbes.com most összeszedte, mitől lesz valaki jó vezető (legalábbis a Google-nél).
1. Jó „edző”
A Google belső kutatása alapján az ideális vezető nemcsak jól teljesít, hanem belefekteti az időt és az energiát abba, hogy másokat is tanítson. Megosztja azt, amit tud, hogy a csapata jobban teljesítsen.
2. Felhatalmazza a csapatát, nem mikromenedzsel
A Google tapasztalatai szerint az ideális vezető kerüli a mikromenedzsmentet, rugalmas és teret ad saját csapatának. Gyakran az egyetlen dolog, amit tenned kell, ha félreállsz a csapatod útjából, és hagyod, hogy csinálják, amit kell.
3. Befogadó csapatkörnyezetet teremt
Legyél befogadó, érdekeljen alkalmazottaid sikere és jóléte. A csapat érezze magának a célokat és a szervezet egész misszióját.
Teremts olyan környezetet, ahol bárki kérdezhet, kísérletezhet és bedobhat egy új ötletet.
4. Hatékony és eredmény-orientált
Az eredmények fontosak. A jó eredményekhez azonban elengedhetetlen, hogy olyan munkakultúrát teremts, ahol mindenkinek megvan az esélye arra, hogy elérje őket. Másképp fogalmazva: ahelyett, hogy csupán felállítod a célokat és karba tett kézzel várod a jó eredményeket, mutasd meg a csapatodnak, hogyan tudják hozni az elvárásokat.
5. Jól kommunikál
Mindenki ismer olyan vezetőt, aki azért nem viszi sikerre, mert pocsékul kommunikál. A hangsúly a kétirányúságon van: ne csak megoszd a rendelkezésedre álló információt, hanem hallgasd is meg a beosztottjaidat, ha erre igényük van.
6. Támogatja a karrierfejlődést, átbeszéli, ki hogyan teljesít
Ne csak arra fókuszálj, hogy a csapatod mit tehet érted, tartsd szem előtt azt is, hogy te mit tehetsz értük. A karrierben való előrelépés fontos: add meg a csapatod számára a megfelelő eszközöket ahhoz, hogy fejlődjenek. Ne feledkezz meg a konstruktív visszajelzés erejéről sem.
7. Egyértelmű stratégiával rendelkezik
Ne várd el, hogy a csapatod a csillagokat is lehozza az égről, ha nem rendelkezel pontos képpel a stratégiáról. Legyenek alapok, amire építhetnek, és fektesd le az irányt, ami felé haladni szeretnél.
8. Megvannak a megfelelő technikai készségei
Számít a tartalom. Menedzserként nem dőlhetsz csak úgy hátra, ha a technikai dolgokról van szó. Nemcsak csapatként lesztek hatékonyak, de te is hitelesebb leszel, ha bebizonyítod, hogy ugyanúgy értesz a technikai részekhez, mint a többiek.
9. Együttműködik a szervezeten belül
Az, hogy csapatban dolgoztok, nem jelenti azt, hogy el kell különülnötök, fontos, hogy a szervezeten belül is együttműködjetek a többiekkel. Vannak olyan szakmai dolgok, amihez ti értetek, és más csapatoknak is vannak olyan készségeik, ami számotokra lehet hasznos. Minél többet osztotok meg ezekből egymással, annál sikeresebb lesz a szervezet, ahol dolgoztok.
10. Nem ijed meg a döntésektől
Az elemzés, a stratégia és a különböző forgatókönyvek tesztelése hasznos és fontos, de egyik sem helyettesítheti a jó döntéshozást. Bármennyi időt eltölthetsz elemzéssel és stratégiaalkotással, de végső soron maga a cselekvés az, ami az eredményeket hozza majd.
Nem tudsz nemet mondani? Ez állhat a sikered útjában
Munka-magánélet egyensúly? Felejtsd el! – 3 dolog, amit minden vezetőnek meg kell tanulnia
Borítókép: Paweł Czerwiński, Unsplash