Van alternatív, nemzetközi, nagyon zöld, innovatív és művészeti. Néhány saját kerettanterv alapján tanít, akad, ahol nem 45 perces tanórákra bontják az iskolaidőt, hanem blokkokba szervezik, és egy témakörhöz kapcsolódóan tanítanak mindent. Íme öt vadonatúj suli: három ebben a tanévben indult, kettő pedig tavaly.
A februári Forbesban összesen 30 budapesti és főváros közeli magán-általánosiskolát mutatunk be, azok tandíjaival, aktuális nehézségeivel és közelgő nyílt napjaik dátumával. A lista (nem rangsor!) összeállításában Dobos Orsolya, az Alapítványi és Magániskolák Egyesülete alternatív tagozatának vezetője segített. A magazinba itt bele is lehet lapozni:
Fürkész Innovatív Általános Iskola (Budapest, II.)
A Tárogató úti egykori IBS-épületben nyílt Fürkész iskola a NAT-ot tanítja, azonban az órarendet, a napirendet újraszervezték: 45 perces órák helyett a jogszabályi keretek által meghatározott, de rugalmas időkeretekben tanulnak a gyerekek. „Egyre kevésbé tanítunk, sokkal inkább támogatjuk a gyerekeket a produktív teljesítményre, segítünk nekik megtanulni, hogyan kell a szükséges információt megszerezni és rendszerezni” – summázza az iskola filozófiáját Berecz Zoltán alapító. Az első tanévben mindössze három osztály indult: egy elsős, egy összevont másodikos-harmadikos és egy ötödikes, ezekben összesen 32-en tanulnak. A délutáni napirendet úgy alakították ki, hogy az iskola összes diákja vegyes korcsoportban foglalkozhat azzal, amivel kedve van, és a gyerekek segítenek egymásnak, csapatban dolgoznak A legnagyobb nehézségnek ugyanis Zoltánék pillanatnyilag azt tartják, hogy a gyerekek nem tudnak együttműködni, ezért a Fürkész suliban nagyon sok energiát fordítanak erre a területre. Az iskoláról tavaly szeptemberben, indulásakor írtunk a Forbes.hu-n.
Alapítás éve: 2019
Éves tandíj/alapítványi hozzájárulás: 1,668 millió forint (12 hónapon át 139 ezer), plusz 39 ezer forint beiratkozási díj
Nyílt nap: Február 17-én és március 24-én.
A Jövő Iskolája Általános Iskola (Veresegyház)
Az iskola megalapításához vezető elő lépéseket még 2016-ban, Gödöllőn tették meg: a szervezők felhívására sok szülő jelent meg az első workshopon, ahol együtt gondolkodva próbálták megtalálni a választ azokra a kérdésekre, hogy mi az, ami a jelenlegi közoktatási rendszerben reformokra szorul és hogyan képzelnének el egy olyan iskolát, ami egyszerre szolgálja ki a gyerekek, szülők és tanárok igényeit is. Ez a közös gondolkodás olyan produktívnak bizonyult, hogy később több workshopot is szerveztek, immár Veresegyházon.
Minden évben évfolyamonként egy osztályt indítanak, így most egy első és egy második osztályuk van, és mindkettőbe 19 gyermek jár. A NAT-ot tanítják, de a modern pedagógiai módszereket is alkalmazzák. Partneriskolaként csatlakoztak a Diákszem.Pont Általános Iskolához, elfogadva annak pedagógiai koncepcióját. Csengetés nincsen, az órák az adott témától és a gyerekek aznapi munkabírásától függően lehetnek hosszabbak vagy rövidebbek. Az órarendben van úszás, kempó, jóga, dráma és festés is. Még az iskolakezdés előtt a gyerekek egy alakuló kis csoportja harmadik lett a Scottie Go! – Építs robotot! pályázaton a leendő első osztályos kategóriában.
Alapítás éve: 2018
Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: 1,2 millió forint működési hozzájárulás
Nyílt nap: Február első hetében nyílt órákat tartanak, 7-én szülői tájékoztató lesz, a hónap végén játékos gyerekfoglalkozást terveznek, a leendő tanítókkal.
