Felhőmérce - Ki fut be elsőnek?
Szótár

Kidkrossz – egy webshop akkor is, ha a gyerek rossz!

„2008-ban, a válság idején alapítottuk a Kidkrosszt, és az elmúlt tizenkét évben szépen növekedtünk. Aztán jött a covid” – mondja Varga Anna, a gyerekjátékokat áruló Kidkrossz webshop társtulajdonosa. A fővárosi székhelyű vállalkozást férjével, Tamással alapították. Az évek során hat alkalmazottat vettek fel, még egy kis raktárt is fenntartanak a hirtelen jött rendelésekre vagy az ünnepi rohamra. „A jelmondat csak egy vicc” – mondja Tamás. „Nem is hiszünk a rossz gyerekekben.”
MÁR ÁTÁLLTAK

Az üzleti modell sokáig stabil alapokat szolgáltatott a kis kft.-nek, de a koronavírus 2020-as berobbanása alapjaiban rengette meg a céget. A járvány az otthonukba száműzte a Kidkrossz munkatársait, akik a webshop üzemeltetését még csak-csak megoldották otthonról, az oldalra egyszeriben beözönlő, sok ezer rendeléssel azonban már ők sem bírtak. „Nagyon sok jött egyszerre, ennyi még soha” – mondja Anna. „Ahogy a szülők otthon maradtak a gyerekekkel, úgy nőtt az igény a játékokra.”

Mivel a webshopot a felhőboom előtti években fejlesztették, az egész az iroda belső szerverén futott, amit egy külsős cég segített ráncba szedni, ha bármi baja lett. Márpedig lett; évről évre egyre többször kellett mókolni vele, Anna és Tamás azonban nem mertek szolgáltatót váltani. „Tudtuk, hogy a felhő a megoldás, de féltünk a költségektől” – mondja a kasszafelelős Tamás. „Hat alkalmazottunk van, őket ki kell fizetnünk. Nem költekezhetünk csak úgy, mert akkor veszélybe kerül a kenyerük.”

Igen ám, de egyik nap a szerver megadta magát, a szervizes pedig nem volt elérhető, mert a többi ügyfelét is akkortájt akasztotta meg a járvány miatti roham. Anna döntött: ideje meglépni, amit már rég meg kellett volna, és viszonylag gyorsan felhőbe költöztetni a cég megoldásait. Annál is inkább, mert a dolgozók nem bírták az extrém terhelést, látszott, hogy ehhez hat fő nem lesz elég (közülük is csak hárman foglalkoznak echte rendelésekkel). Új embereket felvenni a válság idején veszélyes, ideiglenes külsősöknek viszont nem lehet biztonságosan hozzáférést adni a cég helyszíni rendszeréhez.

Legalábbis addig nem tudtak, amíg a Kidkrossz át nem állt felhőre. Ezzel két legyet ütöttek egy csapásra: a webshop összes funkciója felhőbe ment, így a rendszer gyorsabb lett, ráadásul minden otthoni kütyün működik (a régi például nem szerette az iOS-t); a szezonális munkaerő bevonásával három újonc érkezett hozzájuk, akik csak a karantén végi, illetve nyári időszakban dolgoztak a cégnek.

Ezzel a vállalkozás be tudta hozni az elmaradását; most már skálázódni, növekedni is tudnak. „Nem volt olcsó beruházás, 10 milliót fizettünk a teljes átállásért” – mondja Tamás. „Ugyanakkor hosszú távon ez tűnik a járható útnak. Mostantól nem kell havi százezreket fizetnünk helyszíni karbantartásért.” Sőt lehetséges, hogy az irodát is lemondják – a raktár épp elég, a dolgozók pedig otthonról is be tudnak lépni. „A vírus alatt nagyon le volt terhelve mindenki, nem győzték a chatet. De azt már egy bot intézi, hozzánk csak a valóban fontos adatok jutnak el” – mondja Anna.

