Mi lesz abból, ha a vállalati kommunikátor és a tévés összeáll? Színház! Vicc is lehetne, de nem az, Azurák Csaba egykori tévés és a Blue Colibrit alapító Barathi Tamás új helyszínre, a színházba viszi be a céges tréninget.
„Mindenkit az érdekel a legjobban, mi lesz az ebéd” – mondja Barathi Tamás, miután rossz irányban tapogatózok a kérdésére, szerintem miről akarnak elsősorban olvasni a dolgozók a céges kommunikációban. A Maslow-piramis, úgy tűnik, ezen a területen is abszolút érvényes.
Ennél azért persze magasabbra lő a vállalati kommunikátor vállalkozó és újdonsült társa, a tévés műsorvezetőként ismertté vált, majd megszerzett tudását tanácsadói branddé formáló Azurák Csaba. Új közös vállalkozásukkal a HR és a kommunikációs szakemberek közötti szakmai kapcsolódás segítését és vezetőfejlesztő élményprogramok szervezését tűzték ki célul. Izgalmas, több frontos, humorosabb és lazább formában.
„Egyelőre nagyrészt ott tartunk, hogy lepasszoljuk a HR-nek meg a marketingnek, hogy tegyenek ki egy fotót, és írjanak alá valamit, nem egy nagy dolog. Viszont szerintünk ez elképesztően nagy dolog” – mondja Barathi Tamás és Azurák Csaba a céges belső kommunikációról. Fotó: Sebestyén László / Forbes
Itthon a wellbeing témakörét is csak kapargatjuk
Telt ház az Átriumban, a 350 fős nézőtéren. A közönség percenként felkacag vagy elgondolkodva bólogat. Bár ebből nem úgy tűnik, de munkahelyi tréningen ülnek, a Connect Conflict Nighton. A színpadon az Itt és most Társulat színészei azt mutatják be improvizált jelenetben, milyen az, amikor az irodában a Z-generációs munkatársak igényeit próbálják sikeresen vagy sikertelenül befogadni az idősebbek. És hogy milyen, amikor a papírhasználathoz szokott kollégát ügyetlenül terelik a modernebb eszközök felé. Vagy hogyan próbál meg a vezető, aki éppenséggel nő, érvényesülni az ötvenes böllérek között. Egyik sem könnyű helyzet, némi empátiával és megfelelő stratégiával mégis áthidalható helyzet.
Ebben segít az azonnali tanácsokkal szolgáló túsztárgyaló, a kommunikációs tréner és a generációs szakértő. Na ugye, mégiscsak tréning.
Barathi Tamás társalapítója a Blue Colibri digitális kommunikációs platformnak, ami többek között segíti a munkavállalói elköteleződést, a kapcsolatépítést. Megoldásukat 2019 óta 10 országban már mintegy 120 ezer munkavállaló használja. „Egyrészt azért van erre szükség, mert az elkötelezett emberek a munkájukat ellátni akaró emberek. Ma már alapkövetelmény részükről, hogy jól informáltak legyenek, ehhez viszont be kell tudni valahogy kapcsolni őket a kommunikációs körforgásba.”
Szerinte a belső kommunikáció ennek ellenére itthon még igazi mostohagyerek, határterület a HR és a marketing között. „Miért van az, hogy brandmarketingre esetenként óriási pénzeket költenek, gyönyörű dolgokat csinálnak, miközben ugyanaz a cég egy állásbörzén alig bír megjelenni, mert annyira nem összeszedett” – teszi fel a kérdést.
„Tőlünk nyugatabbra, a DACH-régióban meg az angolszász világban a vállalatok jóval magasabb szinten törődnek a dolgozóikkal. Itthon a wellbeing témakörét is csak kapargatjuk. Ezen a hozzáálláson is akartam változtatni.”
Ennek a problémacsomagnak a kibontására rendezte meg Tamás az első Connect konferenciát 2022-ben, amiből áprilisban már a negyedikre készülnek.
A belső kommunikáció forradalma zajlik
„Annyiban hasonlít a televíziózáshoz, hogy itt is össze kell rakni egy adásmenetet, a műsoridőt meg kell tölteni izgalmas témákkal.” Azurák Csaba kommunikációs szakember és politikai szakértő, akit a legtöbben a TV2-ben töltött mintegy húsz éve nyomán ismernek. Volt szerkesztő, riporter, hírigazgató és műsorvezető is, utóbbi minőségében a híradótól a talkshowig sok műfajban szerzett tapasztalatot. A második konferenciához csatlakozott először, még csak a beszélgetések moderálójaként.
Évek óta jól működött már a Blue Colibri, Tamásnak pedig az volt a kattanása, hogy focikluboknak is akar segíteni. 2021. októberében találkozott először Csabával, aki akkor éppen a Budapest Honvéd FC-nél volt kommunikációs igazgató. Csaba azóta már független, négy éve kezdte el énmárkáját építeni: kommunikációs tanácsadó projektmunkákban, rendezvényeken moderál, kommunikációs tréningeket tart cégeknek és vezetőknek. Jelenleg I/I Azurák Csabával címmel visz podcast-sorozatot. Két éve a Connect Konferencián is műsort vezet.
A szakmai kémia annyira működött Tamás és Csaba között, hogy Csaba első konferenciás szereplésének máris közös ötletelés lett a vége. 2023-ban a Millenárison ültek össze és hamar döntöttek a képzések indításáról.
