Egy friss becslés szerint több mint 43 milliárd forintot hozhatott a black friday a hazai e-kereskedelemben. Erősebb napunk lehetett, mint tavaly.
Mi történt? A Molin AI nevű, személyre szabott csetbotokat fejlesztő startup (a Cápák közöttben kaptak befektetést) november 29-re, a 2024-es black friday hivatalos napjára összerakott egy bevételbecslő, adatkövető oldalt. Talán segíthet felmérni a mostani erőviszonyokat a hazai e-kereskedelemben, még ha csak pár napra is.
A november 29. éjféli állás 43 468 620 192 forint volt, vagyis ekkora árbevételt becsültek egyetlen napra a magyar piacon, mondja a Forbes.hu megkeresésére a Molin AI ügyvezetője, Tóth Benedek (a borítóképen).
Becslésük szerint a tavalyi hivatalos black friday-nap mintegy 7 százalékkal lehetett gyengébb, a 2022-es pedig 4–5 százalékkal lehetett erősebb a tavalyinál.
Miért fontos ez? „A számláló célja, hogy pici betekintést adjon abba az »őrületbe«, amit a boltok ebben az időszakban átélnek” – fejti ki Benedek. Valóban, a black friday a magyar e-kereskedelemnek is kiemelt promóciós napja, bár hozzá kell tenni, hogy az évek alatt hígult a fogalom.
- Idén papíron november 29-re esett a vásárlás fekete betűs ünnepe, de persze már rég nem egyetlen napra koncentrálódik a kampány itthon sem.
- Bár az infláció a black fridayt is jócskán átalakította, és a vonzereje is csökkenőben (hát még a vásárlóerőnk), azért még ma is keressük az akciókat.
- Igaz, jelen gazdasági időkben már a kereskedők sem igazán szeretnek übermagas kedvezményekkel áldozni a várható profitjukból.
- A Publicis Groupe Hungary és a PwC Magyarország kutatása szerint az idei BF-időszak forgalma a 160 milliárd forintot is elérheti.
Mit jelent ez a gyakorlatban? A Molin AI-féle követőoldala nemcsak a cég adatbázisából mutat valós idejű adatokat (oldalletöltések, MI-hez köthető szolgáltatások teljesítménye), de még árbevételt is becsül a magyar piacra. Sőt, még az élmezőny pár webáruháza is nyomon követhető az Emagtól az Alzán át akár a Temuig. A bevételbecslés nemcsak a webshopok online forgalmát, de az offline-t is tartalmazza. Benedek szerint több mint ezer magyar bolt használja őket, ami elég jó rálátást ad nekik az átlagos magyar boltok adataira.
Kontextus. Amit még szerintem fontos hozzátenni:
- Mint fentebb írtam, itthon nem minden webshop 29-én tartotta a black fridayt, az Emag már november 15-én letudta, náluk a 29-e már nem a BF jegyében telik.
- A MediaMarkt bevételeit természetesen jócskán felrántják a hagyományos üzletek.
- Többen nem is egyetlen napig akcióznak black friday címszó alatt, az Alza például több mint egy hónapon át. Ebben az esetben nem egy kampánynapra koncentrálódnak a költések és a bevételek, hanem jobban szétterülnek.
Hogyan tovább? Az oldal a tervek szerint december 2-ig, vagyis a cyber monday-akciók napjáig fot futni.
Kulisszatitkok
„A becslés alapjaként a teljes tavalyi árbevételt és black friday hétvégi online forgalmat vettük, majd ezeket a számokat a mostani pénzpiaci mutatókkal (pl. termékek árainak drágulása, infláció, vásárlóerő), e-commerce trendekkel és weboldal-látogatással hozzuk aktuális értékre – magyarázza nekem Tóth Benedek. – A számláló folyamatosan próbálja becsülni, hogy mennyi lehet az adott másodpercben a növekedés, ezt főként a Molin-boltok aktuális adataiból (pl. köszönjuk a vásárlást!-oldal látogatása, csetbotos beszélgetések száma, gyakorisága, témája) és becsült weboldal-látogatási adatokból extrapoláljuk.”
A borítóképen Tóth Benedek, a Molin AI ügyvezetője a Cápák között című műsorban 2023 szeptemberében.