Nemigen van ma olyan, aki az Instagramot, vagy a Tiktokot pörgetve ne találkozott volna még az Ecom Testvérekkel. A fivérek videóikban azt az üzenetet közvetítik, hogy az álmainkat – megfelelő attitűddel – akár már egészen fiatalon elérhetjük. Most elmesélik saját történetüket.
Az Ecom Testvérek az olaszországi Torinóban nőttek fel, de minden évben Magyarországon nyaraltak anyai nagyszüleiknél. „Mindig szerettünk valamit csinálni: imádtunk legózni, de később, amikor például fel kellett újítani az anyai nagymamánk nyaralóját, akkor mi festettük falakat, csiszoltunk. Mindent meg szerettünk volna tanulni” – mesélik a kezdeteket a fivérek.
Ahogy teltek az évek, úgy lettek mások az igények. A testvéreknek egyre inkább feltűnt, hogy másoknak több van, vagy jobban élnek, mint ők. Emiatt elkezdtek érdeklődni, hogyan tudnának egy, az akkorinál jobb életszínvonalat megteremteni maguknak. „Torino Olaszország egyik leggazdagabb városa. Számos, generációk óta működő vállalkozás van, sok jómódú család él, bár sokan közülük ezt nem mutatják” – mondják.
A papok és a sneaker biznisz
A testvérek magániskolában tanultak, de nem azért, mert a torinói elithez tartoztak volna. „Hat, illetve ötévesek voltunk, amikor édesapánk meghalt. Anyukánk mindig megpróbált minket olyan helyekre betenni, ahol a legtöbbet tudtunk tanulni, kivenni a környezetből. Ezt elsősorban a privát iskolákkal adta meg nekünk. Először az apácáknál, később a papoknál tanultunk, ahol szociális alapon kaptunk jelentős kedvezményt az amúgy magas tandíjból. Nagyon sok, euróban kifejezve milliárdos család gyerekei járnak ide, és bár mi sem voltunk szegények, mégis megfogalmazódott bennünk, hogy az akkorinál többet szeretnénk – meséli a testvérpár idősebbik tagja. – Először sneakereket vásároltam, és azokat adtam el, az öcsém pedig fidget spinnereket árult az osztálytársainak. A papok nem is nézték ezt jó szemmel: behívták anyukánkat, hogy ha a gyerekük többszáz eurós cipőkkel bizniszelget, akkor mi nem is vagyunk olyan szegények, hogy a csökkentett tandíjat fizessük.”
Ezek az üzletelések még a személyes kapcsolatokra, találkozásokra épültek. 2020 elején aztán megérkezett a Covid, és mint minden mást, ezt is alaposan átírta. Az e-kereskedelemben előbb az idősebbik fivér látta meg a lehetőséget, majd a fiatalabbik is csatlakozott hozzá – ekkor még csak a lelkesedés volt, az első eredmények csak ez után jöttek. A tanulópénzt persze itt is meg kellett fizetni, ami esetükben egy online kereskedési guru kurzusára való befizetést jelentette. „Előbb eladott nekem egy kurzust 400 euróért, ami semmit nem ért, de gondoltam, én értettem valamit félre, ha egy-az-egyben beszélek vele, biztosan megértem, mi a siker titka. Beszéltünk egy órát, további 1000 euróért – és semmit nem ért. 16 évesen ez rengeteg pénz volt nekünk” – meséli a báty. Végül találtak egy olaszországi e-commerce szakértőt, aki heti egy alkalommal mentorálta őket. Az üzlet pedig lassan épülni kezdett.
Cicafelhőtől az áloméletig
Az első ilyen a 2020 novemberében elindított házikedvenceknek szánt termékekből álló webshop volt, ahol kutyáknak és macskáknak készült fekhelyeket árultak dropshippingben. Az üzleti modell lényege, hogy webáruház a termék gyártója vagy disztribútora és a vásárló közé ékelődik, egyfajta közvetítői szerepet töltve be, de ő maga nem rendelkezik saját árukészlettel. A vásárló szállítási adatait közvetlenül a beszállítónak küldi, és a beszállító küldi ki a termékeket a vevő részére.
