A koronavírus terjedésével az otthonunk lett az irodánk. Az élő rendezvényeket és megbeszéléseket felváltották a virtuális események: online találkozók, online meetingek, online konferenciák, amelyeknek még nincsenek igazán letisztult illemszabályaik. Eddig is léteztek ezek a megoldások, de csak akkor használtuk őket, ha nagyon muszáj volt. Kialakult etikett hiányában egy online megbeszélés könnyen válhat unalmassá és eredménytelenné ahelyett, hogy hatékonnyá és eredményessé tennénk egy kis odafigyeléssel.
Következzen a tíz dolog, ami a legidegesítőbb tud lenni egy online találkozón, és tippek arra, hogy te hogyan kerülheted el ezeket a hibákat.
1. Elkésik
Ha már megspórolod magadnak az utazási időt, akkor legalább lépj be időben a hívásba. Ha te vagy a szervező, akkor érdemes 10 perccel korábban, ha pedig résztvevő vagy, akkor is 5 perccel korábban belépni. Így be tudod állítani a kamerád, ki tudod próbálni a mikrofonod, fel tudsz készülni a találkozóra.
2. Technikai problémák merülnek fel
Az esetek többségében azért jelenik meg hirtelen a technika ördöge, mert az illető nem készült fel rendesen, vagy nem ismeri az adott szoftver, illetve a saját laptopja beállításait. Proaktív, alapos felkészüléssel és gyors, profi reakcióval a hibák 98%-a elkerülhető vagy azonnal orvosolható.
3. Nem tudja használni a szoftvert
Minden ma népszerű programhoz (Zoom, Teams, Gotomeeting, Hangouts, Skype stb.) találsz oktató videókat a neten, illetve te is ki tudod őket próbálni. Szánj egy fél órát arra, hogy létrehozol egy teszthívást pl. a laptopod és a telefonod között, és próbáld ki a különböző funkciókat. Hidd el, megéri. Sokkal komfortosabb leszel élesben.
4. Nem kapcsolja be a kameráját
Ha ki van kapcsolva a kamerád, azzal azt üzened a többieknek, hogy csak félig vagy egyáltalán nem vagy jelen. Ilyenkor ráadásul sokkal nehezebben tudsz figyelni, és nagyobb a csábítás, hogy mással foglalkozz. Hacsak azért nem kapcsoltad be a kamerád, mert már eleve mást csinálsz… Amikor csak teheted, kapcsold be a kamerád, jót tesz a jelenlétednek.
5. A kamera alulról mutatja
Az emberek többségének ez finoman szólva előnytelen. Ráadásul ebből a nézetből nehéz egyenrangúan, partnerként kommunikálni a többiekkel. Pakolj a laptopod alá könyveket, vagy vegyél egy erre a célra készült laptoptartót, hogy lehetőleg szemmagasságban legyen a kamerád. Bónusz, hogy ezt a nyakcsigolyád is meghálálja.
6. Rendetlen mögötte a háttér
A mögötted lévő ételmaradék vagy épp rendetlenség nem kelt professzionális benyomást. Mindig figyelj arra, hogy lehetőleg tiszta, rendezett, nyugodt háttér legyen mögötted. A kutyát érdemes ilyenkor kizárni, a családot pedig megkérni, hogy ne zavarjanak.
7. Nem némítja le magát, amikor nem beszél
Ilyenkor halljuk, amikor valaki esetleg köhög, orrot fúj vagy épp valaki kiabál vele otthon. Használd a némítás funkciót, hacsak nem akarsz éppen mondani valami fontosat.
8. Nem némítja le a mobilját
Ahogy egy személyes találkozón is lenémítod a mobilodat, online találkozók alatt is érdemes megtenned. Ha pedig mégis jön egy fontos hívásod, akkor a legelegánsabb, ha kikapcsolod a kamerád, fogadod a hívást, majd miután végeztél, visszakapcsolod a kamerád.
9. Minden egyes megszólalás előtt megkérdezi, hogy “hallotok?”
A jó
hír az, hogy minden szoftverben előzetesen le tudod tesztelni a
mikrofonodat, és tedd is meg. Sőt, ha kezdés előtt korábban
belépsz a hívásba, ott is tudod tesztelni.
10. Annyira zavarban van, hogy folyton ő-zik
Mivel egy online megbeszélésen a gesztikulációd szerepe csökken, ezért a hangod az elsődleges üzenethordozó. Ez azt jelenti, hogy ha unalmasan, monoton hangon, gyakori ő-zéssel beszélsz, akkor könnyen elveszíted a hallgatóságod. A megoldás az, hogy játszol a hangoddal, vagyis lelkesen és átéléssel beszélsz.
Miért fontosak a fentiek? Azért, mert rajtad is múlik, hogy milyen gyorsan alakítjuk ki az online találkozók etikettjét, és ezáltal növeljük az online találkozók hatékonyságát és ezzel együtt a saját komfortérzetünket is.
Az pedig kristálytisztán látszik, hogy
mostanra az online előadói skill az egyik legértékesebb kommunikációs készséggé vált, és ez a koronavírus utáni időkben sem fog változni.
Ha megtanulsz egy online meetingen is magabiztosan, megnyerően, karizmatikusan értékesíteni, előadni, kapcsolatokat építeni és ápolni, jelentős versenyelőnyre tehetsz szert függetlenül attól, hogy milyen területen és beosztásban dolgozol.
Bolya Imre
karizmatréner
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.