3 lány, 3 kutya, 3 márka és 1 stúdió – ezzel a mondattal kezdi bemutatkozását a weboldalon Andi, Virág és Noémi, a Sisko Stúdió „nővérei”. Az alkotók egy olyan műhelyt álmodtak meg maguknak három évvel ezelőtt, ahol a közösségépítés legalább annyira hangsúlyos, mint a divat és a design.
Kedvelem ezt a környéket. Amennyire aggasztó olykor a Blaha, annyival szerethetőbb itt, csupán egy utcával beljebb. Anno itt volt a Müszi és a Jelen, és itt van a mai napig a Typo Showroom, a Bródy House, egy köpésre meg a Mikszáth és a Rákóczi tér kávézói. A nyolcker reneszánszát éli, nem csodálom, hogy a siskós csajok is elköteleződtek mellette. Ők is ezer szállal kötődnek ezekhez az utcákhoz.
A Somogyi Béla utcai lepukkant üzlethelyiségből otthonos kis zugot alakítottak ki maguknak (sajátkezűleg!) három évvel ezelőtt. Mikor belépek, egyszerre érzem magam kiállításon, boltban és házibuliban. Egyikkel sem tévedek nagyot.
A földszint pasztellben úszó falai között Andi és Noémi mutatja meg a kollekciókat: absztrakt mintás pólók, ezüst ékszerek, tea, printek. Itt tartják a workshopokat is – nemrég például nyakörvet készítettek. A fenti részen eközben Virág tetovál. A fal tele az eddigi mintáival, most épp egy napocska készül a vendég kezére. Mellette festőasztal és manikűrös sarok – hihetetlen, hogy pár négyzetméteren ennyi minden megfér egymás mellett.
Együtt jobb vagy egyedül?
Nácsa Andreát, Papp Virágot és Sziládi Noémit a Lumen kávézó vására, a Markett hozta össze, ahol rövid időn belül kiderült, hogy épp mind a hárman új stúdiót keresnek. Pontosabban öten, ugyanis kezdetben velük tartott Szilágyi Sapi ékszerész és Tóth Eszter táskatervező is, akik aztán időközben kiváltak és önállósodtak. Rögtön felmerül bennem a kérdés, hogy vajon kinek volt „igaza”. Mi éri meg jobban? Hármasban, egy brand égisze alatt üzletet nyitni, vagy önálló stúdiót üzemeltetni, ami tényleg csak a tiéd? Elsőre azt gondolnám, az előbbi folyamatos versengéssel jár, de a lányok rövid idő alatt meggyőznek az ellenkezőjéről.
Bár a Sisko közös anyahajóként fogja össze a három alkotót, a márkájukat egyénileg ápolják és építik. Virág, a Virágéknál alapítója grafikusként és illusztrátorként printeket, ruhákat, kerámiákat készít, két éve pedig handpoke technikával tetovál. Andi, azaz Nandi kézzel festett és digitálisan nyomtatott ruhákat és kiegészítőket gyárt, Noémi pedig a Müskinn feloszlása után létrehozta saját táska- és ruhamárkáját, a Kamay Kót, ami mellett manikűröket is készít.
A Siskoban tehát simán eltölthetünk úgy egy napot, hogy bevásárolunk pár új menő göncöt, megcsináltatjuk a körmünket vagy egy tetkót, majd részt veszünk egy pénztárcakészítő workshopon. És ha szerencsénk van, még egy pop-up napba is belefutunk, ugyanis Siskóék heti egy alkalommal befogadják egy hazai designer termékeit. A lányok a klasszikus versenyalapuló üzletmodell helyett a sharing&caring mellett köteleződtek el, és tudásukat egymással és a vásárlóikkal is szívesen megosztják.
Nem csak bolt, közösség is
A Siskóban – a finn szóval azonosan – valódi sisterhood jött létre, ahol alkotók és vendégek nem csak termékeket, de életszemléletet is cserélnek. És hogy mi tartozik ebbe az életszemléletbe? Az egymásra figyelés, az empátia, a tudásmegosztás, az inspiráció, a kreativitás, az alkotás, a nőtársakért való kiállás. Első blikkre feminista küldetésnek tűnik a vállalkozás, de a lányok szerint ez sosem volt egy tudatosan megfogalmazott cél.
„Azt gondolom, hogy az az ember, aki tisztában van azzal, hogy mit jelent feministának lenni, az ideális esetben annak vallja magát, de ez nem jelent egyet az aktivizmussal”
– mondja el Virág, aki szerint a Sisko igazi biztonságos közeg, ahol mindenki otthon és elfogadva érezheti magát. Egyébként most már egyre több férfi is jár hozzájuk, aminek különösen örülnek.
És ahogy megoszlanak az anyagi terhek, a felújítással kapcsolatos teendők és a hétköznapi feladatok, úgy megoszlik a haszon, a vendégkör, a sikerélmény és a flow is. Meg is jegyzem a lányoknak, milyen erős közösségformáló ereje van a stúdiójuknak.
„Nagyon motiváló számomra az, hogy együtt vagyunk, és hogy hasonló dolgokhoz nyúlunk a művészeten belül is. Emellett törekszünk a közvetlen kapcsolatra a vendégekkel. Sokan visszajárnak, és szuper beszélgetések kerekednek ki” – mondja el Virág.
„Szerintem mára össze is értek a márkáink, sok hasonlóság fedezhető fel például a színvilágban. Szívesen ajánljuk egymás termékeit, örülünk egymás sikereinek. És a köztünk lévő közösséget a vásárlók is érzik:
csomószor van, hogy jön egy vásárló, vesz tőlem meg Virágtól valamit, és már mondja előre, hogy legközelebb Nanditól fog. Ők is, mi is figyelünk a balanszra”
– teszi hozzá Noémi.
