Ilyen környezetben mindenki takarékoskodni próbál, azonban nem mindegy, hogyan. Egy jó biztosításon például nem érdemes, mert hatalmas terheket vehet le a vállunkról. A Generali jó példával jár elől, és szakértő segítséget nyújt ügyfeleinek is a bizonytalan helyzetben.
Válsághelyzetekben nem csupán maga a válságot kiváltó ok jelenthet kockázatot a magánszemélyek és a vállalkozások számára, hanem az is, hogy nehéz körülmények között, a bizonytalan jövővel szembesülve hajlamosabbak lehetnek a szereplők elhamarkodott, később súlyos következményekkel járó döntéseket hozni. Magyarországon mindenkit érintenek a magas infláció, a megugró energiaárak, a hirtelen megnövekedett kamatok okozta problémák, és mindenki próbálja is ezeket a hatásokat a maga eszközeivel mérsékelni, legyen akár szó egyénekről, családokról vagy éppen vállalkozásokról. Azonban kapkodás helyett ilyen bizonytalan helyzetben még inkább érdemes szakértő segítséget kérni e döntésekhez.
Az együtt gondolkodáshoz ideális partnerek a Generali Csoport tagjai. „Amikor engem arról kérdeznek, mi lesz, hogyan fogjuk átvészelni ezt a válságot, akkor az jut eszembe, hogy a Generali egy idén 191 éves vállalat, túléltünk két világháborút, végicsináltunk néhány válságot” – mondja Manlio Lostuzzi, a Generali közép-kelet-európai régiójának szeptemberben kinevezett igazgatója, aki személyében is megtestesíti ezt a stabilitást. Több mint 36 éve csatlakozott a csoporthoz, az eltelt időben számos vezetői pozíciót töltött be.
Magyarországi jelenlétünk 1832-ig nyúlik vissza, az évek során szilárd alapokat fektettünk le, és ma is ezt tudjuk kamatoztatni”
Új fejezet a CEE régióban
Kinevezésével, illetve a végrehajtott szervezeti változtatásokkal, amelynek keretében a közép-kelet-európai régió a Generali International Business Unit részeként működik majd a jövőben, új lehetőségek nyílnak meg a Generali magyarországi leányvállalata számára is. „Új vállalatirányítási modellt állítottunk fel a régió számára, hogy hatékonyabb koordinációval a működési szinergiákat jobban kihasználhassuk, miközben teljes mértékben támogatjuk stratégiai tervünk prioritásait. A prágai régiós központ a helyi leányvállalatokkal együttműködve dolgozik majd a még hatékonyabb, még gyorsabb fejlődést lehetővé tevő működés érdekében – vázolja fel Manlio Lostuzzi, aki azt is hozzáteszi, hogy nagy irányváltásra nincs szükség. – A régiós leányvállalatok, köztük a magyarországi is, a Generali Csoporton belül is kiemelkedő eredményeket hoznak, annak ellenére, hogy e régióban különösen nagy kihívást jelent a magas infláció.”
Márpedig az infláció több oldalról is nyomást helyez a biztosítási piac résztvevőire, hiszen egyrészt saját költségeik is emelkednek, közben pedig a kárösszegek is követik az árak, különösen az energiaárak emelkedését. Erre az lenne a természetes reakció, ha biztosítók maguk is árakat emelnének, azonban a Generalinál máshogy gondolkodnak.
A célunk, hogy minél kisebb mértékben kelljen az infláció hatásait az ügyfelekre hárítani, ezért mindent megteszünk a költségek csökkentése érdekében. Ebben benne vannak az olyan lépések, amelyeket egy átlagos családban is mindenki megtesz, lejjebb tekerjük a fűtést az irodában, kevesebb helyiséget fűtünk, közben pedig tárgyalunk a szervizpartnereinkkel az árak csökkentése érdekében.”
