Fotó: Liszt Ferenc repülőtér 1. móló az átadás után 2020 aug
A jó élet

Üzemel az 1. móló Ferihegyen, mostantól elegánsabb csarnokból repülhetnek a fapados utasok

Forbes
2020. augusztus 12. 4 perc olvasás

Június 23-ára elkészült, augusztus 12-én pedig az utasok is birtokba vehették a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér vadonatúj, 1. móló névre keresztelt beszállítócsarnokának teljes területét – adta hírül a Budapest Airport.

A móló első ütemét már januárban átadta a Budapest Airport. A társaság tájékoztatása szerint a 11 500 négyzetméteres épület hatalmas üvegfelületei és fagerendái skandináv hangulatot teremtenek, a repülőgépek pedig csak néhány lépésnyire állnak az épülettől, így a be- és kiszállítás minden eddiginél gyorsabbá és kényelmesebbé válik.

Az épület minden igényt kielégít, mostantól az utasok szebb és komfortosabb körülmények között, tágas és a járványügyi szempontoknak is teljes mértékben megfelelő környezetben tölthetik a repülés előtti várakozási időt.

Magyar madárfajok díszik a központi csarnok “fáit” (Fotók: Baranyi Rónert, Budapest Airport)

A több mint 11,5 milliárd forintos (33 millió eurós) beruházásból megvalósuló 1. móló építése 2019. július 19-én kezdődött, és az épület minden részének kivitelezése – a 2A Terminállal összekötő folyosóval együtt – rekordidő, egészen pontosan 339 nap alatt befejeződött. Ezzel teljesült a Budapest Airport vállalása, hogy az új móló építését a nyári utazási szezon kezdete előtt befejezi. Az elmúlt hetekben a repülőtér üzemeltető már csak a használatbavételi engedély beérkezésére várt, hogy a teljes épületet – az összekötő folyosóval együtt – átadhassa az utasforgalomnak.

A 1. móló megépítése része a kormány és a Budapest Airport közötti együttműködési programnak, a beruházást a Budapest Airport teljes egészében saját forrásból finanszírozta.

Dr. Rolf Schnitzler, a Budapest Airport Zrt. vezérigazgatója hangsúlyozta, 12 hónap alatt 100 millió eurót fordítottak fejlesztésre, és a beruházásokat a következő években is folytatják, hogy „továbbra is a régió legjobb repülőtere” legyen a budapesti.

A még üres móló. Az első utasok agusztus 12-én Athénbe repültek innen

Az új, 11 500 négyzetméteres épület több ezer négyzetméterrel növeli meg a repülőtér utasforgalmi területeit. Az 1. móló fűtött-hűtött, világos tereibe megérkező vagy a járatuk indulására váró utasok kényelmét üzletek és extra szolgáltatások is biztosítják. Az egyszintes, 5,2 méter belmagasságú épület 8 gyalogos beszállítókapuja közvetlenül a repülőgép-állóhelyekre nyílik, ami gyorsabb, kényelmes beszállást tesz lehetővé, illetve további 6 kaputól buszok szállítják majd az utasokat az épülettől távolabb parkoló repülőgépekhez.

A központi csarnokban pihenő- és várótér, 3 nagy kapacitású, akadálymentes mosdóblokk, valamint egy dohányzóterasz kapott helyet. Ételt és italt egy új Relay üzletben (a következő hetekben nyílik), egy Café Freiben, és az októbertől üzemelő Heinemann Duty Free-ben lehet vásárolni. A móló nagy előnye, hogy az összeköttetés a 2A Terminállal úgy valósul meg, hogy az utasok a jegykezelést követően egyetlen pillanatra sem hagyják el a komfortos épületet, a fő terminálépületből mozgólépcsővel és lifttel is felszerelt új összekötő épületen keresztül érik el a tágas, 120 méter hosszú új mólót.

2500 ülőhely

Az új létesítmény egyidejűleg akár 5000 utas számára is kényelmes várakozást biztosít, a tágas váróterekben pedig összesen 2500 ülőhely van. Az 1-es mólóban a Budapest Airport 580 USB töltőállomást alakított ki, ahol az utazás előtt az utasoknak lehetőségük van elektronikai eszközeik töltésére. Az utasok a móló minden pontján hozzájuthatnak a szükséges járatinformációhoz, ezt 149 FIDS monitor és a hangosbemondó rendszer 145 hangszórója garantálja.

Borítókép: Az új 1-es utasmóló központi csarnoka (Fotó: Baranyi Róbert, Budapest Airport)