Huzella Júlia színész száz napon át minden délelőtt ingyen mesélt a gyerekeknek a Facebookon, aztán férjével, Balogh Balázs médiadizájnerrel úgy döntöttek: miután olyan nagy sikere volt a szerelemprojektnek indult Tíztőlmesének, weboldalt készítenek belőle. Ma már több száz kortárs mese és két-háromezer forintos mesecsomagok közül válogathatnak a szülők, akik időnként maguk is leteszik a munkát, és gyerekeikkel együtt hallgatják a rögzített felolvasásokat. Miután a Tíztőlmese.hu-val Red Dot díjat is nyert a házaspár, most mobilapplikációt is készítenek a mesecsatornából.
Ez itt a Forbes.hu és G. Tóth Ilda kulturális sorozata, a Rám fér a kultúra. Pár heti rendszerességgel megjelenő cikkek, ajánlók, történetek és interjúk színházról, könyvekről, zenéről – meg bármiről, ami kultúra.
„A tavaly tavaszi karantén első napja előtt evakuáltak minket, miután találtak a környékünkön egy második világháborús bombát. Átmentünk Óbudára a szüleimhez, és ott édesapám (Huzella Péter, énekes-zeneszerző – a szerk.) azt mondta: arra gondolt, hogy ha be kell majd zárkóznunk, zenélni fog a gyerekeknek. Erre nekem az jutott eszembe, hogy ha szobafogságban leszünk, beiktatok itthon mindennap egy napközbeni meseolvasós időszakot az esti mesén túl. Már tudtuk, hogy távoktatás lesz, és tartottam attól, hogy túl sokat nézik majd a gyerekek a képernyőt. Balázs felvetette, hogy akkor már miért nem mesélek mindenkinek online” – meséli Huzella Júlia, hogyan kezdődött a Tíztőlmese története.
A délelőtt tízkor kezdődő, ingyenes felolvasásoknak pillanatok alatt több ezres követőtábora alakult ki. Pedig először csak egy anyafórumon írt körbe Júlia:
„holnap élőben fogok olvasni 10-től gyerekeknek, ha van kedvetek, gyertek”.
Miután az első napi meseolvasás élőben lement a színész saját hivatalos Facebook-oldalán, férje, Balázs azonnal összerakott a Tíztőlmesének egy saját Fb-oldalt – az ő foglalkozása ugyanis médiadizájner. Júlia kerek száz napon át mindennap leült a kamera elé, kezében egy kortárs magyar mesekönyvvel. A legelső Berg Judit Maszat című könyvsorozatának egyik fejezete volt. Általában mellette ült két kislánya, akik hallgatták a meséket – bár a nagyobbik, aki már iskolás, sajnálatára inkább csak a hétvégeken tudott becsatlakozni az online oktatás miatt.
Ők is tíztőlmeséset játszanak
„Rengeteg emailt kaptam szülőktől, akik hálásan köszönték meg, hogy lefoglalom a gyerekeket, így ők a karanténban tudnak egy kicsit dolgozni vagy főzni. Meg olyan is volt, aki bevallotta, hogy aztán ott ragadt a mese előtt a gyermekével, nem használta ki az időt munkára. Mesét végül is bárki hallgathat, és valljuk be, a kortárs magyar meseirodalom amúgy is félig szülőknek íródott” – mondja Júlia.
„A gyerekek pedig videókat küldtek, hogy ők is tíztőlmeséset játszanak, és az egyikük a Huzella Juli, aki olvas, a másik pedig Ilka, aki hallgatja. Így hívják a kisebbik lányomat.”
Igyekezett több korosztályra gondolni, alapvetően a három-hat éveseknek olvasott, de választott meséket kicsit nagyobbaknak is. A Maszat után jött például a Charlie és a csokigyár, persze több részletben. „És három komplett Roald Dahl-regényt is végigolvastam, amiket én magam is nagyon élveztem. Gyerekkoromból még élénken megvan az az emlék, hogy legózom vagy gyurmázom, miközben bakelitről szólnak a mesék egy-egy ismert színész hangján” – nosztalgiázik Júlia.
