Felhőmérce - Ki fut be elsőnek?
Szótár

Patanyomda

„Sosem hittem volna, hogy a szokványos megoldásaink alól kifut a talaj, de hát ez is megtörtént” – csap a térdére Káver Artúr, a 2000-ben alapított Patanyomda tulajdonos-ügyvezetője. A családi cég meghívók, füzetek, magazinok nyomtatására állt rá, ez pedig bőven elég volt a kétezres évek első felében ahhoz, hogy nagyot és gyorsan növekedjenek. Az akkori csúcstechnikát külföldről szerezték, Artúr édesapja a rendszerváltás éveiben sikeres vállalkozóként segített megalapozni fia üzletét. Jól futott a szekér, 2010-ben már harmincan dolgoztak a debreceni nyomdában.

Az évtized második felére azonban fogyni kezdtek az ügyfelek, az új érdeklődők pedig nem értetik, miért olyan körülményes a Patanyomdánál rendelést leadni. „Lehet e-mailen. Meg levélben. Vagy személyesen” – mondja Artúr. „Mostanában inkább ilyen belsős, nagycéges anyagokat szeretnének velünk nyomtatni. De azt mondják, nehézkes a rendelés, pedig így megy már ezer éve” – von vállat. És tényleg így megy, ha nem is ezer, de húsz éve; csak épp az akkori elvárások mára elavultak, a megoldások sem kompatibilisek a sokszor nyugati székhelyű multik helyi irodáinak elvárásaival.

Bár a Patanyomdánál még nem aggódnak a bevételkieséstől, a növekedés egy ideje megállt, a járvány pedig a meglévő ügyfelekkel való munkát is megnehezítette. A dolgozók otthon maradtak, így se imprimálás, se feketebalansz-ellenőrzés. A berendezéseket működtető szoftverek az irodai gépeken vannak, azokat viszont a karanténos időszakban nehézkes távolról elérni. A szerver fenntartása költséges mulatság, a teljesítésre váró munka pedig csak gyűlik. Artúr szerint a folyamataik rég nem változtak, és látják, hogy ez nem jó így, de félnek belenyúlni. „Ami nem romlott el... na jó, ez épp elromlott, de értik.”

Pedig a megoldás karnyújtásnyira van. A szerverköltséget, vele az igen magas villanyszámlát meg lehetne spórolni, ha felhőből lehetne elérni a nyomda rendszereit. A 2019-es, 329 milliós forgalom 23 milliós adózás utáni eredményt hozott, 2020-ban azonban 285, illetve 12 millió volt ez a két összeg – miközben a dolgozók egy része is elszivárgott. „Ketten nyugdíjba mentek, négyen pedig babával vannak otthon. Kerestünk fiatalokat, hogy új színt hozzanak a cégbe, de nem szívesen jönnek” – panaszolja Artúr. Bár a nyomdaipar amúgy sem számít vonzó területnek, komoly gond, hogy a Patanyomda rendszereit kizárólag az irodából lehet elérni, és onnan is csak adott, előre telepített gépekről. Egy újonc betanítása és felszerelése idő, pénz és személyes kontaktus – egyik sem szerencsés egy olyan cég esetében, amelyik szeretne visszatalálni a helyes útra.

Az Y- és Z-generációs munkaerő számára fontos, hogy bárhol elérhető eszközökről dolgozzon, számukra a felhő már nem újdonság, hanem alapkövetelmény. Ez ráadásul a cég működése miatt is lényeges: a nyomdában szigorúan egymást követő folyamatok vannak, ha az egyik leáll, semmi sem megy tovább. Egy hete például az egyik Xerox állt le, benne az ügyfél leafletjeivel. A kért kétezer példányból négyszáz készült el, mivel pedig a benti számítógép fagyása okozta a gondot, addig senki sem tudott dolgozni, amíg ezt meg nem javították. Amennyiben felhőből ment volna a rendszer, a javítás azonnal elvégezhető lett volna.

„Tartunk tőle, de muszáj lesz” – mondja a felhőbe vezető útról Artúr. „Utána talán már nem kell azt hallgatnunk a multiktól, hogy ők nem érnek rá bejönni hozzánk, oldjuk meg a fájlkezelést.”

