A Nagy Webáruház Felmérés kapcsán erre és sok más fontos kérdésre is megkaptuk a választ. Merre tovább webshopok?
Mi történt? „Nem lennék meglepve, ha karácsony környékén ismét hasonló problémák jelentkeznének, ezért érdemes előre tervezni, és már most megrendelni az ünnepi ajándékokat” – írta meg véleményét Rab Máté, a Shoprenter ügyvezetője a kapacitásproblémákkal küzdő csomagautomatákról a Nagy Webáruház Felmérés kapcsán.
A lapunkhoz eljuttatott 2024-es felmérés 998 hazai webáruház tulajdonos véleményét gyűjtötte össze, vizsgálva a marketing eszközök, fizetési és szállítási módok preferenciáit. A kutatás eredményei összehasonlíthatók a korábbi évekkel, átfogó képet adva a piac változásairól.
Eredmények. Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede kínálja ezt az átvételi módot, ami 12 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.
Az egyre növekvő kereslet az egyik fő oka lehet a szolgáltatók kapacitásproblémáinak
– állapította meg a Nagy Webáruház Felmérés.
Az idei felmérés adatai szerint a webáruházak 73 százaléka kínál csomagautomatás átvételt, szemben a tavalyi 65 százalékkal. A csomagpontok aránya szintén nőtt, 70 százalékra a tavalyi 56 százalékról. Ezzel párhuzamosan a házhozszállítás, bár továbbra is népszerű, 93 százalék, kis mértékben visszaesett a tavalyi 95 százalékhoz képest, jelezve az átvételi módok változó preferenciáit.
„A kereslet növekedése egyértelműen hozzájárult ahhoz, hogy idén három nagy csomagautomata szolgáltató is kapacitásproblémákkal küzdött és bedugult egy időre. A csomagautomaták kényelmesek és rugalmasak, ezért egyre népszerűbbek, de a szolgáltatók nem tudnak elég gyorsan bővülni. Nem lennék meglepve, ha karácsony környékén ismét hasonló problémák jelentkeznének, ezért érdemes előre tervezni, és már most megrendelni az ünnepi ajándékokat” – mondta Rab Máté, a Shoprenter ügyvezetője.
A szakértő hozzátette: éppen 10 éve, 2014-ben jelentek meg Magyarországon először a csomagautomaták, a Shoprenter első mérése pedig 2015-ben történt.
Akkor még mindössze a webáruházak 12 százaléka kínált csomagautomatás átvételt.
A kapacitásproblémák másik jelentős oka a külföldi piacterekkel és online platformokkal való együttműködések. Amikor ezek a cégek szerződést kötnek egy csomagautomata szolgáltatóval, a megugró rendelési volumen könnyen túlterheli a logisztikai rendszert. Ez különösen kritikus szezonális időszakokban vagy kedvezményes kampányok idején, amikor a rendelések száma jelentősen nő. Ezek a helyzetek komoly kihívást jelentenek a szolgáltatók számára, akik nehezen tudják kezelni az átmeneti kapacitáshiányokat.
Honnan az optimizmus? A megkérdezett magyar webáruházak jelentős része optimistán tekint az idei évre: a vállalkozások 78 százaléka számít bevételének valamilyen szintű növekedésére 2024-ben. Különösen figyelemre méltó, hogy ahhoz képest, hogy tavaly csupán 11 százalék gondolta úgy, hogy képes megduplázni a bevételét, idén viszont a válaszadó webáruházak több mint egynegyede (27százalék) várja, hogy legalább kétszeresére nőjön árbevétele.
Az új, 2023-2024-ben indult webshopok különösen bizakodóak: 90 százalék vár növekedést, és minden negyedik új vállalkozás 150 százalékos bővülést remél az év végére.
Kevesebb pénzből többet? A webáruházak marketingköltségei 10 százalékkal csökkentek tavalyhoz képest, átlagosan évi 4,45 millió forintra. A marketingköltségek ilyen arányú csökkenése arra utal, hogy a vállalkozások költséghatékonyabb stratégiákra próbálnak váltani, hiszen bevételek legnagyobb része organikus csatornákon keresztül keletkezik, a fizetett Google Ads kampányok pedig a második helyen állnak.
Ennek egyik oka lehet, hogy a vásárlók figyelme egyre többféle közösségi platformra oszlik szét, bár ezekből a csatornákból származó bevétel még mindig alacsony, de a trendek a diverzifikáció felé mutatnak. Aggasztó adat ugyanakkor, hogy a válaszadó webáruházak 40 százaléka továbbra sem foglalkozik az elhagyott kosarak kezelésével.
„Az elhagyott kosár asztalon hagyott pénz. A vásárlók gyakran hagyják félbe a rendeléseket, de emlékeztető üzenetekkel vagy különleges ajánlatokkal visszacsábíthatók lennének. Ez a stratégia nemcsak a vásárlások számát növeli, hanem erősíti a vásárlói elköteleződést is. Az a webáruház, amely nem kezd ezzel valamit, nagyon sok pénzt hagy az asztalon” – mondja Rab Máté.
Mi gátolja a magyar webshopokat a külföldi terjeszkedésben? A felmérésben részt vevő webáruházak mindössze 14 százaléka értékesít külföldi piacokra, ami lényegében megegyezik a tavalyi 15 százalékos aránnyal, jelezve, hogy a nemzetközi terjeszkedés továbbra is komoly kihívások elé állítja a hazai e-kereskedőket. A külföldön értékesítő webshopok közül közel minden második számára a vevőszerzés jelenti a legnagyobb problémát, miközben 43 százalékuk logisztikai nehézségekkel, 40 százalékuk nyelvi korlátokkal és 35 százalékuk az árfolyamváltozások miatti bizonytalansággal küzd.
„A nemzetközi terjeszkedést jelentős akadályok hátráltatják, ami miatt a külföldi piacokra való belépés nehézkes és lassú. A vevőszerzési kihívások, a logisztikai nehézségek, a nyelvi korlátok és az árfolyamkockázatok olyan összetett problémák, amelyek visszatartják a magyar webshopokat attól, hogy sikeresen megjelenjenek a nemzetközi színtéren, és így a terjeszkedés üteme stagnál.” – mondta Rab Máté.