Balázsnak jutott aztán eszébe, hogy ha már ilyen nagy lett a követőtábora a felolvasásoknak, ne vesszen kárba a száz napon át beletett rengeteg energia. „Ilyen még úgysem volt a piacon, sőt hasonló sem, ami egyszerre volt előny és hátrány. Utóbbi amiatt, mert nem tudtunk hová nyúlni példáért, és tudatlanok voltunk olyan részletekben, mint például a szerzői jog kérdése” – mondja Balázs.
Szerencsére a kiadók – a Pagony, a Cerkabella és a Scolar – addigra beálltak mögéjük, elárasztották őket jobbnál jobb kortárs mesekönyvekkel, és a szerzői jogdíjakról is sikerült megállapodást kötniük. „Pedig még a saját polcunkon is annyi mesekönyv van, amit még szívesen felolvasnék” – nevet Júlia.
Nyilván a kiadók sem jártak rosszul a kooperációval, hiszen a Tíztőlmese jó reklám is a könyveiknek. Júlia rendszeresen szerepel azóta könyves rendezvényeken is, így például az Ünnepi Könyvhéten a Pagony standján fog felolvasni. A nyáron pedig két olvasótábort is vezetett gyerekeknek Grisnik Petra színész kollégájával, a Móra Könyvkiadó és a Hatszín Teátrum szervezésében.
Szárnyal a magyar hangoskönyv-app, a járvány felrázta a piacot
„Juli még 2020 nyarán keresett meg bennünket, ugyanis szerette volna feldolgozni kiadónk egyik kötetét, Zalán Tibor második királylányos könyvét. Ekkor mesélt bővebben a Tíztőlmese ötletéről, valamint az együttműködés lehetőségéről is” – Kónya Tímea, a Cerkabella Kiadó marketingvezetője. „A mesecsatorna koncepciója, újszerűsége rögtön elnyerte tetszésünket, örömmel küldtünk Julinak olyan könyveket, amiket ő is magáénak érez, szívesen olvas fel. Így került hát a csatorna Mesepolcára sok-sok királylányos történet, a karácsony igaz meséje, a hét földrész meséi vagy a kék madár története. A Tíztőlmesét szívből ajánljuk minden meseimádó gyerkőcnek, no meg szüleiknek, hiszen Juli felolvasásai lebilincselők tudnak lenni a felnőtt hallgatóknak is.”
A Pagonnyal pedig abban is együttműködés alakult ki, hogy kimondottan az ő kiadványaikból készült egy mesecsomag, amit aztán a Pagony is árult a honlapján. „Nagyon szívesen adtunk Julinak új könyveket, azzal, hogy a mi kiadványainkból olvas fel, a mi hírnevünket is viszi” – mondja Demény Eszter, a Pagony egyik tulajdonosa és kiadóvezetője. „Külön jó, hogy azokat a könyveinket is népszerűsíti, amik kevésbé ismertek, és ahogy Juli olvas, az egészen más élmény, mint amikor bárki más teszi.”
Eszter szerint Juli színészként nagyon sokat hozzáad a mesékhez.
Nem váltják ki, hogy a szülők olvassanak mesét
Tavaly nyáron Júlia és Balázs azzal töltötték az estéiket, miután a lányaik elmentek aludni, hogy profi stúdiókörülmények közt – otthon berendezve egy stúdiót – rögzítsék a meséket. Vagyis Júlia újra felolvasott egy csomó könyvet, Balázs és Flaviu Ciocan hangmérnök pedig rögzítették. Szeptemberre elkészült a Tíztőlmese.hu mesecsatorna, ahol Júlia olvas, a kezében a könyvvel, lapoz, és akár vele együtt is lehet olvasni a meséket. Majdnem olyan élmény a gyerekeknek, mintha az édesanyjuk ülne mellettük, és lapozná, olvasná nekik a könyvet.
