Ott voltunk Stuttgartban, amikor legördült a szalagról az egymilliomodik 911-es.
Dübörgő zene, miközben egy nagy kijelzőn a Porsche 911-es szériájának története fut újra és újra. A vállalat stuttgarti gyárában szorongok együtt még többtucat újságíróval, akik a világ számtalan pontjáról érkeztek, azért, hogy saját szemükkel lássák és összetapogassák az egymilliomodik 911-est. A csarnokban ugyan folyik a munka, de a dolgozók már kíváncsian hajolgatnak ki a munkaállomásaikról. Büszke gyárigazgatók és igazgatósági tagok rázogatják egymás kezét, röpködnek a számok, az újságírók tekintete pedig egyre-másra elcsúszik a gyárszalagon csigalassúsággal araszoló, frissen elkészült Porschék felé, és csak a jólneveltség miatt nem csúszik ki egy kéjes nyögés a szájukon, amikor egy újabb modell bukkan elő.
Na de most! Fekete ruhás, baseball sapkás melósok egyszer csak szétkapják a rögtönzött pódiumot, és láthatóvá válik a futószalag, meg egy függöny, ami mögött már ott rejtőzik az egymilliomodik autó, a cég büszkesége, szeme fénye, kis kertecskéjének legszebb virágszála. A dübörgő rockzene helyett mostmár euforikus vonós zenével spannolják az idegeket, a kijelzőn már Az Autó összeszerelése látható gyorsított felvételen, az összes szőrszál az égnek áll, igen, már látni a kékes derengést a fehér leplen keresztül, a zene még hangosabb, és már emelkedik is a függöny és igen, és már kint is van ÉS ÉN NEM LÁTOK SEMMIT A TÖBBI ÚJSÁGÍRÓTÓL, MERT EGYSZERRE ÖSSZEZÁR A TÖMEG, HÁT EZ MEGÖL! Komolyan!
Hatásos felvezető után a lényeg: amit eltakarnak a kollégák! Az a zöld ott az egymilliomodik Posrche 911. Fotó: Nagy Zsolt
Nem spórolták ki belőle a luxust – világkörüli turnéra indul. Fotó: Nagy Zsolt
Az alapító Ferdinand Porsche unokája, Wolfgang beül a gyár egymilliomodik 911-esébe. Ő is csoportnál dolgozik.
A sportautók kedvelt tulajdonsága, hogy laposak, így nem repülnek el a kanyarban, de ez most itt pont arra volt jó, hogy semmit se lássak a dicsőséges pillanatból, csak kopasz fejtetőket, hatalmas vakukat, meg ide-oda imbolygó okostelefonokat. Oké, engedjük el. Levegő kifúj, úgysem viszik el innen ezt még. Ja, egyébként annyira nem, hogy ez direkt a Porsche Museum tulajdonába kerül (bár előtte lesz egy világkörüli turné, de a lényeg, hogy ezt nem adják el senkinek).
Az írzöld (ez a szín külön rendelhető), manuális váltós Carrera S-ből nem spórolták ki a luxust, és lépten-nyomon tetten érhető utalások az 1964-es modellre.
Win on Sunday, buy on Monday
Az öreg Porsche hozzáállása egyszerű volt: az autót a versenyen kell tesztelni. Ha bizonyít, akkor venni fogják. Annyira bizonyított, hogy az egymillió legyártott modell hetven százaléka még mindig használatban van, de az, hogy valaki két teljesen egyforma Porschét találjon, mégis lehetetlen. A gyárban nincs kapkodás, és a vevő igényei az elsők. Persze nem is jöhet ide dolgozni akárki „aki itt akar dolgozni, annak jobb, ha benzin folyik az ereiben vér helyett, és a Porsche-család tagja akar lenni” Az új autók alapára nagyjából harmincmillió forintnál indul, az eredeti 911-es modell génjei pedig az elmúlt hét generáció mindegyikében visszaköszönnek.