Megoldás
A webshop felhőbe töltését a csapat egy felhőszolgáltatóval oldotta meg. A webshopból kiesett megrendelések nyomon követése és a panaszkezelés viszont már az Atlassian segítségével valósulhatott meg. A lényeg a workflow, erre van a Jira. A megrendelésekhez a Jira Core vagy a Jira Software, míg a panaszkezeléshez a Jira Service Management. Az új dolgozók beléptetésére és a tudásmegosztásra a Confluence nevű szoftvert használtuk.
Felhőmérce
Megmérjük a céged, segítünk megtalálni a következő lépést!

A ShiwaForce a feliratkozók számára ingyenesen elküldi az “5 érv a felhőbe átlépés mellett” című 40 oldalas szakértői tanulmányt és hozzáférést biztosít a Hatékony Csapatmunka tudásbázishoz egy rendszeres szakmai hírlevél formájában, mely segít a cégvezetőknek, döntéshozóknak felmérni saját innovációs lehetőségeiket. Azok számára, akik pedig a tettek mezejére lépnének, a ShiwaForce “Digital Delivery Diagnosis” online interaktív workshop* keretében segít megtenni a következő határozott lépéseket a cég agilis transzformációjában.
*előre meghirdetett időpontokban a beérkező igények szerint

Ez az oldal reCAPTCHA védelem alatt áll és a Google Adatkezelési nyilatkozata és Általános szerződési feltételei érvényesek.
Szótár

Mi fán terem a felhő?

A felhőtechnológiával kapcsolatban számtalan szakkifejezéssel találkozhatunk, ezek jelentése azonban magyarázatra szorul. Alább elmagyarázunk néhányat, a teljesség igénye nélkül.

Tovább
További versenyzők

Ördögkerék autóalkatrész

Az Ördögkerék nem mai gyerek, lassan harminc éve, hogy a tulajdonos-ügyvezető Kovács Imre bátyja útjára indította az autóalkatrész-nagykereskedelemmel foglalkozó céget. Akkoriban még minden megrendelés súlyos papírozást generált, amit főállású alkuszokkal oldott meg a vállalkozás. Az internet megjelenésével azonban változott a helyzet: nemcsak a gyártók álltak át online adatbázisokra, de a viszonteladók is igényelték, hogy csak pár kattintásra legyenek a rendelés feladásától. Az alkuszokat webes operátorok váltották fel, a munka az irodai számítógépekre költözött.

Elolvasom

Tekergő kerékpárszerviz

„Nézd, mi nem vagyunk multi, nincs programozó csapatunk, semmi ilyesmi, minek?” – darálja Csővárszeghy Gergő, a belvárosi Tekergő kerékpárszerviz tulajdonosa. Gyorsan pörgő ember, láthatóan nem érdeklik a felesleges sallangok. A Tekergőnél is az a mantra, hogy ha valaki behozza a bicaját, gyors és sikeres javítást vár, nem okoskodást.

Elolvasom

Patanyomda

„Sosem hittem volna, hogy a szokványos megoldásaink alól kifut a talaj, de hát ez is megtörtént” – csap a térdére Káver Artúr, a 2000-ben alapított Patanyomda tulajdonos-ügyvezetője. A családi cég meghívók, füzetek, magazinok nyomtatására állt rá, ez pedig bőven elég volt a kétezres évek első felében ahhoz, hogy nagyot és gyorsan növekedjenek. Az akkori csúcstechnikát külföldről szerezték, Artúr édesapja a rendszerváltás éveiben sikeres vállalkozóként segített megalapozni fia üzletét. Jól futott a szekér, 2010-ben már harmincan dolgoztak a debreceni nyomdában.

Elolvasom

Molnár és társa tanácsadó iroda

Molnár Attila és Kiss Anita nyolc éve alapították független pénzügyi tanácsadócégüket. Elsősorban kkv-kra specializálódtak, cégek és vezetőik befektetéseivel, adóoptimalizálásával, növekedésüket segítő tanácsadással foglalkoznak. Az üzlet jól ment, szépen bővültek, jelenleg kilenc fővel működnek, de szeretnének még további alkalmazottakat, mert az ingatlan-tanácsadást és a kriptovalutákat is felvennék a portfóliójukba. „Haladni kell a korral” – mondja Anita.

Elolvasom