Nagytarcsán készülnek a világ legfuturisztikusabb lakóautói. Az 500 milliós járművek piacára berobbanni nem egyszerű dolog, a magyar Dembellnek mégis sikerült. Hogy csinálták?
A hegesztőszagú, külvárosi üzem irodájában Filó Gáborral, a Dembell Hungary társalapítójával beszélgetek. A parkolóban már volt lehetőségem megcsodálni az elkészült szörnyeteget, a csarnokban további hét darab tizenkétszer két és fél méteres busz várakozik félkészen.
A klasszikus kkv sztori
Az első lakóautót Gábor jelenlegi üzlettársa saját használatra készítette 2017-ben (ő most befektetőként csendestárs a projektben, nem kívánt szerepelni, de az üzemben fel-feltűnik ő is). A szerelemprojekt kétéves fejlesztése alatt végül akkora kreatív és műszaki tudás halmozódott fel a csapatban, amit hiba lett volna nem piacosítani: megalakult a Dembell Motorhomes. 2019-ben meg is kezdődött az első eladásra szánt lakóautó fejlesztése és gyártása a Nagytarcsán bérelt üzemben.
„2021-ig további két prototípust építettünk. Abban az évben részt vettünk a düsseldorfi Caravan Salon kiállításon, amivel megkezdődött az értékesítés. Első körben B2B vonalon indultunk el, a nyugateurópai piacot célozva. Mindent saját erőből építettünk fel. Lassan haladunk, lassabban, mint lehetne, mivel nincs se bankhitelünk, se állami támogatásunk. Jelenleg évi 5-6 autót készítünk el ebben az üzemben, a gyártókapacitásunk évi 10 darabig növelhető” – meséli Gábor.
Egy ilyen autónak az elkészítése 15 ezer munkaóra, durván egy év.
Az 530 lóerős Mercedes-Benz Giga Space-t az üzemben alvázig visszabontják, majd újraépítik, úgy, hogy egy prémium garzonlakás összes funkciója elérhető legyen az utazótérben.
A lakóautó három verzióban kapható:
- motor vagy quad szállítására alkalmas oldalsó tárolóval (Side Storage modell),
- Smart méretű hátsó garázzsal (Smart Garage modell),
- illetve nagygarázzsal, amibe egy 4 méteres autó is elfér (Large Garage modell).
Az első két típus 1,2 millió, míg a harmadik 1,3 millió eurós listaáron kapható.
A magyar Dembell luxusbuszai. Fotók: Belicza Gábor László (17 kép)
Nem lehet bele kérni extrát, mert már minden benne van
A Red Dot díjat nyert külső design és a Dembell márkaképe a Ustory Branding társalapítóinak, Ruppert Dániel (MOME Mobility Design Lab vezetője) és Csonka Fruzsina márkastratéga nevéhez fűződik, a Miele konyhabútorokkal felszerelt enteriőrt a luxusjachtok világából ismert olasz Galeazzi e Minotti stúdió tervezte. A piacon egyedülálló autodiagnosztikai szoftver a ProtoSys Kft. mérnökeinek segítségével készült. A jármű egyes funkciói okostelefonnal is működtethetők.
A sikerhez nem elég egy jó termék
Kell egy jó piac, és kell egy csatorna, amin keresztül el lehet oda jutni.
„Három ügyfélkörünk van” – vázolja fel a piacot Gábor. – „Vannak a klasszikus értelemben vett „camperek”, a lakóautósok, akik elmennek a Garda-tóhoz, leparkolnak és bejárják a környéket az autóval vagy motorral, amit a motorhome-ban magukkal vittek. A nyugat-európai camper világ egy komoly piac, amin a pandémia még lökött egy hatalmas nagyot. Ezekben a luxuskempingekben minden van az étteremtől a wellnessig, csak nem hotelban laksz, hanem a saját kis életteredben.
A második kategória a versenysport: autó, motor. Itt legtöbbször már a személyzet viszi a lakóautót a helyszínre, bekészíti a hűtőt, a szobákat, hogy amire megérkezik a versenyző egyedül, párjával, gyerekeivel és a pár napra elegendő kis csomaggal, minden rendben legyen. Ez legtöbbször egy hosszúhétvégés program: szabadedzés, időmérő, verseny.