Miiskolánk Pilisszentiván Általános Iskola (Pilisszentiván)
Azt mondják, nem a módszerhez keresik a gyerekeket, hanem a gyermekhez a módszert. Mindenkinek egyéni fejlesztési tervet készítenek, a személyközpontúságot hangsúlyozzák. Az iskolában ugyanannyi időt szánnak a felfedezésre, mint a szabad játékra. Reggelente 9 órakor beszélgetőkörrel kezdik a napot (felmérik a gyermekek érzelmi attitűdjét), ezt sport, zene, vers, meseolvasás, szövegértés követi. A három tanulási sávban a gyerekek egyénileg tanulnak pedagógusi támogatással. Pénteken témanapot tartanak, kooperatív technikákkal dolgoznak. Kerülik a számokkal történő minősítést és a negatív megerősítést. „A gyermek nem írható le számokkal” – hangsúlyozza Pukli István igazgató, aki a 2016-os tanártüntetések egyik kulcsfigurája volt. Szövegesen értékelnek minden szereplővel közösen, és nincs házi feladat. A legnagyobb nehézségnek az állami iskolából érkező gyermekek „gyógyulási” folyamatát tartják, Pukli szerint „nehéz annak a demokrácia, aki csak a poroszos rendszert, az egyenlősítősdit ismeri”. Jelenleg 13-an vannak a gyerekek, az iskola folyamatosan bővül, és a tervek szerint a 2020/21-es tanévben egy új csoportot indítanak hatéveseknek, óvodapedagógussal és tanítóval, ide 12 gyermeket vesznek fel.
Alapítás éve: 2018
Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: alapesetben 960 ezer forint (havi 80 ezer), de minden családdal egyedileg állapodnak meg
Nyílt nap: Február 11-én és 18-án 16 órától bemutató foglalkozást tartanak a hatéveseknek, 28-án pedig nyílt napot.
Real School Budapest (Budapest, III.)
A Vertis-alapító Baráth Barna Baliról, a dzsungel mélyéről hozta a mintát: miután az ottani Green School felvirágoztatásában vezető szerepet vállalt, tavaly augusztusban feleségével, Szemerédy Viktóriával indították el az egyelőre tanulócsoportként működő Real Schoolt a Graphisoft Parkban. Az első tanévben három csoportban tanulnak a gyerekek: 6-7, 8-9 és 10-12 éves korosztályokban. A kezdő tanárcsapat között nyolc, a diákoknál pedig hét különböző nemzet képviselteti magát. 2020 augusztusától mint akkreditált nemzetközi iskola szeretnének tovább működni, részben a brit tantervre építve, ehhez engedélyt kell még szerezniük. Alapelvük a fenntarthatóság: szinte minden bútoruk újrahasznosított, a gyerekek saját építésű magaságyásokban termesztik a zöldséget, az irodapark menzáját pedig megtanították, hogy vegán ebédet főzzön nekik. Az órarendben négy alapvető blokk szerepel: a reggeli közösségi kört az úgynevezett Foundations követi, ahol a gyerekek matekkal, az angol nyelv elmélyítésével, irodalommal és szövegértéssel foglalkoznak. Az Our World keretében témák köré csoportosítva tanulnak történelmet, földrajzot és tudományt úgy, hogy azt összekötik az itt-és-most relevanciájával. Az Entrepreneurship nevű blokkban pedig a diákok mindig az adott témához kapcsolódóan, valós projektek létrehozásával sajátítanak el világmegváltáshoz elengedhetetlen készségeket. Emellett törekednek arra is, hogy minden blokkot átszőjön a művészet. Középtávon egy saját, teljesen a fenntarthatósági elvek alapján épített kampuszt terveznek, ahol az iskola óvodáskortól érettségiig fogadja majd a fiatalokat.
Alapítás éve: 2019
Éves tandíj/alapítványi hozzájárulás: 3-4 millió forint között, különböző mértékű ösztöndíjakkal
Nyílt nap: Havonta egy szombat délelőtt, legközelebb február 15-én.
A borítókép a Real Schoolban készült, fotó: Photon.
Tópark Alternatív Iskola (Biatorbágy)
Nyolcfős, heterogén kiscsoportokban oktatnak. A tanítás alapja az open learning, azaz az érdeklődés vezette, önszabályozó, egyéni tanulási út felkínálása demokratikus közösségi keretben. Saját pedagógiai programjuk mellett a Rogers iskola által engedélyeztetett, szociális kompetenciákra épülő alternatív kerettantervet használják. Az egyéni tanulás mellett a páros és csoportmunka, a projektalapú oktatás is teret kap. A legnagyobb feladatnak a meglévő évfolyamok feltöltését tartják, azaz év közben is várnak csatlakozókat az első, a negyedik és az ötödik osztályokba.
Alapítás éve: 2019
Éves tandíj, alapítványi hozzájárulás: 1,62 millió forint plusz 10 ezer forint felvételi díj
Nyílt nap: Február 17.