Liz Ryan a Forbes.com külsős szakértője tíz pontban foglalta össze, mi az, ami megkülönbözteti a jó menedzsereket a rosszaktól. A pontok között vannak homlokráncolósan egyszerűek is, mégis: fontos ezeket tudatosítani, ismételni, mert nem elég csak tudni, mi a jó, a gyakorlatban is úgy kell eljárni. Ha ezekre figyelünk, jó lesz a munkahelyi légkör, motiváltak lesznek az alkalmazottak, hatékony a cég működése.
A jó menedzser:
Nem kéri, hogy az alkalmazottak hazudjanak egy ügyfélnek
Szinte minden dolgozó ember belefutott már abba a szituációba, amikor egy szerencsétlen alkalmazottat arra kényszerítettek, hogy félrevezesse az ügyfelet, mert a munkáltatója nem akarta elmondani az igazságot. Ez nincs rendben, és nem indokolható semmivel sem. Senkit sem fizetnek annyira jól, hogy a hazugság legyen a munkája.
Hazudjanak a másiknak
Rossz dolog rávenni az alkalmazottakat, hogy hazudjanak az ügyfeleknek. Még ennél is sokkal rosszabb, ha azt kérjük tőlük, hazudjanak saját munkatársuknak. Ennek ellenére ez valószínűleg gyakran előfordul. Sokan egyszerűen nem merik vállalni a népszerűtlen döntéseket, és inkább hazugságba kergetnek másokat is, magukkal együtt.
Elvigyék a balhét
A jó menedzserek vállalják a felelősséget mindenért, ami saját részlegükön történik. Nem hibáztatják a munkavállalókat, amikor valami rosszul sül el. Hiszen azért vannak ott, ahol, hogy vállalják a felelősséget. A részlegük a hajójuk, a kapitány pedig felelős mindenért, ami a hajón történik. A jó menedzser sosem az alkalmazottaktól várja el, hogy elvigyék a balhét.
Szabadság elhalasztását jutalom nélkül
A szabadságunkat a közhiedelemmel ellentétben nem teljesen mi osztjuk be, és ez nemcsak az USA-ban van így. A munka törvénykönyve szerint Magyarországon a munkavállaló 7 szabadnapról dönthet szabadon, a többiről a munkáltató. Viszont ha egyszer már leegyeztetünk valamit, akár valaki megvette a repülőjegyét, lefoglalta a szállást, nem túl jó döntés keresztbe tenni.
Ha tényleg nincs más választás, érdemes bónusszal kompenzálni a kavarást. Kevés ember viseli el, hogy a leegyeztetett szabadságába is beleszóljanak, nem biztos, hogy érdemes kármentés miatt hosszú távon elveszíteni.
Kémkedjenek más alkalmazottak után
Egyetlen jól gondolkodó menedzser sem fogja arra kérni az alkalmazottját, hogy kémkedjenek csapattagjaikon, mégis előfordul a dolog. Néhányan elkenik a dolgot, például azzal, hogy csak szeretnék tudni, hogy valaki tényleg megértette-e, mi a feladata. De ez csak csomagolás, ha valakinek nem megy valami, az kiderül az eredményből, és el lehet beszélgetni vele – nem kell hozzá megfigyelni.
Ostoba szabályokat kövessenek, csak azért mert léteznek
Rengeteg cégnek vannak már rég elavult szabályozásai. Rengeteg cégnek vannak ostoba, lassú, és egyáltalán nem hatékony szabályozásai. A menedzser feladata, hogy beszéljen, akivel csak kell, hogy túllépjenek a múltban hozott ostoba szabályokon, és jobbakat alkossanak. Csak a gyenge menedzserek kényszerítik az alkalmazottaikat hogy felesleges szabályokat kövessenek.
Tartsuk meg ötleteiket és véleményüket
Ez eléggé magáért beszél. Az csinálja jól, aki azt mondja: hallani akarom a véleményed, ötleteid. Ez nem azt jelenti, hogy a döntés is ez lesz, de attól csak jobb lehet, ha meghallgat másokat is.
Nem értékel alul
Nagy szervezetekben a menedzsereken is lehetne ostoba elvárások, például hogy az alkalmazottakat teljesítményük alapján mindenképpen kategóriákba osszák, és mindegyikbe kerüljön valaki. Aztán megfelelési kényszerből alulértékelnek valakit, csak azért, hogy meglegyen az iksz a papíron. Jó menedzser ezt nem teheti meg, mindenkit valós teljesítménye alapján kell értékelni.
Nem kéri, hogy szünet nélkül dolgozz
A jó menedzserek figyelnek rá, hogy az alkalmazottak tudjanak szünetet tartani, akár valamilyen fizikai formában, akár úgy, hogy pár percet munkájuk helyett a Youtube-on töltenek, vagy éppen kártyáznak. Nem ettől nem lesz kész a munka, viszont a hiányától égnek ki nagyon hamar az emberek.
Nem hallgat, amikor beszélni kellene
Ez talán a legfontosabb, mindennek az alapja: a jó menedzserek nem próbálják meg elhallgattatni a beosztottjaikat. Amikor az emberek mondani akarnak valamit, annak oka van, sokkal jobb kibeszélni és megoldást keresni, mint állandóan a szőnyeg alá söpörni a problémákat. Ráadásul, így még időben észre lehet azokat venni, ami a megoldásukat is segíti.