A fivéreknek a Covid idején megnövekedett szállítási idők is segítettek, hiszen sokkal kevesebb embernek tűnt fel, hogy lassan jön meg a rendelt termék. A hatékony Facebook reklámozásnak köszönhetően a kereslet gyorsan felfutott, és a visszajelzések is pozitívak voltak. A testvérpár szerényen nyilatkozik a sikerről: „Mi nem találtunk ki semmit. Megmutatták nekünk, hogyan működik ez a modell, és mi csináltuk ezt először Magyarországon. Az elején egyszerűen megnéztük, mi az, ami az olasz mentorunknál működik, lefordítottuk magyarra és elkezdtük árulni.”
Ekkor még az idősebbik Ecom testvér sem volt még 18 éves, a kiskorúság pedig sok mindent lelassított a bizniszben. A szülői bizalom és a támogatás szerencsére megvolt, ami sokat segített nekik, a tizennyolcadik születésnap azonban így is fontos mérföldkő volt. Az első webhopjukkal ugyan elértek jelentős sikereket, de azt is látták, hogy a látogatók 70%-a nem vásárolja meg a kosarában lévő terméket. Ennek legfőbb oka az volt, hogy nem lehetett utánvéttel fizetni, az ugyanis a dropshipping üzleti modellben nem működik. A megoldást – hol máshol?! – a Forbes-ban találták meg: „Anyukám karácsonyra vett egy Forbes magazint, amiben egy fiatal, magyar logisztikai vállalkozásról írtak. Ez a cég a Webshippy volt, akikhez 2021 szeptemberében rendeltük be az első árukészletünket. Innentől kezdve ki tudtuk szolgálni az utánvétes vásárlókat is” – mesélik a fivérek.
Aki tudja, tanítja
A srácok 2021 utolsó negyedévében érezték azt először, hogy megcsinálták a bizniszüket. „Az elején még élőben figyeltük a bejövő rendeléseket. Amikor valaki vásárolt, mosolyogtunk és átöleltük egymást. Amikor bejött a Webshippy, le kellett némítani az értesítéseket a telefonunkon, annyiszor csipogott. Ezt követően pedig már hamar lett egy napi minimum forgalom elvárás.”
A számok azóta is csak nőnek, és nőnek. Üzletileg idáig a 2023-as év volt a legeredményesebb, ami miatt a korábban indult kurzusukat is átmenetileg be kellett zárniuk. Ez utóbbit 2023 februárjában indították, és novemberig összesen 850 diákot engedtek be a programba. Az Ecom testvéreknek ez az idei fókuszuk: „Az e-commerce részét mára jól kezeli az a néhány fős csapat, amit felépítettünk, ezért mi most a programunkra szeretnénk koncentrálni. Egy felhőpárnával nem változtatod meg senki életét, a programunkkal azonban igen. Nekünk ebben nem is az a fontos, mennyi pénzt keresünk vele, hanem az, hogy mennyire elégedettek vele a diákok. Ők jellemzően azért keresnek meg minket, mert nem elégedettek az életükkel: azzal, ahol élnek, azzal, mennyi pénzt keresnek, vagy azzal, mennyi szabadidejük van. Azt gondolnád, hogy csak fiatalok jönnek, de nem: a negyvenes-ötvenes korosztályból is vannak diákjaink. A kurzus során nem csak a képzési anyagot kapják meg, de személyes coachingot, mentorálást is biztosítunk számukra – olyat, amilyet mi is szerettünk volna kapni az elején.”
A személyesség ereje
„Rendkívül jó érzés volt megtapasztalni, amikor közülük 85-en eljöttek a budapesti Marriott Hotelbe egy személyes előadásra, beszélgetésre, illetve velük együtt átadtunk egy adományt a Mikulásgyárnak – mesélik az Ecom Testvérek. – Volt olyan, aki egyenesen Németországból érkezett, csakis amiatt, hogy találkozzon velünk, és a csapattal. Számunkra ez egy nagy és fontos megerősítés volt abban, hogy jó úton járunk.”