Instabil gazdasági környezetben vállalták a legnagyobb kockázatokat, a válságkezelés a kisujjukban van. Bojtor Gyula mert előre gondolkozni, reszkírozott és nyert. A Foton nyílászáróit ma már nagymenő lakóparkok is veszik. Ajánló a friss lapszámból.
Őrült zsizsgés jellemezte a Foton Kft. 2003-as évét: az eladások szárnyaltak, a gyártás nőtt és a cég sikerei egy külföldi befektető érdeklődését is felkeltették. A messziről jött idegen nem kertelt, csinos összeg fejében fel akarta vásárolni a magyar piac egyik legerősebb nyílászáró cégét, hogy azt leendő ablakgyártó-gyűjteményéhez csaphassa. Egy olyan, több országból álló ablakgyártói hálózatot akart létrehozni, mely az egész kontinens piacát meghatározhatja. Bojtor Gyula, a Foton alapító ügyvezetője az ajánlatra első megilletődöttségében csak annyit tudott mondani: „hű”!
Kis türelmet kért, majd hazament megemészteni az ajánlatot. Másnap reggel kisfia, Benjámin egy szál pizsamában riadtan közölte vele, hogy rémálma volt. „Eladtad a Fotont! – mondta az üzletről semmit sem sejtő kisiskolás és szavai megpecsételték a cég sorsát. „Isteni jel volt és meghoztam a döntést: a cég nem eladó”– meséli Gyula élete legnagyobb kísértéséről.
2019-ben a gyermek már felnőtt férfi, pizsama helyett elegáns öltönyben feszít édesapja mellett a cég soproni telephelyén.Az értékesítési menedzserként dolgozó Benjámin és édesapja, Gyula között még érezhető a cégen belüli hierarchia. Az asztalfőn még utóbbi foglal helyet, de a fiú egyre közelebb kerül édesapja pozíciójához.
Műanyagból épült gyár
1996-ban május elsején elmaradt a munka ünnepe. Legalábbis a Foton Kft-nél, ahol a piros betűs napon is izzottak a munkagépek:
fontos nap volt, az egyéves, előtte csak forgalmazással foglalkozó cég kölcsöngépekkel kezdte legyártani első ablakait.
„Nagyon happyk voltunk. Az első ablakot sokáig ereklyeként vittük mindenhova. Ki akartuk állítani, csak sajnos már nem találjuk. Lehet, ráfogom majd az egyikre, hogy az volt az első” – mondja nevetve az ügyvezető, Gyula.
Bojtor Benjámin és Bojtor Gyula // fotó: The Orbital Strangers
Az akkor alig egy éves, 1995-ben alakult cégnek az induláskor nem voltak nagy elvárásai. Az egymillió-kétszázezres alaptőkét négyen dobták össze az alapítók. Gyula – ma már az egyetlen tulajdonos – kölcsönökből szedte össze a rá eső részt. „Nem gondoltuk, hogy ebből valami kialakulhat. Úgy voltunk vele, hogy csináljuk, majd lesz valami.”
Lett is: a Foton a hazai nyílászáró piac meghatározó szereplőjévé vált, 2018-as bevétele már elérte az 1,87 milliárd forintot. A cég történetének további részletei a novemberi Forbes magazinban olvashatóak. Itt pedig bele is lapozhatsz az újságba:
A kiemelt képen Bojtor Gyula, a Foton alapító ügyvezetője látható // fotó: The Orbital Strangers