Felhőmérce - Ki fut be elsőnek?
Szótár

Ördögkerék autóalkatrész

Az Ördögkerék nem mai gyerek, lassan harminc éve, hogy a tulajdonos-ügyvezető Kovács Imre bátyja útjára indította az autóalkatrész-nagykereskedelemmel foglalkozó céget. Akkoriban még minden megrendelés súlyos papírozást generált, amit főállású alkuszokkal oldott meg a vállalkozás. Az internet megjelenésével azonban változott a helyzet: nemcsak a gyártók álltak át online adatbázisokra, de a viszonteladók is igényelték, hogy csak pár kattintásra legyenek a rendelés feladásától. Az alkuszokat webes operátorok váltották fel, a munka az irodai számítógépekre költözött.

Ez 2002-ben történt, a dotcomlufi kidurranása után nem sokkal. Ez a jelenség ugyan elsősorban az amerikai piacot sújtotta, ám az Ördögkerék vezetése a nyugati gyártói kapcsolatai miatt közelebb volt a tűzhöz, mint sok más vállalkozás. „Ijesztő volt látni, hogy a sok internetes befektetés értékét veszti” – mondja Imre. Bátyja, László öt éve adta át a cég vezetését, egy már akkor is elavult, belső hálózati rendszerrel. Amit egyébként a kiskereskedelmi egységek és partnerek munkatársai kezelnek saját számítógépekről.

Az üzlet jól megy, a 2020-as nyolcmilliárdos forgalom – bár autóalkatrész-nagykereskedők között nem számít kiemelkedőnek – a harminckét alkalmazottal működő Ördögkerék esetében igenis jó érték, ami egyben azt is jelenti, hogy nem a pénz állt a fejlődés útjában. „Túlságosan sok régimódi ügyfél van, akik megszokták a rendszereinket” – mondja a kissé avítt webshop felett görnyedő Imre. „Aggódtam, hogy ha hirtelen fejlesztünk, páran elszivárognak.”

Márpedig fejleszteni kellett. A régi rendszer egy helyi szerveren futott, amivel egyre több probléma akadt. Az Ördögkerék négy informatikust alkalmazott, hogy életben tartsák a rendszert, ami viszont a növekvő kiskereskedelmi oldali terhelés miatt egyre többször halt le. A cég nem tudott úgy bővülni, ahogy a bevétele alapján elvárható lett volna, az informatikusok állandó terhelése pedig oda vezetett, hogy a kelleténél sokkal több hibát vétettek. „Mintha egy lyukas csónakból kanalaztuk volna a vizet” – mondja Takács Béla rendszergazda. Ráadásul a partnercégek többsége az elmúlt években maga is felhőbe költözött, és olyan kérésekkel álltak elő, mint az Ördögkerék kínálatának automatikus frissítése. Egyre nehezebb volt azt mondani: erre sajnos nincs mód. Főleg, hogy a versenytársaknál már megjelentek ezek a lehetőségek.

A nehézségeket végül a felhőre váltás oldotta meg. „Az informatikus kollégák meggyőztek, hogy ez így nem mehet tovább” – idézi fel Imre. „Hiába mondtam, hogy vegyünk fel újakat, azt felelték, az is csoda, hogy ők még nem mondtak fel. Pedig megfizetem őket” – nevet. Az informatikusok persze sziklaszilárd számokkal érveltek: a termelékenység, azaz a cég hatékonyságának növekedése a régi keretrendszer miatt nem megoldott, amit egy felhőbe vitt, folyamatosan frissülő, s nem utolsósorban biztonságos megoldással ki lehetne váltani.

„Először egy esettanulmányt mutattunk” – mondja Béla. „Ebben az szerepelt, hogy egy hasonló vállalkozásnál, mint a miénk, felére csökkent a rendszerekkel kapcsolatos hibabejelentések száma. Ez fontos, mert sok ügyfél hétvégén, vagy akár éjszaka rendel alkatrészt. Állandóan pedig senki sem tud rendelkezésre állni egy ekkora cégben.”

Imrét végül meggyőzték, a kiskereskedelmi partnerek pedig az átállás folytonosságának köszönhetően alig vettek észre valamit. Sőt, az oldal még mindig ugyanolyan, mint régen – ezzel a cég elérte, hogy a megszokott funkciók frissítése a külalak módosítása okozta zavar nélkül menjen végbe. „Nem csak az informatikus kollégák bírják jobban az iramot, de az egész cég olajozottabban működik” – mondja a tulajdonos-ügyvezető. „Stresszmentesen növekedhetünk tovább. Ez a felhő nélkül nem sikerült volna.”

