Csökken a távolság Amerika és Magyarország között, nemcsak mert egyre nagyobb és egyre több szuperprodukció választja Budapestet forgatási helyszínül, hanem mert a magyar filmesek közül is sokan futnak be nemzetközi karriert küföldön is – vagy kizárólag ott.
A
februári Forbesban egy jelmeztervezőt és egy vizuáliseffekt-művészt mutatunk be,
akik a szédítő különbségekről és kijózanító azonosságokról mesélnek, de írtunk
Magyarország egyik legértékesebb hazai exportcikkéről is: három
operatőrgeneráció Zsigmond Vilmostól Rév Marcellig.
Patkós Júlia bölcsészből lett divattervező, divattervezőből pedig jelmeztervező. New York világhírű divatiskolájából, a Parsonsból Párizsba, Londonba majd Montrealba vitte az útja. Minden állomáson a nulláról kezdte.
„Külföldön jelmeztervezőként dolgozni olyan, mintha mindennap 200 méteres versenyfutásban kéne részt vennem 50 méter hátrányból” – de Julit ez élteti. „Nem élhetem meg úgy, hogy ez milyen igazságtalan, így nem lehet egy életet leélni. Nem hibázhatok, nem panaszkodhatok, jobban és többet kell dolgoznom, mint egy helyi tervezőnek, különben nem kapok második esélyt.”
Juli öltöztette tervezőasszisztensként Jude Law-t, Donald Sutherland-et és Reese Witherspoont is, mégis újrakezdésére a legbüszkébb. Na meg arra, mikor legutóbbi filmjénél, a Clark Sisters-nél, amin jelmeztervezőként dolgozott, egy „mission impossible”-nek tűnő projekt után meglátta a boldogságot a színésznői arcán, ahogy gyönyörűnek érzik magukat és készek helytállni a szerepükben.
Mindenki dőlt a nevetéstől
Török Attila végzős gimnazistaként a hagyományos mikulásnapi, tanárokat parodizáló színdarab elejére készített egy ötperces kisfilmet, amiben lecserélte tanára fél arcát a Terminátoréra, az iskola épületét pedig egy Star Wars-csillagromboló repítette el. Mindenki dőlt a nevetéstől, Attila pedig ekkor érezte először, hogy talán megy is neki, ami eddig csak érdekelte. Annyira ment, hogy tíz évvel később már igazi Star Wars-filmen dolgozott. Nagymamája nevelte fel, aki azért, hogy Attila elmehessen animáció szakra egy angol egyetemre, lemondott a megszokott családi ház kényelméről és kiadta a házat Pápa új NATO-bázisára érkező amerikai katonáknak jó pénzért.
„Itt, aki akarta, orrvérzésig tudott gyakorolni” – mondja Attila, aki örömmel beleállt a kemény munkába. Bejött, első igazi filmes projektje, az Éhezők viadala: Futótűz volt, amit a Bosszúállók, a Godzilla, két Star Wars, számos új lehetőség és fontos döntés követett.
Itt belelapozhatsz a februári magazinba: