Richard Susskind, a nagy hírű brit jogi jövőkutató szerint a mesterséges intelligencia képes arra, hogy töredék idő alatt hibátlan adásvételi szerződéseket, válókereseteket, engedélyeket, sőt tanácsadást rakjon össze, de hiba lenne azt feltételezni, hogy már holnap elveszi a munkánkat. Susskindról a most megjelent januári Forbesban írtunk portrét.
Határozott tartásával, magabiztos mosolyával első látásra kiköpött ügyvédbenyomást kelt. Nincs ez másképp, amikor megszólal, csak hozzáadódik a brit habitus is, az arra jellemző körültekintő fogalmazásmóddal, udvariassággal és fanyar humorral. Mégis, igazán csak akkor mutatja meg valódi arcát, amikor arról kezd beszélni, milyen szeizmikus változás előtt áll az jogászi pálya:
Richard Susskind jogi jövőkutató igazi tech geek, analitikus gondolkodással.
Susskind a mesterséges intelligencia és az internet változásainak a különféle szakmákra tett hatását kutatja, fókusza természetesen a jog, ahol a legal tech kifejezés (jog és technológia találkozása) még az agyonhasználtság és így a kiüresedés előtt tart. Félig ügyvéd, félig pedig technológiai szakértő, munkássága mindkét területen kiemelkedő és hiteles.
Oxfordban doktorált, húsz éve az angol és a walesi Legfelsőbb Bíróság főbírájának IT-tanácsadója, ez alatt az idő alatt hat főbíró munkáját kísérte végig. Mint technológiai szakértő huszonkét éve tart világszerte előadásokat, háromévente új könyvet ír, és tucatnyi rangos szaklapban publikál. Magyarországra is egy legal tech esemény miatt érkezett.
Egyik alaptézise és kutatási témája, hogy különbséget kell tenni automatizáció és transzformáció között. A jogi világot érintő változások ma inkább az automatizáció kategóriájába sorolhatók és gyorsan adaptálhatók, ezért gyors és messzemenő következtetések levonása helyett Richard árnyalt gondolkodásra biztat előadásaiban. Igen, a gépek napról napra többre képesek, az erre alkotott fogalom (increasingly capable machines) úgy született, hogy látta azt a temérdek pénzt és emberi tudást, amit a gépek fejlődésére fordítanak.
„Hogyan lehetne más eredménye a folyamatnak? Hiszem, hogy a legtöbb, ma ember által elvégzett munkát hamarosan gépek fogják megcsinálni, de nem ugyanúgy és nem ugyanazt” – ígéri.
A szakmáknak fel kell tenniük a kérdést, hogy pontosan mi az, amit kínálnak. Az ügyfélnek az esetek túlnyomó részében az eredményre van szüksége, nem a módszerre, hozzájutnak. Ez az „outcome thinking” a másik hazavihető alapgondolat Richard húszéves kutatói múltjából. „A beteg nem sebészt akar, hanem egészséget.” Próbálok vitába szállni vele azzal, hogy nem hiányzik-e ebből a lecsupaszított folyamatból az empátia, a visszajelzés vagy bármi más, de Richard felkészült.
„Amerikában az emberek kilencven százaléka online készíti el az adóbevallását. Nem hallottam még olyan panaszt, hogy hiányozna valakinek egy jó beszélgetés az adótanácsadójával.”
A Richard Susskindról írt teljes cikkünket a januári Forbesban találod. A magazinba itt tudsz belelapozni:
Borítókép: Orbital Strangers