Méltányolnánk, ha lenne előzetes vita – jelentette ki az online is jelentős forgalmat bonyolító bútoráruház. Napokon belül életbe lép a postarendelet, ami sokak életét megnehezítheti.
Mi történt? „Méltányolnánk, ha lehetőség nyílna a jelenlegihez hasonló döntések és operatív részleteinek előzetes megvitatására a magánszektorral” – közölte az IKEA bútoráruház az rtl.hu-val annak kapcsán, hogy napokon belül hatályba lép a postarendelet, ami minden Magyarországon működő webáruháznak kötelezővé teszi a Magyar Postát is felajánlani a kiszállításra.
Kontextus. Mint ismeretes, március 28-tól kötelező lesz a Magyar Postával, azon belül a csomagszállítással foglalkozó MPL leányvállalattal is kiszállítatni minden megvásárolt cikket minden Magyarországon jelenlévő webáruháznál. Az ehhez kapcsolódó díjszabás mértékére egészen február közepéig nem derült fény.
Miért fontos ez? Szerződni ugyan nem kötelező a Magyar Postával, az kétségtelen, hogy a rendelkezés helyzetbe hozza az elmúlt években nehéz helyzetbe jutott vállalatot.
- A rendelet miatt nagy a pánik az e-kereskedelmi szektorban, főleg a kisebb szereplőknek jelenthet versenyhátrányt az extra, és ráadásul kötelező költségteher.
- Az MPL kommunikációja elég rugalmatlannak tűnik a témában, nemrég egy budapesti szakmai konferencián tartottak a Magyar Posta szerint „konstruktív” egyeztetést, ám az egyik résztvevő beszámolója szerint ennél sokkal egyoldalúbb volt az előadás.
- A magyar webáruházakat képviselő Ecommerce Hungary a 24.hu-nak úgy nyilatkozott, hogy nem egyeztetett velük előzetesen a jogalkotó, csak a rendelet megjelenése után kértek állásfoglalást az MPL-től (valószínűleg ennek hatására tett ki végül a posta a weboldalára egy tájékoztatót, illetve küldtek ki hírlevelet a legtöbb magyar webshopnak a jogszabályváltozásról).
Hogyan tovább? Az rtl.hu több nagy piaci szereplőt is megkérdezett, hogy nekik mekkora problémát jelent az átállás. Az Emag és a MediaMarkt nem mondott különösebbet az ügyben, követik a hamarosan hatályba lépő jogszabályt. Ami az IKEA bútoráruházat illeti, Nicola Nappi, a cég csehországi, magyarországi és szlovákiai logisztikai menedzsere már egy fokkal izgalmasabb választ adott: amellett, hogy „aktívan” dolgoznak a rendelkezés információi mentén, „további tárgyalásokat” kezdeményeztek a Magyar Postával „az együttműködés lehetőségeinek feltárása érdekében”.
Mi következik ebből? Az, hogy tíz nappal a jogszabály életbe lépése előtt még az ország egyik legnagyobb forgalmú webáruházában is maradtak kérdések. A szolgáltatáshoz szükséges extra erőforrások pontos mértékét még nem tudják megbecsülni az IKEA-nál, de azt meg tudják erősíteni, hogy „az előkészítési szakasz rendkívül időigényes”,
„Az előre nem látható változások miatt át kellett csoportosítanunk erőforrásainkat és késleltetnünk más üzletfejlesztési kezdeményezéseket és növekedési lehetőségeket a magyar piacon.”
Hozzátették: a kormány részéről „méltányolnánk, ha lehetőség nyílna a jelenlegihez hasonló döntések és operatív részleteinek előzetes megvitatására a magánszektorral”, hogy „minden szükséges lépést megtehessünk azért, hogy vásárlóink számára a legjobb minőséget nyújtsuk”.
Borítókép: a Magyar Posta új elektromos teherautói az átadásuk napján Budaörsön, a Porsche Hungaria Innovációs és Tréning Központjában 2023. november 21-én. A vállalat negyvenöt új, csomagszállításra és kézbesítésre is használható elektromos teherautót állít forgalomba.