A harmadik ügyfélkör a klasszikus „nice to have”. Rettenetesen sok gyűjtő van, nagyon sokan szeretik főleg az arab világban az autókat. Rajonganak érte, a pénzük is megvan hozzá.”
Jelenleg egy olyan irányba halad a luxuspiac, ahol az a jó, ami egyedi. És a mi luxusautóink azok.
A lakóautókról nem tudtam olyat kérdezni, amit Gábor ne tudott volna, ne értene. A cégvezetőt felkészültsége, gépészmérnöki tapasztalata és folyékony német nyelvtudása a Dembell lakóautók arcává tette a nemzetközi vásárlóközönség előtt.
A piac
A lakóautók piaca a Mordor Intelligence kutatása szerint 2024-ben világszinten elérte 13,17 milliárd dolláros szintet, ami 9 százalékos várható növekedéssel számolva 2029-re akár a 20 milliárd dolláros piaci értéket is meghaladhatja.
Világszinten a legnagyobb piac az észak-amerikai, Európában a németek körében terjedt el elsősorban a lakóautózás. A covid okozta felfutást a lakóbuszokat fogadó kempingek kiépülése az elmúlt időszakban csak tovább fokozta. Németországban a 2017-es évben 41 ezer új lakóautót regisztráltak, 2021-re ez a szám megduplázódott.
Gábor eredeti terve szerint luxusautó- és jachtkereskedőkön, valamint hasonló tematikájú eseményeken keresztül történt volna az értékesítés. A B2B modell azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, aminek hatására a cég növekedése igencsak lelassult.
Ebben a nagy bizonytalanságban találta meg a Dembellt a Los Angeles-i youtuber, Enes Yilmazer, európai körútjának egyik állomásaként. Megtörtént az együttműködés,
a nyolc fős stáb két napig forgatott.
Nem hiába. A 40 millió fölötti nézettségével a Dembell-ről készült anyag a világ jelenleg legnagyobb eléréssel bíró lakóautós videója lett. A megjelenés óta a fenti piacok mellé a cég rengeteg amerikai és ázsiai érdeklődőt is szerzett.
Hogyan tovább?
„Az USA-ban nagy követőbázisunk van, rengeteg megkeresést kapunk, de sajnos az egy teljesen más piac: oda egy alapjaiban új koncepcióval kellene mennünk. Kint például a Mercedesnek nincs meg a szervízháttere, de az utak is mások, az amerikai lakóautók jellemzően busz-alvázra készülnek, nem is kamionra” – meséli Gábor. Az amerikai utakon az európaiaknál jelentősen nagyobb lakóautókkal is lehet közlekedni, az új termék kifejlesztése azonban hosszadalmas és drága folyamat, amibe a következő egy-két évben nem valószínű, hogy belevág a cég. Sokkal kézenfekvőbb egyelőre a keleti terjeszkedés.
„Az arab világ luxusautó-szalonjaival is készülünk üzleti együttműködésre, abban még nagy potenciált látok.”
„Nehéz volt magyar cégként megvetni a lábunkat Nyugat-Európában, de ezen már túl vagyunk. A termék megvan, a piac is, megrendelésre gyártunk, a vevőink több részletben, az autók elkészültével párhuzamosan finanszírozzák meg annak építését.
Most a bizalmat kell kiépíteni. Azon dolgozunk, hogy mindenki számára világos legyen: ez egy olyan autó és egy olyan gyártó, ami még itt lesz három, öt és tíz év múlva is. Ez a cél”
A cégcsoport
A Dembell Hungary Kft. és Dembell Germany GmbH a magyar tulajdonú angliai Dembell Ltd. holding leányvállalatai. A cégcsoport a prémium lakóautók gyártása mellett energetikával (napelemekkel) és ingatlanfejlesztéssel is foglalkozik. A Dembell Hungary Kft. 2018 és 2021 között -733 millió forint üzemi eredményt könyvelt el, azóta növekedési pályán áll.