Megoldás
Az Atlassian itt egy Jira Service Management megoldással azonnal segíthet az online kiszolgálásban. Az ügyfél elnavigál a nyomda oldalára, a self-service segítségével kiválasztja a megfelelő kategóriájú szolgáltatást, majd az alapadatok megadást követően feltölti a fájlokat. Az egész regisztráció nélkül, csak e-mailcím megadásával is működik. Ám ha valaki regisztrál, mindig visszakeresheti, hogy milyen anyagokat rendelt meg, sőt a megrendelés egy bizonyos pontjáig akár módosíthatja is azokat. Ha a nyomda professzionálisabb felhasználókat is szeretne kiszolgálni, akkor könnyedén mellé rakhat egy Confluence-rendszert, amely segíti a felhasználót a képi anyag feltöltésének paramétereivel vagy a digitális formátum leírásával (margó, offset stb.). Ahogy az ügyfél feladta a megrendelést, azonnal visszajelzést kap, hogy a cég megkapta azt. A nyomda ezt követően azonnal ráállíthatja a remote dolgozó grafikus kollégákat a feltöltött tartalom ellenőrzésére és a megrendelés pontosítására; mindez online is elvégezhető, aszinkron jelleggel. Hiszen az ügykezelő a rendszer segítségével bármikor küldhet üzenetet az ügyfélnek, és viszont. Mi több, így mindkét fél számára minden nyomon követhető, sőt a gyártósorok kapacitása is maximalizálható.
Felhőmérce
Megmérjük a céged, segítünk megtalálni a következő lépést!

A ShiwaForce a feliratkozók számára ingyenesen elküldi az “5 érv a felhőbe átlépés mellett” című 40 oldalas szakértői tanulmányt és hozzáférést biztosít a Hatékony Csapatmunka tudásbázishoz egy rendszeres szakmai hírlevél formájában, mely segít a cégvezetőknek, döntéshozóknak felmérni saját innovációs lehetőségeiket. Azok számára, akik pedig a tettek mezejére lépnének, a ShiwaForce “Digital Delivery Diagnosis” online interaktív workshop* keretében segít megtenni a következő határozott lépéseket a cég agilis transzformációjában.
*előre meghirdetett időpontokban a beérkező igények szerint

Ez az oldal reCAPTCHA védelem alatt áll és a Google Adatkezelési nyilatkozata és Általános szerződési feltételei érvényesek.
Szótár

Mi fán terem a felhő?

A felhőtechnológiával kapcsolatban számtalan szakkifejezéssel találkozhatunk, ezek jelentése azonban magyarázatra szorul. Alább elmagyarázunk néhányat, a teljesség igénye nélkül.

Tovább
További versenyzők

Kidkrossz – egy webshop akkor is, ha a gyerek rossz!

„2008-ban, a válság idején alapítottuk a Kidkrosszt, és az elmúlt tizenkét évben szépen növekedtünk. Aztán jött a covid” – mondja Varga Anna, a gyerekjátékokat áruló Kidkrossz webshop társtulajdonosa. A fővárosi székhelyű vállalkozást férjével, Tamással alapították. Az évek során hat alkalmazottat vettek fel, még egy kis raktárt is fenntartanak a hirtelen jött rendelésekre vagy az ünnepi rohamra. „A jelmondat csak egy vicc” – mondja Tamás. „Nem is hiszünk a rossz gyerekekben.”

Elolvasom

Ördögkerék autóalkatrész

Az Ördögkerék nem mai gyerek, lassan harminc éve, hogy a tulajdonos-ügyvezető Kovács Imre bátyja útjára indította az autóalkatrész-nagykereskedelemmel foglalkozó céget. Akkoriban még minden megrendelés súlyos papírozást generált, amit főállású alkuszokkal oldott meg a vállalkozás. Az internet megjelenésével azonban változott a helyzet: nemcsak a gyártók álltak át online adatbázisokra, de a viszonteladók is igényelték, hogy csak pár kattintásra legyenek a rendelés feladásától. Az alkuszokat webes operátorok váltották fel, a munka az irodai számítógépekre költözött.

Elolvasom

Tekergő kerékpárszerviz

„Nézd, mi nem vagyunk multi, nincs programozó csapatunk, semmi ilyesmi, minek?” – darálja Csővárszeghy Gergő, a belvárosi Tekergő kerékpárszerviz tulajdonosa. Gyorsan pörgő ember, láthatóan nem érdeklik a felesleges sallangok. A Tekergőnél is az a mantra, hogy ha valaki behozza a bicaját, gyors és sikeres javítást vár, nem okoskodást.

Elolvasom

Molnár és társa tanácsadó iroda

Molnár Attila és Kiss Anita nyolc éve alapították független pénzügyi tanácsadócégüket. Elsősorban kkv-kra specializálódtak, cégek és vezetőik befektetéseivel, adóoptimalizálásával, növekedésüket segítő tanácsadással foglalkoznak. Az üzlet jól ment, szépen bővültek, jelenleg kilenc fővel működnek, de szeretnének még további alkalmazottakat, mert az ingatlan-tanácsadást és a kriptovalutákat is felvennék a portfóliójukba. „Haladni kell a korral” – mondja Anita.

Elolvasom