„A belső kommunikáció forradalma zajlik most, rengeteg csatornán nyílt lehetőség erre minden cégnél. Lett LinkedIn, Facebook, Tiktok meg Instagram, minden csilli-villi felület. De egyelőre nagyrészt ott tartunk, hogy lepasszoljuk a HR-nek meg a marketingnek, hogy tegyenek ki egy fotót, és írjanak alá valamit, nem egy nagy dolog. Viszont szerintünk ez elképesztően nagy dolog. Ezzel a feladattal nem tudnak mit kezdeni a cégek” – és Csaba már sorolja, milyen műfajokban lehetne gondolkodni.
Jelenleg évente 2-4 alkalommal tartanak ilyen tréningeket Connect Academy néven, elsősorban vállalati belső kommunikációért felelős munkatársaknak. Mi is egy ilyen tréning szünetében ülünk le beszélni. Olyan témákkal foglalkoznak, mint az influenszerré váló vezető, a FOMO (fear of missing out) megteremtése az aktivitásnövelés érdekében, a különböző formátumok használata vagy éppen az irodai pletyka szerepe.
Csaba szerint ők nem tanítani jönnek ilyenkor, hanem a közvetlen vagy közvetett tapasztalataikról mesélni. Rengeteget tanulnak maguk is a cégekről, ezt a tudást vissza tudják forgatni a workshopokba.
„Tudjuk, mivel küzd az, akinek megvan a pénz, paripa, fegyver, mégsem boldogul jól, és mivel küzd az, aki legfeljebb egy-két munkatárssal tud dolgozni. Mindenhonnan hozunk jó gyakorlatokat és elakadástörténeteket is.”
„Annyiban hasonlít a televíziózáshoz, hogy itt is össze kell rakni egy adásmenetet, a műsoridőt meg kell tölteni izgalmas témákkal.” Fotó: Sebestyén László
Vannak, akiket nem tudsz frontális módszerekkel tréningelni
„Csabi, nincs valami túsztárgyaló ismerősöd?” – merült fel Tamásban a kérdés, amikor először próbálták ki egy konferencián, hogy színészek segítségével színpadra állítsanak vállalaton belüli konfliktusokat. A fő témák között szerepel a nemet mondás kultúrája, a konstruktív visszajelzés kérdése: egy ilyen munkahelyi helyzetben is jól jön a túsztárgyaló véleménye.
Csapatépítés, tréningek, oktatás – sok dolgozó hátán fut végig a hideg ezek hallatára. Tamásék úgy érezték, új formátumra van szükség. Az, hogy nem a megszokott irodai keretek között, nem egy fárasztó munkanapba ágyazva, a tárgyalóban hangzanak el a jótanácsok frontális előadás keretében, hanem valódi színházban, az elmélyülést jobban segítő keretek között, segíti az infók beépülését. Az pedig, hogy lehet rajta – magunkon – jókat nevetni, a hab a tortán. Az érzelmi bevonódás biztosított.
„Vannak, akiket már nem tudsz direkt, frontális módszerekkel tréningelni, nekik be kell hozni ezeket a példákat, hogy magukra ismerjenek, hogy átérezzék” – mondja Tamás. A résztvevők az előadás előtt kihelyezett dobozokba bedobhatják ötleteiket, megélt helyzeteiket, konfliktusos szituációkat. Ezek közül választanak a színészek és improvizálnak egy-egy jelenetet. A szakértői gárda elemzi, felhívja a figyelmet a gyújtópontokra, megoldási javaslattal él, amit szintén eljátszanak a színpadon.
„A közönség élményt kap, nevet, belelazul, jól szórakozik és hasznos tudással megy haza – önmagáról, a viselkedéséről és a többiekhez való hozzáállásáról. Ráadásul olyan munka utáni program ez, amire a férjedet, feleségedet, párodat is el tudod hozni” – teszi hozzá Csaba. A szünetben pedig aktív networking zajlik.
Nagyjából havonta egy ilyen nyílt estjük van az Átriumban, de egyre gyakrabban kapnak felkéréseket cégektől, hogy vigyék el hozzájuk teljesen egyéni igényekre szabva. „Mi azért erőltetjük, hogy ez színházban hat a legjobban.”
Nemcsak vezetők, hanem szülők is
„Minden dinamikusan növekszik, de próbáljuk kordában tartani a lelkesedésünket, mert a mi időnk is véges” – mondja Tamás. Bár ahogy tűnik, elsősorban Csaba az, aki racionálisabb keretek között igyekszik tartani Tamás ötleteit. Aztán mégis ő mondja ki:
„Tét nélkül merünk kockáztatni.” Mivel mindkettőjüknek megvan a fő megélhetési forrása, ezt tudják „szenvedélyből és bátorsággal csinálni, ami az üzleti életben óriási kincs.”
Egyelőre a fő célkitűzés, hogy a Connect Event Kft. keretein belül vitt tevékenységek (a konferencia, a színházas est és a tréningek) fenntarthatóak, önálló lábakként is rentábilisak legyenek. Ennél nagyobb dolgot egyelőre nem gyúrnának belőle.
„Az elkötelezett emberek a munkájukat ellátni akaró emberek” Fotó: Sebestyén László / Forbes
Ha nem is nagyobbra nőnének, egy kicsit – de csak egy egészen kicsit – más irányba is elindulnak még. Mindketten ízig-vérig apák is, az interjú alatt többször is szóba kerülnek más-más korcsoportú gyerekeik. A legújabb projekt az Edisonplatformmal összefogva a Szülők napja, egy egész napos rendezvény lesz, ami a szülőknek próbál segíteni a mindennapos kihívásokban.
„Az egyik színpadi konfliktus során fogalmaztuk meg, hogy ilyen stresszes helyzetek a családi életünkben is előfordulnak” – mondja Tamás. „Úgyhogy ezzel a szülő-gyerek konfliktusrelációval is foglalkozni fogunk. Mert nemcsak vezetők vagyunk, hanem szülők is.”