Persze ilyen lépésekkel csak bizonyos mértékű megtakarítások érhetők el, az igazán nagy lehetőségeket a hatékonyság növelésére, és ezáltal a költségek csökkentésére a további digitalizációban látják a Generalinál. „A folyamatok fejlesztésével, digitalizációjával mindenki nyer: az ügyfél, aki jobb és gyorsabb kiszolgálást kap, a cég, amely csökkenti a költségeit, és a környezet is, hiszen kevesebb energia és papír fogy. Mindenki jól jár, és közben még fenntarthatóbban is működünk, a fenntarthatóság pedig központi eleme a stratégiánknak” – mondja el Manlio Lostuzzi. Ennek érdekében a Generalinál folyamatosan fejlesztik a rendszereket, és bővítik az online szolgáltatások körét, a legtöbb dolog már elintézhető online felületeken keresztül is, a háttérben pedig olyan, mesterséges intelligenciát is használó rendszerek segítik a munkát, mint például a beérkező számlákat feldolgozó, sőt ki is fizető számlázórendszer, amely akár emberi beavatkozás nélkül is tud működni, segítségével pedig az ügyfelek gyorsabban juthatnak pénzükhöz, a cég pedig értékes, más területeken hasznosítható erőforrásokat takarít meg.
Nehéz időkben kockázatos lehet a biztosításon spórolni
Mint ebből is látszik, a költségek megtakarításának nem feltétlenül az a legjobb módja, ha fűnyíróelv mentén megvágjuk a kiadásokat. Manlio Lostuzzi az ügyfeleket is arra biztatja, hogy ehhez hasonló módon álljanak hozzá a kérdéshez. „A biztosításra sokszor költségként tekintenek a cégek és a magánszemélyek is, és ennek hatására úgy dönthetnek, a biztosításon kezdik a spórolást. Ez azonban hiba, különösen ilyen bizonytalan helyzetben, mint a mostani – hívja fel a figyelmet a régiós igazgató. – Az már más kérdés, hogy érdemes felmérni, mi az, amit igazán meg kell védeni. Lehet, hogy le lehet mondani a kisebb káresemények biztosításáról, de ha mondjuk súlyos egészségügyi problémáink támadnak vagy az életünk munkájával felépített otthonunk leég, azok olyan események, amelyekkel nagyon nehéz egy jó biztosítás nélkül megbirkózni.”
A hosszú évek tapasztalatával felvértezett szakember ezért azt javasolja, hogy mindenki kérjen tanácsot egy szakértőtől, határozza meg azokat a dolgokat, amelyek számára a legfontosabbak, és keressenek olyan megoldásokat, amelyekkel ezeket biztonságban tudhatja.
Egy vállalkozásnak például ilyen bizonytalan környezetben érdemes lehet megfontolnia, hogy nemcsak tárgyi eszközeit, esetleg ingatlanjait biztosítsa be, hanem gazdasági tevékenységét is, hiszen hiába nem esik mondjuk semmiben kár, egy valamilyen külső okból bekövetkező hosszabb leállás is tönkreteheti a céget. Ráadásul ilyen inflációs környezetben arra is figyelni kell, hogy nehogy alulbiztosítottá váljanak az ügyfelek szerződései, mert az is nagyon kellemetlen meglepetéseket tud okozni.
Közben viszont a veszélyek megfelelő felmérésével, illetve különböző óvintézkedésekkel csökkenthetők is a kockázatok, és ezáltal a biztosításra fizetendő díjak is. „Lehet, hogy egy új tűzoltóberendezéssel töredékére csökkenthető a tűzeset kockázata, és ez a befektetés gyorsan meg is térül, érdemes ilyen irányba is elindulni – mutat rá Manlio Lostuzzi, aki egy érdekes szempontra is felhívja a figyelmet. – Ha belegondolunk, ez is a fenntarthatóság egyik alapja, a kockázatok csökkentése. A vállalatok kockázatának csökkentése az alkalmazottakra, illetve a környezetre leselkedő kockázatokat is csökkentik.”
Természetesen nem elvárható senkitől, hogy az összes tényezőt átlássa, mérlegelje, majd egyedül meghozza a megfelelő döntést. A nagyvállalatoknál külön szakértők foglalkoznak a kockázatok elemzésével, de kisvállalkozóként, magánszemélyként a Generali szakértői segíthetnek ebben. Nem véletlenül kapta a vállalat stratégiája az Élethosszig tartó partnerség 24: a növekedés motorja címet, a Generali valóban arra törekszik, hogy az ügyfelekkel egy hosszú távú, akár élethosszig tartó együttműködést alakítson ki.
