Az alapításának 60. évfordulóját ünneplő Pécsi Állatkert nemrégiben közösségi finanszírozási kampányt indított, hogy az ősszel érkező vörös panda ikerpár kifutóját megépíthesse. Pénteken sikeresen zárult a pénzgyűjtés a Tőkeportál platformáján, ahol más kampányok is futnak. Női egészségüggyel, karanténszínházzal és űrtechnológiával foglalkozó cégeket, projekteket lehet segíteni.
Nem szokványos megoldást választott a Pécsi Állatkert az új pandakifutó építésének finanszírozására, de a jelek szerint bejött a crowd funding ötlete. A kampány a Tőkeportál Zrt. által létrehozott Tokeportal.hu-n – az első hazai részvénycélú közösségi finanszírozási platformon – zajlott. A Tőkeportál nem szabályozott piac, nem kezel vagyont, de befektetési lehetőségeket bemutató piactérként elősegíti a közvetlen és hatékony tőke- és ügyfélszerzési lehetőséget.
A június elején indított kampány célja kétmillió forint volt, ezt hatvan nap alatt igyekeztek összedobni, hogy elkészülhessen az állatok új kifutója. Végül több pénz jött össze: a kampány közel 60 támogatója közel 2,5 millió forinttal járult hozzá a pandakifutó megépítéséhez. Volt olyan magánszemély, aki több mint százezer forinttal támogatta a kampányt. Két cég is csatlakozott a támogatásával. A két legnagyobb összegű támogató névadási jogot is kapott.
A kifutóra többek közt azért van szükség, hogy a veszélyeztetett állatok egyáltalán eljuthassanak az állatkertbe. A Pécsi Állatkert korábbi tájékoztatása szerint a kis egyedszámú szaporulatból két nőstény példány találhat új otthonra, de a későbbi fejlesztések révén akár további hím egyed fogadására, így a faj szaporítására is lehetőség nyílhat.
Más kampányok is folynak
A Tőkeportálon folyamatosak a részvénycélú crowd funding kampányok, most is több cég, projekt keres támogatókat, közülük több esetben a támogatók tulajdonossá is válnak.
- Az IDA befektetés-célú kampányának célja az egyedülálló étrend-kiegészítő tanácsadó alkalmazásának továbbfejlesztése. A női alapítású startup a világon elsőként hívja fel a figyelmet a temérdek étrend-kiegészítő termék közti helyes választás fontosságára. Cél: 60 millió forint; eddig összegyűlt tőke: 8,5 millió.
- A Potzak célja, hogy az édesanyák legkedveltebb megoldása legyen a szülés után gyakran előforduló szétnyílt hasizom kezelésére. A Potzak csapata által kifejlesztett otthon alkalmazható speciális gyakorlatsor az első a világon, amellyel a műtét elkerülhető, és az édesanyák fittségét és jó közérzetét biztosítja. Cél: 15 millió forint; eddig összegyűlt tőke: 2,4 millió forint.
- A magánholdipar magyar úttörője, a Puli Space Technologies nemrég megnyerte a NASA „Drágám, összepréseltem a NASA hasznos terhét” című versenyét. A díjnyertes űrtechnológiai vállalkozás közösségi finanszírozási kampányával az Aranycsapatnak kíván egyedülálló, örök emléket állítani a Holdon és a Földön egyaránt. Cél: 1,2 millió forint; eddig összegyűlt tőke: 291 ezer forint.
- Budapest szívében, a Parlamenttel szemben horgonyzó, páratlan panorámájú veterán hajón, a TRIP fedélzetén alakult meg az első magyar-nemzetközi WebSzínház. A WebSzínházat a járvány hívta életre: a korlátozó intézkedések bevezetése után a TRIP azonnal megalapította az Első Magyar Karanténszínházat, amelynek előadásait már több mint 100 millióan tekintették meg a világ 48 országából. Magács László, a WebSzínház rendező-igazgatója és a TRIP csapata az első magyar közösségi finanszírozású színházi kampányt azzal a céllal indították, hogy a tartalomgyártás és közvetítés költségeit fedezzék. Cél: 10 millió forint; eddig összegyűlt támogatás: 952 ezer forint