„Persze mindig hangsúlyozzuk, hogy a Tíztőlmese hallgatása nem váltja ki az élményt, amit az jelent a gyerekeknek, hogy a szüleik olvasnak nekik mesét, de annál sokkal jobb, mintha egy folyton villódzó rajzfilmet bámulnának órákon át a Youtube-on” – jegyzi meg Júlia, aki kapott olyan visszajelzést is szülőktől,
hogy mennyire megnyugtatta a tanulás miatt frusztrált, stresszelő gyermeküket délután a csatornája.
Ma már csomagokban lehet előfizetni az oldalon a mesékre, jellemzően 2500-3500 forintos áron, és azt mondják, egy-egy ilyen mesecsomagon tíz-tizenöt estét dolgoztak. „Egyszer összeszámoltuk: nagyjából 2400 percnyi mesét vettünk fel” – mondja Balázs.
Demény Eszter szerint izgamas a Tíztőlmese előfizetéses, mesecsomagos üzleti modellje. „A karantén alatt nagyon sokan mindenfélét ingyen kínáltak, az első pillanattól drukkolunk nekik, hogy a fizetős mesecsatornájukat is sokat használják, és büszkék vagyunk rájuk, hogy elnyerték a Red Dot díjat.”
Red Dot – kétszer
Balázs korábban többek közt a Budapest Design Week 2019-es arculatát is tervezte, amit aztán beadott a nemzetközi Red Dot dizájndíjra. A beadás előtti utolsó pillanatban úgy döntött, meglepetésből a Tíztőlmese weboldallal is pályázik, a digital solutions elnevezésű, teljesen új kategóriában.
„Sok időm nem volt, így hirtelen Look The Book lett a Tíztőlmese angol neve” – mondja.
Aztán amikor augusztus elején megjött az értesítés, hogy a Budapest Design Week arculatával nyert, büszkén mutatta az emailt Júliának. „Potyogtak a könnyeim a büszkeségtől, és akkor Balázs azt mondta, ha még jobban akarok örülni, görgessek lejjebb. Ott volt, hogy a másik pályázata is nyert. Nem is értettem, hogy került az egész sztoriba a Tíztőlmese” – meséli Júlia, aki különösen büszke a díjra, hiszen színészként szokatlan kitüntetés egy Red Dot.
„Nem is színház, nem is film, de valamennyire azért a szakmámba vág, és óriási öröm, hogy a mi kis családi szerelemprojektünket díjazták.”
Azt mondják, ha nem nyerték volna meg a nemzetközi díjat, nagyjából nullszaldós volna a vállalkozásuk, ami mögött a Mindenképpen Bt. nevű cégük áll. Az elmúlt egy évben nagyjából egymillió forint árbevételre tettek szert a mesecsomagok előfizetéseiből. „Volt olyan is, hogy egy cég karácsonyi ajándéknak vásárolt meg több tucat előfizetést a munkatársaknak” – mondják.
A Red Dothoz viszont társul egy fizetendő díj, aminek fejében jelentős mennyiségű megjelenést, reklámot ígérnek a szervezők. „Egy ilyen elismeréssel azért könnyebben tudunk kilincselni kiadóknál és befektetőknél. Mindketten művészemberek vagyunk, kevésbé értünk az üzlethez, de jó lenne, ha befektetők ránk találnának, mert volna még ötletünk” – mondja Balázs. Azt tervezik, hogy angolul is rögzítenek majd meséket – ezt nem Júlia, hanem egy angol anyanyelvű kollégája fogja felolvasni –, és mobilapplikációt is fejlesztenek a Tíztőlmeséből.
Stresszmentes tanulással rúgja be a kaput a magyar cég – a példa a videójátékok világa
Borítókép: Sebestyén László