Megoldás
A rendszer kiskereskedők felé elérhető felületét változatlan formában felhőbe költöztettük. A rendszert kiszolgáló funkciókat fokozatosan, modernebb technológiák használatával újrafejlesztettük a ShiwaForce fejlesztő kollégáinak segítségével, hogy a lehető legnagyobb mértékben kiszolgálják a kiskereskedők integrációs igényeit. A fejlesztési igények gyűjtésére és a fejlesztési tevékenységek menedzselésére az Atlassian Jira Software-t használjuk. Az integrációs réteg kiskereskedelmi fejlesztői tudásbázisa a Confluence. A különböző hibabejelentésekhez a Jira Service Managementet állítottuk élesre. Használjuk továbbá az Atlassian StatusPage nevű termékét, amely valósidőben mutatja a kiskereskedők felé, hogy mely interfész-szolgáltatásunk működik, vagy melyiknél tapasztalható bizonyos fennakadás. Illetve itt tájékoztatjuk őket a jövőben várható leállásokról is. Így, ha gond van, mindenki rögtön értesül a problémáról, és az elhárítás menetéről is azonnali információik vannak. Ezáltal jelentősen csökkenthető annak a belső csapatnak a terhelése, akik a hibabejelentéseket kezelik.
Felhőmérce
Megmérjük a céged, segítünk megtalálni a következő lépést!

A ShiwaForce a feliratkozók számára ingyenesen elküldi az “5 érv a felhőbe átlépés mellett” című 40 oldalas szakértői tanulmányt és hozzáférést biztosít a Hatékony Csapatmunka tudásbázishoz egy rendszeres szakmai hírlevél formájában, mely segít a cégvezetőknek, döntéshozóknak felmérni saját innovációs lehetőségeiket. Azok számára, akik pedig a tettek mezejére lépnének, a ShiwaForce “Digital Delivery Diagnosis” online interaktív workshop* keretében segít megtenni a következő határozott lépéseket a cég agilis transzformációjában.
*előre meghirdetett időpontokban a beérkező igények szerint

Ez az oldal reCAPTCHA védelem alatt áll és a Google Adatkezelési nyilatkozata és Általános szerződési feltételei érvényesek.
Szótár

Mi fán terem a felhő?

A felhőtechnológiával kapcsolatban számtalan szakkifejezéssel találkozhatunk, ezek jelentése azonban magyarázatra szorul. Alább elmagyarázunk néhányat, a teljesség igénye nélkül.

Tovább
További versenyzők

Kidkrossz – egy webshop akkor is, ha a gyerek rossz!

„2008-ban, a válság idején alapítottuk a Kidkrosszt, és az elmúlt tizenkét évben szépen növekedtünk. Aztán jött a covid” – mondja Varga Anna, a gyerekjátékokat áruló Kidkrossz webshop társtulajdonosa. A fővárosi székhelyű vállalkozást férjével, Tamással alapították. Az évek során hat alkalmazottat vettek fel, még egy kis raktárt is fenntartanak a hirtelen jött rendelésekre vagy az ünnepi rohamra. „A jelmondat csak egy vicc” – mondja Tamás. „Nem is hiszünk a rossz gyerekekben.”

Elolvasom

Tekergő kerékpárszerviz

„Nézd, mi nem vagyunk multi, nincs programozó csapatunk, semmi ilyesmi, minek?” – darálja Csővárszeghy Gergő, a belvárosi Tekergő kerékpárszerviz tulajdonosa. Gyorsan pörgő ember, láthatóan nem érdeklik a felesleges sallangok. A Tekergőnél is az a mantra, hogy ha valaki behozza a bicaját, gyors és sikeres javítást vár, nem okoskodást.

Elolvasom

Patanyomda

„Sosem hittem volna, hogy a szokványos megoldásaink alól kifut a talaj, de hát ez is megtörtént” – csap a térdére Káver Artúr, a 2000-ben alapított Patanyomda tulajdonos-ügyvezetője. A családi cég meghívók, füzetek, magazinok nyomtatására állt rá, ez pedig bőven elég volt a kétezres évek első felében ahhoz, hogy nagyot és gyorsan növekedjenek. Az akkori csúcstechnikát külföldről szerezték, Artúr édesapja a rendszerváltás éveiben sikeres vállalkozóként segített megalapozni fia üzletét. Jól futott a szekér, 2010-ben már harmincan dolgoztak a debreceni nyomdában.

Elolvasom

Molnár és társa tanácsadó iroda

Molnár Attila és Kiss Anita nyolc éve alapították független pénzügyi tanácsadócégüket. Elsősorban kkv-kra specializálódtak, cégek és vezetőik befektetéseivel, adóoptimalizálásával, növekedésüket segítő tanácsadással foglalkoznak. Az üzlet jól ment, szépen bővültek, jelenleg kilenc fővel működnek, de szeretnének még további alkalmazottakat, mert az ingatlan-tanácsadást és a kriptovalutákat is felvennék a portfóliójukba. „Haladni kell a korral” – mondja Anita.

Elolvasom