A lányok idén mind térben, mind művészeti tekintetben kiterjesztették víziójukat. Decemberben megrendezték az első Shuk Shuk Design vásárt, ahova meghívták kedvenc magyar tervezőiket is. Elmondásuk szerint itt is fontos szempont volt a közvetlenség és a közösség, így a meghívott művészekkel közösen ötleteltek és alkották meg a vásár programját. Azóta az egyszeri alkalomból hagyomány lett, és többek között olyan művészekkel találkozhatunk a lányok mellett, mint a La Flor Art, a Risoplant, a Verkstaden, az Olovka Studio, a De Ceramics vagy a Mimmi. Ha nem ismered még őket, ne ess kétségbe, de mindenképp keress rájuk – ők azok a még kevésbé ismert, de nagyon ígéretes hazai alkotók, akiktől igazán egyedi dolgokat vásárolhatsz.
Jelenleg ezek a Sisko-vásárlók kedvenc termékei:
Megéri női alkotóműhelyet nyitni a nyolckerben?
A lányok egy percig sem titkolják, hogy egy ilyen vállalkozáshoz erős idegrendszer, nagy adag kitartás és bátorság kell – de ha mindez belekerül a mérleg egyik a serpenyőjébe, az még mindig sokkal kevesebbet nyom, mint a jó élmények. Mikor arról kérdezem őket, mik a legnagyobb kihívások az üzemeltetés során, a technikai tényezők mellett az összecsiszolódást említik. Nem hiába: míg egy komoly, nagy vállalatnál coach segíti a munkavállalók mindennapi elégedettségét, ők autodidakta módon tapasztalták ki a sikeres közös munka lelki és technikai részleteit.
„Meg kellett ismernünk egymást, és időről időre le kell ülni, hogy átbeszéljük a nehézségeket. Az is fontos volt, hogy kitapasztaljuk, kinél mi a prioritás, milyen rendszerben működünk jól együtt, és hogy osszuk el a feladatokat”
– kezdi Andi.
Nácsa Andrea: „Időről időre le kell ülni, hogy átbeszéljük a nehézségeket.”
„Mind a hárman érzékeny alkotó emberek vagyunk, ilyen-olyan kis törésekkel, sérülésekkel. Nőként talán még érzékenyebbek vagyunk a világ rezdüléseire, éppen ezért fontos tudni, hogy a másik épp miben van. Folyamatos kapcsolat kell ahhoz, hogy jól működjünk”
– teszi hozzá Virág, aki szerint sokat jelent a közös munka szempontjából, hogy mind a hárman járnak terápiára és tanulnak önmagukról.
Az, hogy a vállalkozás rentábilis, nagyjából akkor vált kézzelfoghatóvá, amikor mindhárman elhagyhatták az egyéb munkáikat, kivonhatták termékeiket a viszonteladóktól, és kizárólag a Siskóra koncentrálhattak. Mint Andi elmondta, a viszonteladósdi nem igazán éri meg, mert bár sok helyre eljut az alkotó híre, a partnerboltoknak sokszor nagyobb a hasznuk a terméken, mint az alkotónak. Most, hogy minden egy helyen összpontosul, a haszon is nagyobb – mind anyagilag, mind emberileg.
Ha pedig már a praktikus dolgoknál tartunk, az sem mindegy, hányfelé oszlik az anyagi teher egy felújítás esetén, vagy hogy miként osztják fel maguk között a feladatokat. Abban a kezdetektől fogva egyetértettek, hogy nem nyitják ki a showroomot minden nap – hiszen az legalább annyira alkotóműhely, mint bolt.
„Nőként talán még érzékenyebbek vagyunk a világ rezdüléseire, éppen ezért fontos tudni, hogy a másik épp miben van.”
Útravaló a feltörekvő generációknak
Mikor arról kérdezem a lányokat, mit tanácsolnának a most feltörekvő női képzőművészeknek, saját tapasztalataikat osztják meg.
- Keresd a megoldásokat! Noémi például az egykori gyerekszobájából alakította ki az első saját műhelyét, ott gyakorolta a ruhatervezés és a festés technikáit.
- Társulj másokkal! Virág szerint a kezdetekben, amikor még nem feltétlenül jövedelmező a vállalkozás, különösen praktikus másokkal kooperálni. Arról nem is beszélve, mennyi segítséget és ötletet cserélhetsz velük.
- Vedd fel a kapcsolatot design boltokkal! Bár hosszútávon nem feltétlenül jövedelmező a viszonteladói működés, Andi szerint érdemes kihasználni a lehetőséget a kezdetekben. Amellett, hogy lesz belőle egy kis bevételed, egyre több helyen bemutatkozhat a márkád is. Ha pedig elérkezettnek érzed az időt, hogy saját helyet nyiss, bármikor beszüntetheted ezt a lehetőséget.
- Gondolkodj webshopban! A covid óta aranykorát éli az online vásárlás. Sokan szívesebben nézelődnek a neten, minthogy bejárják a boltokat, arról nem is beszélve, hogy így a távolabbi közönséget is elérheted.
- Merj segítséget kérni! Virág szerint rengeteg időt és energiát megspórolhatsz, ha kikéred a nálad tapasztaltabb művészek véleményét. Az, hogy a karriered elején még nem tudsz mindent, egyáltalán nem ciki – kérdezz bátran, és tanulj másoktól!