Biztonságos? Jól gyorsul? Felmegy a hegyre? Meddig bírja szuflával? Nehéz? Égető kérdések merültek fel a Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 4 elektromos roller kapcsán, mi pedig válaszokat kerestünk!
Az elektromos rollerek bombaként robbantak be az életünkbe a közelmúltban. Tíz éve még azt se nagyon tudtuk, hogy léteznek ezek a masinák, ma pedig lépten-nyomon ilyenekbe botlunk.
Magyarországon is iszonyú népszerűek ezek a termékek, ami nem meglepő, hiszen tényleg megkönnyíthetik, kényelmesebbé tehetik a mindennapokat.
Rengeteg iparági szereplő nyomul ezen a területen, ám az is igaz, hogy sajnos az elérhető modellek jó része küzd valamilyen hiányossággal. Így könnyű belefutni olyan vacak járgányba, amivel annyi a bosszúság, hogy az ember inkább elő sem veszi egy idő után. Az elektronikus eszközök gigantikus portfólióját kiépítő Xiaomi kínálatában is jó ideje megtalálhatóak e modellek.
Sőt, a kínai konszern mostanra komoly flottát épített fel ilyen járművekből, amelyeket hazánkban is sokan használnak. A cég a közelmúltban rukkolt elő az új Xiaomi Electric Scooter 4 Pro nevű rollerével, amely begurult hozzám is, hogy megvizsgáljam, mennyire életképes egy olyan komoly kihívásokkal teli közegben, mint a hatalmas kiterjedésű, dimbes-dombos Budapest.
Hagyományos kialakítás
Sok tere a dizájnereknek nincs, hogy megvalósíthassák vad álmaikat egy roller esetében, a fő feladatuk az, hogy ne rontsanak el semmit, és ebben itt nincs is hiba. Kellően magas ahhoz, hogy a kisebb bukkanókon gond nélkül átsuhanjon, és ne érjen le az alja.
A kormányrúd egyszerűen lehajtható, ami a tárolást és a szállítást könnyíti meg. Van rajta kitámasztó, ami stabilan tartja, maga a ház pedig, amin állunk, gumírozott, így nem csúszkál rajta a cipő még nedves időben sem. A termék nem vízálló, de az esőtől nem lesz baja, nem hal bele, ha megázik, és ez a tisztítást is egyszerűvé teszi, hiszen akár egy slaggal is le lehet mosni.
A súlya viszonylag nagy, 17,3 kilogramm, emiatt a cipelése időseknek vagy gyerekeknek azért problémát okozhat. De ez sem véletlen, ugyanis a szokásosnál nagyobb kapacitású akkumulátor került bele.
Energia
A hivatalos gyártói specifikációk szerint 55 kilométert lehet vele megtenni egyetlen töltéssel, de ezt valószínűleg lejtős úton, hátszélnél mérték. Én azt tapasztaltam, hogy sík terepen közel 40 kilométert lehet belőle kihozni, ami még így is teljesen rendben van, és e téren lefőzi a legtöbb vetélytársát.
Ez azt jelenti, hogy még egy olyan nagy városban, mint Budapest, is jó eséllyel beér vele az ember a munkahelyére bárhonnan.
Azt fontos megjegyezni, hogy az emelkedőn felfelé falja az energiát, tehát aki hegyre megy, annak valamivel kisebb hatótávval kell beérni. De a helyzet így sem vészes: én a Hősök teréről indulva a Citadellához másztam fel vele, és még így is maradt nagyjából egy „fél tank nafta” benne.
Hegymenet
Ezzel el is érkeztünk az egyik legkritikusabb részhez, aminél a legtöbb roller elvérzik, és ahol a Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 4 viszont kifejezetten jól teljesített. Gond nélkül felment a viszonylag meredek kaptatókon is, ahol biciklivel is szenvedek, ott sem csökkent a sebesség 15 km/h alá.
A motor teljesítménye és a nyomaték is rendben van tehát. E téren abszolút pozitív csalódást okozott, hiszen a korábbi esetekből kiindulva fel voltam készülve rá, hogy cipelhetem a csúcsra, de rám cáfolt a masina. Szerencsére.
Sebesség és fékezés
A maximális végsebessége 25 km/h, de ez érezhetően a szoftveres szabályozás miatt van így. Lejtőn lefelé sem lehet ennél nagyobb tempót elérni, amikor érezhetően alapjáraton zümmög a motor, és lenne még benne elég tartalék a száguldozáshoz.
A gyorsulása kiemelkedő, ami szintén igen lényeges a városi közlekedés során, amikor sokszor nem nagyon fér bele a tötymörgés.
A gyártó nagyon büszke a blokkolásgátlóval felturbózott kettős fékrendszerre, azonban én picit gyengének éreztem. Viszont ezt egy fogó segítségével mintegy fél perc alatt orvosolni lehet a bowden meghúzásával. Ezt követően pedig már nem volt vele semmi probléma.
Vezérlés és kényelem
A kormány kellően széles, a fogása kényelmes, a roller úttartása stabil. A kerék pneumatikus, azaz felfújható, tehát nem tömör gumik borítják. E megoldásnak van előnye és hátránya is, hiszen benne van a pakliban a defekt esélye, pláne a kátyús utakon. Viszont cserébe jóval hatékonyabban csillapítja a rázkódást, aminek köszönhetően kényelmesebb lesz a gurulás.
Nagy fényvisszaverőket pakoltak az oldalára, de ennél is fontosabb, hogy az első és hátsó lámpa fényereje is megfelelő. Nemcsak sötétben, hanem szürkületben, pirkadatkor vagy ködben is jól látszódik a jármű. A LED háttérvilágítású LCD kijelzőn minden fontos adat látszik, így tehát az aktuális sebesség, a rendelkezésre álló energia mennyisége, valamint az is, hogy égnek-e a lámpák.
Emellett az is feltűnik rajta elméletileg, ha valami probléma merült volna fel a termékkel, de szerencsére ezt én nem tapasztaltam. Ennek fényereje ahhoz elég, hogy felhős időben is lehessen használni, de tűző napfénynél nem látszódik belőle semmi.
A már megszokott módon egy mobillal is képes összekapcsolni, appon keresztül tekinthető meg például az akkumulátor töltöttségi szintje, valamint indításgátlót is be lehet itt kapcsolni, ami megnehezíti az ellopását.
Ajánlott?
A Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 4 az egyik legjobb e-roller, amivel valaha dolgom volt. Nagyváros közlekedésre kiválóan alkalmas, még a budai hegyekre is szépen felmegy, a hatótávolsága pedig kiemelkedő.
Jó szívvel tudom ajánlani, de csak annak, aki hajlandó érte kiadni a megszokottnál nagyobb összeget.
250 ezer forintot kóstál ugyanis, és ezzel ma egyértelműen a drágább e-rollerek közé tartozik. Viszont ennyit a tudása alapján bőven megér. Én városi bringás vagyok, a terveim szerint még akkor is karikázni fogok, ha már járókerettel kell elcsoszogni a drótszamárhoz, de még így is erősen elgondolkodtam a Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 4 beszerzésén. Bizonyos élethelyzetekben ugyanis egy ilyen sokoldalú, megbízható, kellően nagy teljesítményű e-paripa igen hasznos lehet.