A menü összeállításánál arra is kell gondolni, hogy a munkatársakat is ki kell fizetni. A Konyhafőnök című gasztroshow házigazdái közül a séfek érzik a recessziót, Zének viszont jól jön, hogy többen főznek otthon. Elstartolt a Forbes üzleti fesztiválja, a Flow.
A RTL-n futó gasztroshow, a Konyhafőnök tizedik évada nemrég fejeződött be, a győztes ismét 10 millió forintot vihetett haza. A Forbes Flow színpadi beszélgetésének ez a jubileumi évad adta az aktualitását, de sok, egyéb téma is szóba került. A műsorral kapcsolatban mindkét séf azt mondta, hogy szívesen adtak és adnak lehetőséget az éttermeikben a műsorban megismert tehetségeknek, de az eddigi tapasztalataik nem jók, a legtöbben nagyon hamar feladják, amint kiderül, hogy mennyire sok munkával jár étteremben dolgozni. Ugyanakkor Sárközi Ákos hozzátette, hogy ő továbbra is optimista, lesz még a műsorból valaki, aki dolgozni fog az étteremben. A műsor szereplői a Street Kitchennél több sikerrel jártak, ott többen is dolgoztak vagy dolgoznak, tette hozzá Fördős Zé.
Hol ettek utoljára valami jót?
Hogy hol ettetek utoljára valami jót, Fördős Zé azt az éttermet említette, ahol gyerekkorában is sokat megfordult. A Fehérvári úton, az Alba Regia Vendéglő akkoriban az édesapa és a nagymamája vitte, Zé ezért gyakori látogató volt az épületben, belátott a színfalak mögé, ott kezdte el igazán érdekelni a vendéglátás, mesélte. És az étterem nem csak a nosztalgikus élmény miatt volt érdekes, de a menü sem okozott csalódást.
Mennyibe kerül a fine dining?
Az árakkal kapcsolatban Sárközi azt mondta, hogy mivel az általa vitt Borkonyha bisztró típusú étterem, a leginkább árbarát Michelin-csillagos éttermek közé sorolható. És természetesen nem feltétlen kell egy teljes menüt végigenni, lehet néhány dolgot à la carte választani (egy főétel 8-13 ezer forint között mozog a Borkonyhában).
Rácz Jenő étterme, a Rumour árairól szólva elmondta, hogy körülbelül 100 ezer forint / fő árral kell számolnia annak, aki a klasszikus, 11 fogásos menüt szeretné végigenni, borpárosításokkal. A hatfogásos pre-theatre menü ára pedig 39 900 forint.
A recesszió hatása
A recesszió, infláció miatti esetleges visszaesést firtató kérdésre Rácz Jenő azt mondta, hogy 20-25 százalékos visszaesést tapasztalnak a vendégszámban. Ugyanakkor akik eljönnek, többet költenek – tette hozzá.
„Mi a pandémia kellős közepén nyitottunk, de bejött ez a vállalás. Tavaly erős évet zártunk, idén viszont 20-25 százalék a visszaesés a vendégszámban”
– mondta. Tavaly körülbelül egy hónapra előre kellett foglalni, most viszont többnyire másnapra, két nap múlvára is van néhány hely a Rumourba, mondta. Egyre több a külföldi vendég is, és ez is összefügg azzal, hogy több a szabad asztal, tavaly hiába próbált volna egy néhány napot itt töltő turista asztalt foglalni, idén viszont simán be tudnak jutni.
Sárközi Ákos pedig arról beszélt, hogy az alkotási folyamatra is hatása van az elszállt áraknak, hiszen amikor megterveznek egy menüt, gondolnia kell arra is, hogy a munkatársaikat ki kell fizetni, az étterem sok családot tart el, tehát gazdaságosan kell működtetni.
A Street Kitchennél ellentétes a helyzet, ők profitálnak abból, hogy a magas árak miatt egyre többen főzünk otthon, ez jól látszik a receptkeresési eredményeken. Zé érdekességként még elmesélte, hogy nyár végén a cukkinis receptek mentek a legjobban, most pedig a sütőtök a kedvenc.