Sokadik alkalommal rendeztük meg a csütörtök délutáni Forbes Élőt, Galambos Márton főszerkesztő ezúttal Virág Judittal beszélgetett.
A Virág Judit Galéria tulajdonosáról 2016 áprilisában írtunk hosszú portrét akkori címlapanyagunk részeként, a beszélgetés apropója a tegnap megjelent Legbefolyásosabb magyar nők listája volt. Az elmúlt évekhez hasonlóan Virág Judit ismét szerepelt rajta, a Kultúra szekcióban a 3. helyen. (A teljes listát itt lehet böngészni.)
Aki ismeri a galériák világát, minden bizonnyal tudja, hogy bár az ő nevét viseli, Judit nem egyedül menedzseli a galériáját, férje, Törő István is nagy szerepet vállal a háttérben, elsősorban stratégiai és gazdasági kérdésekben. „Elképesztő energiával dolgozik még ezekben a napokban, ebben az évben is.”
Istvánhoz köthetőek a galéria legújabb informatikai fejlesztései is. Judit úgy látja, a tavaly tavaszi kényszerű bezárkózás egy hasznos, virágzó korszak volt a galéria számára. „István, aki mindig egy lépéssel előrébb jár, mint általában mások, rögtön rájött arra, hogy itt az online árverezésnek óriási nagy szerepe lesz. Ki tudja, meddig, teljesen át fogja venni az élő aukciók szerepét.”
A fejlesztést márciusban kezdték el, nyolc hónapot vett igénybe. Egy holland aukciós szoftvert vásároltak meg, és ezt igazították a galéria képére és az aukciós felületükre. „Nagyon nagy lépéselőnyre tettünk szert mindenki mással szemben.” (A galériák jellemzően egy magyar online árverező céget használnak közvetítőként.) Ezek a streamingelt aukciók képesek némileg azt a látszatot kelteni, mintha a licitáló valóban ott lenne a helyszínen.
Azzal, hogy az aukciók az internetre költöztek, a lehetőségek is megnyíltak, rengeteg olyan új ügyfelet értek el így, aki egyébként nem vett volna részt az árveréseken. „Nagyon szórakoztató volt látni, hogy ki honnan telefonál. Anna ezt nagyon ügyesen csinálta, bemondta, hogy most éppen Tokióból, Miamiből, Szegedről csatlakozott hozzánk.” (Az aukciókat Judit lánya, Kelen Anna művészettörténész vezeti.)
Bár 2020-ból kihozták a maximumot, a 2019-es év eredményeitől némileg elmaradt a tavalyi, hiszen egy teljes szezon kimaradt tavasszal, a galéria szeptemberben kezdett el újra aukciókat tartani.
Az ősszel tartott három („három és fél”) aukció viszont túlszárnyalta a 2019-es második félévi eredményt.
A legutóbbi árverésen Tihanyi Lajos Akt studium című képe 95 millió forintért kelt el, a legmagasabb leütési ár a galéria történetében 240 millió forint volt. Az elmúlt években erőteljesen nyitottak a kortárs képek felé, részben annak köszönhetően, hogy megjelent egy fizetőképes, fiatalabb (40-50-es) réteg, akik „nyilvánvalóan nem a tizenkilencedik századi romantikus tájképet megvenni, hanem a kortárs felé fordulnak”.
Szintén az elmúlt egy év pozitívuma, hogy 380 négyzetméterrel bővült a galéria területe, Judit szerint most már szinte olyan, mint egy múzeum. A raktározás szempontjából is fejlődtek, áttértek egy vonalódos raktárrendre, így nem kell hosszasan keresgélni a képeket, hanem a vonalkódleolvasó másodperceken belül megtalál mindent. „Ezekre már régóta készültünk, de sose volt rá idő és energia. Most végre rend van.”
Judit mesélt kicsit a generációváltásról is: azt mondja, sok mindent leadott, az árveréseket évek óta Anna vezeti, aki egyben művészettörténeti munkákért is felel, kutatásokat fog össze és irányítja a katalógusszerkesztést. A galéria felvett egy új művészeti igazgatót is, aki a napi ügyeket viszi.
A galéria most két hétig szintén zárva tart majd, de Judit, úgy tűnik, nem esett tőle kétségbe. „Ha úgy meg tudnánk nyitni, hogy rendezvényt nem lehet szervezni, de kiállítást már lehet nézni, az nekünk tökéletes.”
A beszélgetést itt lehet visszanézni:
Ha nem maradnál le a következő adásról, kövesd a Forbes Magyarország Facebook oldalát!
A Forbes Élő 17.30-at a Cofidis támogatja.
Borítókép: Forbes archív/Orbital Strangers