Váratlan együttműködés indul, kezet rázott egymással a Kifli.hu anyacége és az Amazon. Mi az üzlet háttere, miért fogott össze a két konkurens webáruház Európa legnagyobb gazdaságában?
Mi történt? Nagy bejelentés Németországból. A cseh online szupermarket, az öt országban futó Rohlik (itthon Kifli, a németeknél Knuspr) együttműködésbe lép az Amazonnal, ezzel felpörgetve a Rohlik németországi terjeszkedését, jelentették be a felek csütörtökön. A Knuspr már el is érhető az e-kereskedelmi óriás helyi platformján.
Miért fontos ez? Nagyon érdekes, hogy az Amazon beengedte magához a konkurenciát, a 2021-ben indult Knusprt.
- Tudniillik, az Amazonnak is van online szupermarkete, az Amazon Fresh, elérhető Berlinben, Hamburgban és Münchenben is.
- Pontosabban csak volt! Cikkünk megjelenése után, november 14-én be is jelentette az Amazon, hogy december közepén bezárja Németországban a Fresht. Így egyszerűsíti a frissáru-szolgáltatását (hiszen már csak a Knuspr marad), és inkább a nem romlandó árukra fókuszál. Sokadik kudarca ez a cégnek az élelmiszeres kereskedelemmel.
- Bármi is legyen az üzlet háttere, jól jött a deal a Rohliknak. Hiába beszélünk Európa legnagyobb gazdaságáról, nehéz megfejteni a német piacot, nincs ott akkora kultúrája az online bevásárlásnak, mint akár Csehországban.
Mit jelent ez a gyakorlatban? A Knuspr fejese, Mark Hübner szerint a német Amazon Prime-előfizetők kaphatják házhoz a Knuspr tizenötezer árucikkes kínálatát. Az egyesített szolgáltatás még csak Berlin és környékén érhető el, de a következő hónapokban a frankfurti, valamint müncheni körzetekkel is bővítik.
A Rohlik alapítója, a cseh üzletember, Tomáš Čupr – szeptemberi Forbes-címlapos – tisztázza:
„Közvetlenül a Knuspr szolgálja ki továbbra is a vásárlókat, az együttműködés a Rohlik elérésének bővítését célozza, és hogy megerősítse pozícióját a német piacon.”
Kontextus. Jövőre Hamburgban is elindul a Knuspr, a következő években pedig több mint egy tucat német városban szeretnének elérhetők lenni. A Rohlik öt országban havi több mint egymillió megrendelést teljesít, 2024-ben csoportszinten már egymilliárd euró fölötti bevételre számítanak – 2023-ban ez még csak 700 millió euró volt. 2030-ra Európa-szerte már harminc városba szeretnének eljutni.
Hogyan tovább? Nem véletlenül Németországra fókuszál a cég, viszi a pénzt rendesen. Csoportszinten húszmillió euróra rántotta le a tavalyi veszteséget, pedig Čupr célja jövőre már a nullszaldó.
- Amikor erről kérdeztem a szeptemberi Forbes-címlapinterjúban, Čupr azt mondta, hogy München már minden hónapban profitot termel nekik. A kulcs a raktárautomatizáció.
- Egy-egy új, automatizált raktár két év után hoz nekik nyereséget, és újabb két év, hogy visszajöjjön az ára, vagyis az ötödik évben kezd el ténylegesen pénzt hozni (ha meglévő raktárt automatizálnak, gyorsabb a megtérülési idő).
- „Ugyanezt a modellt kéne mindenhova átmásolnunk” – mondta nekem Prágában a cseh alapító. Kulisszatitok: a hír borítóképe abban az irodaházban készült, ahol a Rohlik főhadiszállása is található.
A cikk november 16-án frissült az Amazon bejelentésével, hogy bezárja az Amazon Fresht.