Egy idő után azt vettem észre, hogy startupokkal kapcsolatban Zsiborás Gergőnél tájékozódom. Ha kijött egy hír, tőle kérdeztem meg, mi a jelentősége, ha felmerült egy új cég, ő adott hátteret hozzá. Egy magazin jó esetben arról szól, amiről a szerkesztőségben beszélgetnek. Egészen pontosan: egy jó magazinban mindig benne vannak a szerkesztőségben elhangzott legérdekesebb mondatok. Két éve azt mondtam Gergőnek: csináljon egy startupjelentést, hogy ne csak számomra, de minden Forbes-olvasó számára segítse a tájékozódást.
Idén másodszorra született meg a jelentés, és pont olyan, amilyennek elképzeltük. Aki látni szeretné, hogy a sok felhajtás, hír és lufieregetés között mi számít, mi fontos, mi teljesítmény és mi kevésbé az, lapozza fel a tíz-egynéhány oldalas összeállítást. A Forbes történetének legszebb infografikái is benne vannak, megéri.
Valójában Mate Rimac cége is egy startup. A horvát vállalkozó magáról nevezte el elektromos sportautóját (Ford sem tett másképp, Mr. Forbesról nem is beszélve). A lehetetlennek tűnő küldetés minden jel szerint jól áll, és a mindenfajta autós hagyományokat nélkülöző Horvátországból kifut egy különleges történet. Sorozatgyártásról nincs szó, de egyedi megoldásokról, világszínvonalról és egy igencsak karizmatikus fiatalemberről igen.
Mészáros Dávid és az ingatlan.com története klasszikus Forbes-sztori. Amikor kijövünk egy ilyen történettel, mindig eszembe jutnak a korai vészmadarak, akik szerint pár éven belül majd kifutunk a jó magyar sztorikból. (Mostanában is ez az a kérdés, amivel leggyakrabban megtalálnak.) Ehhez képest közel 5 éve létezik magyar Forbes, és még mindig akadnak ilyen megíratlan történetek. Mészáros Dávid kitartott, küzdött, szerencséje volt, és nemzetközi mércével mérve is szokatlanul erős pozíciót ért el az online hirdetési piacon. Hogy csinálta? Mi fontos neki? Miért nem adná el cégét külföldi befektetőnek? Ács Gábor mélyre ásó cégportréjában mindenre ott a válasz.
Menedzserekről ritkán írunk. A Decathlon magyarországi története izgalmasnak tűnt, és többször is kiderült számomra: valamit nagyon jól csinál az itteni vezető. Pósfai Gábor portréját Bánáti Anna írta meg, és még indokoltabbá vált a téma, amikor kiderült, hogy Gábor megostromolja a Decathlon számára korábban bevehetetlennek tűnő osztrák piacot. Ha sikerül, egy (amúgy pingpongozó) magyar menedzser hódítja meg Ausztriát egy francia cég számára.
A kis cégeket sem kerültük el a júniusi Forbesban. A józsefvárosi Palotanegyedet külsős kollégánk, Bujdosó Bori járta körbe, és gyűjtötte be a legérdekesebb üzletek történetét. A mesés rajzokat és térképet szokás szerint Krnács Ágota készítette a Magyarország kedvenc utcái sorozathoz.