Új munkahelyen kezdeni mindig izgalmas, ideális esetben pozitív változás. De még amikor úgy is érezzük, hogy valami jobb, teljesebb, a személyiségünknek, érdeklődésünknek jobban megfelelő munkát és kihívást találtunk magunknak, az első hetek akkor is kemények, durván leterhelőek lehetnek. Mik a legfőbb – és általában elkerülhetetlen – kihívások, és hogyan lehet őket legyőzni? Összegyűjtöttünk pár tippet a Business News Daily segítségével.
1. Túl sok infó
Az egyik legnehezebb feladat az új munkahelyen töltött első időszakban a rengeteg új információnak a nemhogy megértése és rögzítése, de egyáltalán a befogadása. Mindenki ismeri azt az érzést, amikor a nap végén zúgó fejjel indul haza, majd másnap egy feladatnál csak arra emlékszik, hogy erről valaki, valahol mondott valami fontos infót. De vajon mi lehetett az?
Bár a jó vezető tudja és számol azzal, hogy a betanuláshoz és a tudás internalizálásához idő kell, az üzlet nem állhat meg. Ezért az új alkalmazottat azonnal elárasztják a tennivalókkal.
A megoldás a jól bevált, hagyományos jegyzetelés. A legideálisabb a kézzel írott jegyzet, hiszen azt jobban megjegyzi az agy is. A nap végén szánjunk rá pár percet, hogy átnézzük a jegyzeteket és kérdéseket tegyünk fel azokkal vagy egyéb területekkel kapcsolatban. Egy biztos: az első időszakban nincs olyan, hogy túl sok kérdés.
2. Alantas munkák vagy tétlen percek
Miközben egyesekre rázúdul a szinte befogadhatatlan mennyiségű munka, mások épp az ellenkezőjét tapasztalhatják: mivel a vezetésükkel megbízott mentor vagy felettes is úszik az árral szemben, nem tud elég időt szakítani arra, hogy ellássa őket a megfelelő munkával.
Előfordulhat, hogy emiatt olyan feladattal bíznak meg, ami nem is feltétlenül a munkakörünk része, vagy éppenséggel alantasnak érezzük.
Egyrészt ezekből a feladatokból is sokat lehet tanulni, talán épp a pozíciónkhoz szükséges ismeretek alapját teremthetjük meg általuk. Másrészt ezek végzése is még mindig jobb, mint tétlenül ülni és várni, hogy valaki feladatot adjon. Ez biztosan nem vet ránk jó fényt a próbaidő alatt.
Itt az idő kérdezni, kezdeményezni, vagy ismerkedni a többiek munkájával, a korábbi projektekkel, eredményekkel. Légy önálló!
3. Vékony a határ az önbizalom és az arrogancia között
Új munkahelyen természetes, ha izgatottak és lelkesek vagyunk és az általunk fantasztikusnak tartott ötleteinket azonnal meg akarjuk osztani a többiekkel. A kezdetektől aktív részvétel, az elköteleződés kifejezése fontos, de nagyon vékony a határ aközött, hogy lelkes új munkatársként, vagy túlbuzgó, arrogáns kollégaként könyvelnek el minket a nap végén.
Először ismerjük meg a cégben zajló folymatokat, a normákat, a csapatdinamikát, a főbb értékeket, melyek mentén zajlik a munka. Gyűjtsük be az információkat, lássuk át a rendszert, mielőtt a régi, bevált folyamatokat módosító ötleteinket bedobnánk.
4. Csapatdinamika
Nem leszünk egyből mindenkivel puszipajtások és nem fogja mindenki egyből látni, mennyire jó arcok is vagyunk. Nem is ez a cél, bár a sikeres közös munkán sokat segít a kölcsönös szimpátia. Ennek megteremtéséhez egyrészt szükség van a befogadó közegre is, de mi az, amire mi magunk figyelhetünk?
A kollégák közötti bevált kommunikációs formák, csatornák és a stílus megismerése és alkalmazása az elsődleges lépés és hogy megtaláljuk a magunk helyét a dinamikában.
Közhelyesen hangzik, de ezen kívül az alapvető kedvesség és az udvariassági formulák alkalmazása mellett egy dolgot tehetsz: add önmagad, figyelj a többiekre és megint csak kérdezz sokat, hiszen így ismered meg a munkatársaidat.
5. Munka és magánélet egyensúlya
Biztosan csábító lehet, hogy az első nap izgalmát egy jó kis iszogatással vezessük le, vagy hogy a hét minden napjára leszervezzünk egy munka utáni találkozót, hiszen mindenkit érdekel, milyen az új hely. Ideálisnak hangzik, de pont az ellenkezőjét javasoljuk.
Elképzelhető, hogy a korábban megszokott ritmustól teljesen eltérő feladatokkal, kihívásokkal találkozunk az új munkakörben, emiatt felborulhat az eddig normálisnak tartott napi menetrend, esetleg az első időszakban több időt szöszölünk el egy-egy feladattal.
Próbáld meg ezért legalább az első héten üresen tartani a naptáradat és figyelj arra, hogy elegendő alváshoz juss és kipihenhesd magad a munkanapok előtt. Ez a napközben rád zúdított információcunami feldolgozásához is elengedhetetlen.
6. Figyelj a red flagekre!
Fontos azonban, hogy az első hetekben sem érezheted azt, hogy az új pozíciód átveszi az uralmat a magánéletre szánt időd felett. Amennyiben az első időszakban ezt tapasztalod, minél előbb jelezd aggályaidat a főnöködnek. Jobb minél előbb tisztázni ezeket a problémákat.
Borítókép: Arlington Research / Unsplash