Az évtized második felére azonban fogyni kezdtek az ügyfelek, az új érdeklődők pedig nem értetik, miért olyan körülményes a Patanyomdánál rendelést leadni. „Lehet e-mailen. Meg levélben. Vagy személyesen” – mondja Artúr. „Mostanában inkább ilyen belsős, nagycéges anyagokat szeretnének velünk nyomtatni. De azt mondják, nehézkes a rendelés, pedig így megy már ezer éve” – von vállat. És tényleg így megy, ha nem is ezer, de húsz éve; csak épp az akkori elvárások mára elavultak, a megoldások sem kompatibilisek a sokszor nyugati székhelyű multik helyi irodáinak elvárásaival.
Bár a Patanyomdánál még nem aggódnak a bevételkieséstől, a növekedés egy ideje megállt, a járvány pedig a meglévő ügyfelekkel való munkát is megnehezítette. A dolgozók otthon maradtak, így se imprimálás, se feketebalansz-ellenőrzés. A berendezéseket működtető szoftverek az irodai gépeken vannak, azokat viszont a karanténos időszakban nehézkes távolról elérni. A szerver fenntartása költséges mulatság, a teljesítésre váró munka pedig csak gyűlik. Artúr szerint a folyamataik rég nem változtak, és látják, hogy ez nem jó így, de félnek belenyúlni. „Ami nem romlott el... na jó, ez épp elromlott, de értik.”
Pedig a megoldás karnyújtásnyira van. A szerverköltséget, vele az igen magas villanyszámlát meg lehetne spórolni, ha felhőből lehetne elérni a nyomda rendszereit. A 2019-es, 329 milliós forgalom 23 milliós adózás utáni eredményt hozott, 2020-ban azonban 285, illetve 12 millió volt ez a két összeg – miközben a dolgozók egy része is elszivárgott. „Ketten nyugdíjba mentek, négyen pedig babával vannak otthon. Kerestünk fiatalokat, hogy új színt hozzanak a cégbe, de nem szívesen jönnek” – panaszolja Artúr. Bár a nyomdaipar amúgy sem számít vonzó területnek, komoly gond, hogy a Patanyomda rendszereit kizárólag az irodából lehet elérni, és onnan is csak adott, előre telepített gépekről. Egy újonc betanítása és felszerelése idő, pénz és személyes kontaktus – egyik sem szerencsés egy olyan cég esetében, amelyik szeretne visszatalálni a helyes útra.
Az Y- és Z-generációs munkaerő számára fontos, hogy bárhol elérhető eszközökről dolgozzon, számukra a felhő már nem újdonság, hanem alapkövetelmény. Ez ráadásul a cég működése miatt is lényeges: a nyomdában szigorúan egymást követő folyamatok vannak, ha az egyik leáll, semmi sem megy tovább. Egy hete például az egyik Xerox állt le, benne az ügyfél leafletjeivel. A kért kétezer példányból négyszáz készült el, mivel pedig a benti számítógép fagyása okozta a gondot, addig senki sem tudott dolgozni, amíg ezt meg nem javították. Amennyiben felhőből ment volna a rendszer, a javítás azonnal elvégezhető lett volna.
„Tartunk tőle, de muszáj lesz” – mondja a felhőbe vezető útról Artúr. „Utána talán már nem kell azt hallgatnunk a multiktól, hogy ők nem érnek rá bejönni hozzánk, oldjuk meg a fájlkezelést.”