A szállítócégek nem bírják a logisztikát. Tiborczék már a kínaiakkal versenyeznek. A mértéktelen online rendelések okozta ferihegyi káoszból születik a legújabb kormányközeli üzlet.
Mi történt? Hatalmasra nőtt a Kínából, egészen pontosan a népszerű Temuról, Sheinről, AliExpressről és más online piacterektől online Európába rendelt csomagok száma. Ferihegy „kapuőri” szerepet tölt be. Az áruk több mint 95 százaléka többnyire Kínából érkezik és megy is tovább más államokban élő megrendelőkhöz. Ez káoszt is okozott a szállítócégeknél, de már épül a kiszolgáló infrastruktúra – a 24.hu szerint.
Részletek. Olcsón akarnak elaprózott csomagmennyiségeket szállíttatni az emberek Kínából, és így tervezhetetlen a logisztika. Egy-egy akciós időszakban a megszokott forgalom tízszeresét is ráönthetik a szállítókra.
A reptéren több mint 200 ezer tonnányi légiárut kezeltek tavaly, ami 2019-hez képest 50 százalékos növekedés, ehhez képest a globális légiáru-mennyiség átlagosan a 2019-es szinten van.
- 2021 óta hatalmasat ugrott az EU-n kívülről hazai címzettekhez továbbított csomagok száma, ez a volumen azonban eltörpül az importcsomagok mennyiségéhez képest a NAV adatai szerint.
- A teljes magyar vásárlók által generált e-kereskedelmi csomagmennyiség 32 százalékkal nőtt 2023-ban a GKID és a Mastercard körképe szerint. A hazai online kereskedők tehát alig tudtak csomagszám-növekedést felmutatni.
Kontextus. A 24.hu iparági forrásra hivatkozva azt írja, hatalmas lobbi állhat a kiugróan magas forgalomnövekedés mögött, sokat nyomhatott a latban, hogy a magyar kormány folyamatosan építette a kapcsolatokat Pekinggel. Főként azután ugrott meg a forgalom, hogy a kínai online kereskedők betörtek a vásárlók mindennapjaiba.
Ki repülhet rá a piaci résre? Úgynevezett crossdocking elosztók központokra lenne szükség, ahol nem raktározzák hanem csak elosztják a csomagokat.
A kínai cégek egyből megérezték ezt: a kínai CECZ csoport Vácon épít logisztikai okosraktárat. De a kormánnyal közeli kapcsolatokat ápoló Tiborcz István érdekeltségében lévő Waberer’s International leányvállalata, a WPL-Log Zrt. is épít egy ilyet Ecseren.
A Waberer’s másik leányvállalata, a WSZL Kft. révén a teljes körű raktárlogisztikai szolgáltatásokra is ráment, ahol Hernádi Zsolt Mol-vezér is érdekelt az általa alapított, kormányzati kötődésű tőkét mozgató Voyager magántőkealap birtokában lévő Boxy Zrt.-n keresztül.
A lap megjegyzi, hogy egyelőre nehéz felmérni az ilyen beruházások érdemi nemzetgazdasági hasznát, viszont nem tudni, hogy a kormányzat milyen háttérmegállapodásokat kötött a kínaiakkal.