Generali stratégia: középpontban a fenntarthatóság
Ezért is örül annak Manlio Lostuzzi, hogy a vállalat az új fejlesztésekkel, a fenntarthatóságot előtérbe helyező stratégiájával a KKV-k számára is élethosszig tartó partner lehet. Ha a hosszú távú, össztársadalmi előnyöktől el is tekintünk, a fenntartható szemlélet adaptálása üzleti szempontból már egészen rövid távon is kézzel fogható: az ESG megközelítést alkalmazó KKV-k az ügyfelek elégedettsége, a hírnév és az érdekelt felekkel folytatott párbeszéd tekintetében is sikeresebbnek bizonyultak. Ezek a pozitív tapasztalatok és a jó gyakorlatok megosztása szintén fontos ösztönzők lehetnek, ezért a Generali 2021-ben elindította EnterPRIZE programját, amely az európai gazdaság gerincét jelentő KKV-k körében egy fenntarthatóbb üzleti modell kialakítását támogatja. 2022-ben 127 magyar kis- és középvállalkozás vett részt a Generali kezdeményezésben, amelyek munkavállalói jóllét, környezetvédelem és mikroközösségek iránti felelősségvállalás kategóriában nyújtottak be pályázatot. Az MSCI, az egyik vezető nemzetközi ESG-minősítő vállalata a korábbi AA minősítésről AAA-ra – a lehető legmagasabb szintre – emelte a nemzetközi Generali Csoport ESG- (környezetvédelmi, társadalmi és irányítási keretrendszer) minősítését, mely az ezen a területen végzett következetes erőfeszítések elismerése. Az MSCI értékelése megállapította, hogy a Generali magas szinten alkalmaz iparági jó gyakorlatokat az éghajlatváltozással kapcsolatos kockázatok mérséklése érdekében. Az SME EnterPRIZE kezdeményezés mellett közösségeiben is aktív a biztosító. A nemzetközi Generali Csoport öt éve hívta életre a The Human Safety Net programot, az egymást segítő emberek globális mozgalmát, hogy fenntartható változást kezdeményezzen. Magyarországon a program célja, hogy a szülőkön és gondozókon keresztül elősegítsék a gyermekek egészséges, kiegyensúlyozott fejlődését a koragyermekkori, legsérülékenyebb életszakaszban, és ezáltal biztos alapokat teremtsenek számukra a jövő kihívásaival szemben. A The Human Safety Net a vele együttműködő 5 magyar alapítvánnyal kialakított közös szakmai programokon keresztül valósítja meg céljait, és jutott el közvetlenül vagy közvetve idén több mint 2000 családhoz.
A Generali Csoport másik nagy kihívása, hogy a fiatalabb korosztályokkal is megtalálja a hangot. „Nagyon nehéz egy húszévest meggyőzni arról, hogy gondoljon a nyugdíjas éveire, de a mostani bizonytalanság talán nekik is megmutatja, hogy készülni kell az előre nem látható eseményekre.”
Aki pedig ezt belátja, az a Generaliban tökéletes partnerre talál. Manlio Lostuzzi természetesen nem tudja megjósolni, mi fog történni a következő időszakban, de azt tudja, hogy mit lehet tenni a kockázatok mérséklése érdekében. „Nekünk biztonságot és stabilitást ad, hogy egy nagy cégcsoport részeként működünk, de persze mi sem tudjuk előre, mi fog történni. Az ügyfeleink szeretnék fenntartani megszokott életminőségüket, és mi ebben próbálunk segíteni nekik. Nem könnyű ilyen környezetben jó befektetési és biztosítási döntéseket hozni; érdemes szakértőkkel konzultálni, mert egy diverzifikált portfólió és egy jó biztosítás rengeteg terhet levehet a vállunkról. Nem az összeset, de sokat.”